מבצע לא יעלה על הדעת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע לא יעלה על הדעת
מיפוי הכוחות באירופה לאחר תבוסת גרמניה הנאצית
מיפוי הכוחות באירופה לאחר תבוסת גרמניה הנאצית
מלחמה: המלחמה הקרה
מקום אירופה
תוצאה המבצע בוטל
הצדדים הלוחמים
מפקדים

הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת וינסטון צ'רצ'יל
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת ברנרד לו מונטגומרי
ארצות הבריתארצות הבריתהארי טרומן
ארצות הבריתארצות הבריתדווייט אייזנהאואר

ברית המועצותברית המועצותיוסיף סטלין
ברית המועצותברית המועצותניקולאי גרסימוביץ' קוזנצוב

מבצע לא יעלה על הדעתאנגלית: Operation Unthinkable) הוא המבצע הראשון שתוכנן במלחמה הקרה. מבצע זה היה אמור להתמודד עם האיום הסובייטי על הגוש המערבי, אך לבסוף לא יצא לפועל. למבצע היו שתי אסטרטגיות, והן הוכנו זו אחר זו בהוראתו של וינסטון צ'רצ'יל בשנת 1945, לאחר כניעת גרמניה הנאצית.

תכנוני המתקפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התכנון הראשון היה התקפת פתע נגד הכוחות הסובייטים ששהו בגרמניה המזרחית, ובשאר הגוש המזרחי. המטרה הייתה "לכפות את רצונן של בעלות הברית המערביות"[1] (על פי וינסטון צ'רצ'יל), רצונן היה לקבל הסדר שטחים על פולין שנכבשה על ידי ברית המועצות שנה לפני כן. במסמכי המבצע נעשה שימוש נרחב במילה המנחה "רוסיה" כדי להדגיש את דעותיהם של צבא בריטניה על הדמיון בין ברית המועצות לאימפריה הרוסית מהיבט כיבוש השטחים הנרחב.

תכנוני התקיפה לוו בחששות מסוימים שהועלו בצבא הבריטי: ידוע שפרוסים כוחות נרחבים של הצבא האדום בגוש המזרחי והם עלולים להיות רחבים יותר מכוחות הגוש המערבי. חשש נוסף הוא שבמקרה שהגוש המערבי יפתח במלחמה כנגד הגוש המזרחי, ליוסיף סטלין תהיה את האפשרות לחתום על הסכם צבאי עם האימפריה היפנית במקום לפלוש אליה (בעקבות אינטרסים משותפים) ובכך לגבור על כוחות הגוש המערבי.

תאריך התחלת המבצע תוכנן ל-1 ביולי 1945, תוך פחות מחודש וחצי לאחר כניעת גרמניה הנאצית וארבעה ימים לפני הבחירות הכלליות בבריטניה. התכנון כלל מתקפת פתע על הכוחות הסובייטים ששהו בדרזדן בעזרת 47 אוגדות של הצבא האמריקאי והבריטי, יחד עם גיוס מחודש של 100,000 חיילים מצבא הוורמאכט שהובס זמן קצר לפני כן, במלחמת העולם השנייה.

אחת הסיבות לתוקפנותו של צ'רצ'יל הייתה תוצאה מהתפתחותו של פרויקט מנהטן: צ'רצ'יל האמין שאם יתרחש מצב שבו ברית המועצות תסרב להסכים לחלוקת פולין עם בעלות הברית, לארצות הברית תהיה הפריווילגיה להטיל פצצה גרעינית על מוסקבה, סטלינגרד וקייב.

לאחר בדיקת המבצע קבע המטה כי סיכויי ההצלחה של הצבא הבריטי נמוכים, מאחר שכוחות הרגלים של ברית המועצות גדולים פי ארבעה מאלו של הצבא הבריטי, וכוחות השריון כפולים בגודלם מכוחות הגוש המערבי. פתיחת מלחמה במצב זה תגרום ללחימה ממושכת, ותכניס את הגוש המערבי ללחימה חורפית עם הצבא האדום, אשר מתמחה בלחימת חורף, וכך ייגררו שני הצדדים למלחמה כוללת.

תכנוני המגננה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאור התגליות, אופי המבצע שונה ממצב תקיפה כנגד הגוש המזרחי למצב מגננה. המגננה שתוכננה היא מפני הכרזת מלחמה כוללת על ידי סטלין ופלישת הצבא האדום לגוש המערבי. זאת כדי להגיע לגבול האירופאי עם הים הצפוני והאוקיינוס האטלנטי, פעולה אשר הייתה מובילה לנסיגת צבא ארצות הברית מאירופה.

לתכנוני המגננה היו מספר חולשות עיקריות: צבא ארצות הברית תכנן באותה תקופה לפלוש לתחומי האימפריה היפנית, מה שהצביע על דילול כוחות קרוב בגוש המערבי ולירידה משמעותית בסיכויי הצבא הבריטי להחזיק מעמד כנגד מתקפה של הגוש המזרחי.

וינסטון צ'רצ'יל הורה לבדוק מהם סיכויי ההצלחה של המבצע, והתוצאות שהתקבלו על ידי הצבא הן "לא מציאותיים".

לאחר הבנת המצב, הצבא קבע שכאשר תתרחש מתקפה סובייטית על הגוש המערבי, הצבא הבריטי ישתמש בחיל האוויר והים ביעילות על מנת להתנגד ואף לעצור את התקדמות הצבא האדום.

מבצע זה הועלה פעמים רבות בוועידות בריטיות שהתכנסו במטרה לפתור סכסוכים שהתרחשו במהלך המלחמה הקרה, אך המבצע לעולם לא הוצא לפועל.

מבצע "לא יעלה על הדעת" היה המבצע הראשון הידוע שתוכנן נגד אחד מן הגושים, המערבי או המזרחי, בתקופת המלחמה הקרה. תכנונים אלו נותרו מסווגים ביותר עד שפורסמו בשנת 1998, כשלא נותר איום מפני ברית המועצות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Operation unthinkable: How Churchill wanted to recruit defeated Nazi troops and drive Russia out of Eastern Europe". Mail Online. נבדק ב-2017-07-31.