מבחנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שתי מבחנות קטנות מוחזקות במלקחיים
דוגמאות של דם שנאספו לבדיקות דם

מבחנה היא כלי מעבדה המשמש לאחסון דגימות של נוזלים. מבחנה עשויה בדרך כלל מגליל זכוכית אטום מצידו התחתון ובעל פתח הניתן לסגירה בפקק מצידו העליון.

פעמים רבות השימוש במבחנה הוא רב פעמי, למרות שעלות ייצורה נמוך. לחלק ממכוני המחקר והאוניברסיטאות יש בית חרושת קטן לזכוכית המייצר מבחנות.

המבחנה הרגילה אינה כלי אנליטי: לא נרשמים עליה סימונים למידות נפח כלל. קיימות מבחנות ממגוון חומרים, כגון זכוכית ופלסטיק. קיימות גם מבחנות בקטרים שונים ובאורכים שונים.

בנוסף, מבחנה הוא שם כללי לכלים רבים שצורתם הכללית דומה.

סוגים ושימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כימיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחנות עבור עבודות כימיות כלליות עשויות בדרך כלל מזכוכית, עבור עמידות טובה יותר לחום כימיקלים קורוזיביים ולחיים ארוכים יותר. מבחנות עשויות זכוכית רחבה, בעיקר זכוכית בורוסיליקט יכולות לעמוד בטמפרטורות גבוהות, עד מאות מעלות צלזיוס.

מבחנות שמיועדות למטרות כימיה זמינות במספר רב של מידות, בדרך כלל מ-50 עד 200 מ"מ אורך ומ-10 עד 20 מ"מ רוחב. חלקים עליונים במבחנות לעיתים קרובות כוללות שפות מתרחבות כדי לסייע לשפוך את תכולת המבחנה.

במבחני כימיה יש בדרך כלל תחתית שטוחה, עגולה או חרוטית. כמה מבחנות עשויות לקבל פקק זכוכית או פקק מתברג. המבחנות מסופקות לעיתים קרובות עם זכוכית קרקעית קטנה או אזור זיגוג לבן ליד דף עבור תיוג עם עיפרון.

מבחני הבדיקה נמצאים בשימוש נרחב על ידי כימאים כדי להתמודד עם כימיקלים, במיוחד עבור מבחני ניסוי איכותיים. תחתיות המבחנות מעוגלות על מנת למנוע אובדן המוני כאשר שופכים נוזל, קל יותר לשטיפה, ומאפשר ניטור של הנוזל. הצוואר הארוך והצר מאט את התפשטות הגזים לסביבה.

המבחנות הם מכולות נוחות לחימום כמויות קטנות של נוזלים או מוצקים עם מבער בונזן או מבער אלכוהול. המבחנה מוחזקת בדרך כלל על ידי הצוואר עם מהדק או מלקחיים. על ידי הטיה של המבחנה, התחתית יכולה להיות מחוממת עד מאות מעלות צלזיוס בלהבה, בעוד שהצוואר נשאר קריר יחסית, דבר זה מאפשר לאדים להתעבות על הקירות שלה. צינור רותח הוא צינור בדיקה גדול המיועד במיוחד עבור נוזלים רותחים.

מבחנה מלאה במים וסולדת לתוך מבחנה מלאת מים משמשת לעיתים קרובות כדי ללכוד גזים, למשל: בהדגמת אלקטרוליזה.

מבחנה עם פקק משמשת לעיתים קרובות לאחסון זמני של דגימות כימיות או ביולוגיות.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחנות משמשות את הביולוגיה והמדעים הקשורים לטיפול בעיבוד כל מיני אורגניזמים חיים, כגון עובש, חיידקים, שתילים, ייחורים בצמחים, וכו'. כמה מתלים עבור מבחנות נועדו להחזיק את הצינורות בצורה אופקית, כדי למלא את פני השטח במבחנה.

מבחנות שמיועדות למטרות ביולוגיה עשויות בדרך כלל פלסטיק צלול (כגון פוליסטירן או פוליפרופילן) על ידי הזרקת פלסטיק ומושלכות לפח האשפה לעיתים קרובות לאחר השימוש. מבחנות פלסטיות עם מכסה בורג נקראות לעיתים קרובות 'מבחנות פלקון' לאחר שיוצרו על ידי בקטון דיקינסון.

רפואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברפואה קלינית, מבחנות סטריליות שהאוויר בהן הוסר, נקראות "וקוטיינר", משמשות לאסוף ולקיים דגימות של נוזלים פיזיולוגיים כגון דם, שתן, מוגלה ונוזל סינוביאלי. מבחנות אלה בדרך כלל אטומות בפקק גומי, ולעיתים קרובות יש תוסף מסוים להציב את הצינור עם צבע פקק המציין את התוסף. לדוגמה, החלק העליון במבחנה כחולה הוא בדיקה של 5 מ"ל המכיל ציטרט נתרן כמו נוגדי קרישה, המשמש לאיסוף דם עבור קרישה ובדיקות גלוקוז-6-פוספט דהידרוגנאז.

שימושים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחנות מועברות לפעמים לשימושים מזדמנים מחוץ לסביבות המעבדה. למשל, כמו אגרטלי פרחים, כלי זכוכית עבור שוטים חלשים מסוימים, או מיכלים עבור תבלינים. מבחנות יכולות לשמש גם לגידול מלכת נמלים במהלך החודשים הראשונים שלה לצורך פיתוח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]