לענה חד זרעית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלענה חד זרעית
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו־פסיגיים
סדרה: אסטראים
משפחה: מורכבים
סוג: לענה
מין: לענה חד זרעית
שם מדעי
Artemisia monosperma
דליל, 1813

לענה חד זרעית (שם מדעי: Artemisia monosperma) הוא שיח גבוה (גובהו נע בין 50 ס"מ ל-100 ס"מ), עליו גזורים ובשרניים. מאכלס חולות נודדים ומיוצבים בעמק החוף ובנגב. שיח הלענה פיתח מספר מאפיינים המאפשרים לו להתמודד עם בית הגידול היבש, החם והחולי בו הוא גדל.

הלענה מתמודדת עם החום הרב ואידוי המים המוגבר באמצעות נוכחות עלי חורף ועלי קיץ. עלי החורף הם עלים רחבים, המאפשרים קליטת כמות מרבית של מים. עלי הקיץ הקטנים מסייעים באיבוד כמות מינימלית של מים. בנוסף, עלי הצמח הם זיפניים, וגורמים לעצירת המים על גבי העלה, ובכך מעלים את הלחות ומעניקים לעלים ברק לבן, הקולט פחות חום וקרינה. השיח מתגבר על המחסור במים גם באמצעות הגדלת שטח הפנים של השורשים והיונקות. זרעיו קשיחים ועמידים, ובכך נמנעת נביטת הצמח בעיתות מחסור במים, בשל הדופן הקשיח של הזרע.

בית הגידול של הלענה מתאפיין גם בחולות נודדים, היוצרים בעיות של כיסוי הצמח בחול מחד גיסא, וחשיפת שורשיו מאידך גיסא. הצמח מתמודד עם תנאים אלו באמצעות ריבוי מפרקים, שבכל אחד מהם קיים קודקוד צמיחה שמהווה פוטנציאל לצמח חדש לענף או לשורש, המלווים ביכולת גדילה מהירה יחסית, ובאמצעות שורשים משתרעים.

הרוחות העזות בבית הגידול, המכילות חול, יוצרות בעיית שחיקה של הצמח, ולכן פיתחה הלענה קוטיקולה עבה וזיפים. גם מבנה השיח תואם את ההתמודדות עם הרוח - הלענה חסרה גזע מרכזי, ובכך מפחיתה את הסיכון לשבירת ענפים. השיח קרוב לקרקע שם מהירות הרוח נמוכה עד אפסית.

עקב מליחות החולות בבית הגידול, הלענה היא צמח בשרני סוקולנטיים (מוהלי מלחים). כמו כן, היא מפרישה מלחים מהעלה, דבר המקנה גם הגנה מפני חום וקרינה.

לענת חד זרעית היא אלרגנית לפי הספרות הבוטנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לענה חד זרעית בוויקישיתוף