לנרד וולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לנרד וולי
Leonard Woolley
לידה 17 באפריל 1880
אפר קלפטון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 בפברואר 1960 (בגיל 79)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Charles Leonard Woolley . עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ארכאולוגיה
מקום מגורים אנגליה
מקום לימודים
  • ניו קולג'
  • בית ספר סנט ג'ונס, לדרהד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
בן או בת זוג קתרין וולי עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
חפירות באור בבבל ובאתרים החטים בסוריה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
וולי משמאל יחד עם תומאס אדוארד לורנס בחפירות בכרכמיש בין השנים 1914-1912

צ'ארלס לנרד ווּלי (אנגלית: Charles Leonard Woolley‏; 17 באפריל 1880 - 20 בפברואר 1960), ארכאולוג בריטי שחקר בין השאר את העיר הבבלית אור. בשנת 1935 זכה לתואר אביר על תרומתו לארכאולוגיה. נחשב לאחד מראשוני הארכאולוגים המודרניים.

וולי נולד בלונדון ולמד בניו-קולג' שבאוניברסיטת אוקספורד. בשנת 1905 מונה לעוזר אוצר במוזיאון האשמולי באוקספורד. ב-1906 וב-1907, הודות להמלצתו של סר ארתור אוונס, הפך לממונה הראשון על חפירות ה- Corstopitum בקורברידג' שבנורתמברלנד, תחת הנחייתו של פרנסיס הברפילד.

הוא ביצע חפירות משמעותיות בכרכמיש ממש לפני מלחמת העולם הראשונה. עבודתו באור החלה ב-1922, שם גילה תגליות חשובות בחפירותיו בבתי הקברות המלכותיים.

וולי החל לעבוד כעוזר אוצר במוזיאון האשמולי באוקספורד בשנים 19051907. הוא עבד עם תומאס אדוארד לורנס (לורנס איש ערב) מ-1912 ועד 1914 ומאוחר יותר ב-1919 בפינוי כרכמיש, העיר החתית, וכן בסיני.

ימי מלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימי מלחמת העולם הראשונה שימש וולי כארכאולוג הממונה מטעם כוחות הכיבוש הבריטים במזרח שנכבש על ידם (OETS) על שמירת המורשת הקדומה. בכך נכללה גם אחריותו על עתיקות ארץ-ישראל. לרשותו עמד מפקח עתיקות אחד בלבד (סרג'נט מק-קיי), שפעל בכל שטח ארץ-ישראל עד לכינון המנדט הבריטי בשנת 1920. שמירת העתיקות נעשתה בסיועה של פקודת עתיקות צבאית שפורסמה בחתימתו של המושל הצבאי מיג'ור ג'נרל ארתור ויגראם מוני.

בעת שהותו באלכסנדריה, היה אחראי על המודיעין הימי, ובין היתר, היה אמור לקבל מאבשלום פיינברג דוחות מודיעיניים, אולם טורקיה כבשה ספינה שעליה היה, והחזיקה אותו במשך שנתיים במחנה שבויים נוח יחסית.

עבודתו לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1921-1920 חפר וולי בתל אל עמרנה מטעם החברה לחקר מצרים. מ-1922 ועד 1934 היה אחראי על מיזם משותף של המוזיאון הבריטי ושל אוניברסיטת פנסילבניה בחפירות בעיר אור, שם גילה את תגליתו החשובה ביותר.

אור, השוכנת בעיראק של ימינו, היוותה אתר קבורה לבני מלוכה מסופוטמים רבים. וולי גילה קברים עשירים ביותר מבחינה חומרית. בתוך קברים אלו היו ציורים גדולים של תרבות מסופוטמית עתיקה בשיאה, יחד עם תכשיטי כסף וזהב מדהימים, ספלים וכלים נוספים. הקבר הבולט ביותר היה של המלכה פּוּ- אָבִּי. באופן מפתיע לא נבזז קבר זה במשך אלפי השנים מאז הוקם. בקבר נמצאו פריטים רבים שנשמרו היטב, כולל חותם גלילי הנושא את שמה בשומרית. גופה נמצא קבור יחד עם האמונים על הטיפול בה, אשר הרעילו עצמם כדי להצטרף אליה ולהמשיך לשרתה. וולי שיחזר את טקס קבורתה לפי ממצאים בקבר. כיום מוצגים כיסוי ראשה, חותמה וגופתה באוניברסיטת פנסילבניה שבפילדלפיה.

ב-1936, אחרי תגליותיו באור, התעניין וולי במציאת קשרים בין שתי תרבויות עתיקות: התרבות האגאית והמסופוטמית. עניין זה הובילו לעיר הסורית אל מינה. מ-1937 עד 1939, וכן מ-1946 ועד 1949, היה באללח' תל עטְשאנה (Atchana).

וולי קיבל תואר אבירות בשנת 1935. אגתה כריסטי כתבה את "רצח במסופוטמיה" בהשראת תגליותיו בקברים המלכותיים. מאוחר יותר נישאה לעוזרו הצעיר, מקס מלוואן.

מפרסומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולי כתב מעל 25 ספרים. שניים מספריו הידועים יותר הם:

  • Spadework: Adventures in Archaeology, 1953 (עבודה באת: הרפתקאות בארכאולוגיה)
  • (חפירות באור: תיעוד של 12 שנות עבודה) Excavations at Ur: A Record of 12 Years’ Work, 1954.

ובעברית:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב
פורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב

לפורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לנרד וולי בוויקישיתוף