לכתחילה ובדיעבד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המונחים לכתחילה ובדיעבד מתארים את שתי הדרכים לביצוע מעשה שיש לו משמעות הלכתית: לכתחילה היא הדרך בה ראוי לבחור לפני מעשה כדי לבצע את הפעולה בשלמות ודיעבדארמית: "דאי עבד": שאם עשה) הוא החשבת הפעולה לאחר מעשה כמבוצעת, אף על פי שהדרך בה בוצעה הייתה שונה מהדרך בה הייתה צריכה להתבצע לכתחילה.

המונח משמש בהשאלה גם בהקשרים שאינם הלכתיים, לדוגמה: הערכה בדיעבד, ראשי תיבות בדיעבד.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ישנה דרישה ביהדות שגודל יריעה של ספר תורה יהיה בין שלוש לשמונה עמודות כתובות. דרישה זו אינה אלא לכתחילה, אולם אם כבר הוכנסה לספר תורה יריעה קטנה יותר - ניתן יהיה להשתמש בספר בכל זאת. דוגמה זו נמצאת גם בדינים מסוימים של חציצה בטבילה ובתחומים נוספים.
  • לעיתים דרישה הלכתית לקיום מצווה בצורה מסוימת אינה מעכבת את מקיימה מלצאת ידי חובה לאחר מעשה.
  • דוגמאות נוספות הן תקנות חכמים מסוימות אשר נקבעו מראש שאינן מעכבות.

לפעמים הבדיעבד יהפוך לכתחילה במקרים מסוימים כדוגמה: בתפלת שמונה עשרה צריך לעמוד אך חולה שלא יכול לקום מהמיטה ולעמוד יכול להתפלל לכתחילה שמונה עשרה בישיבה או בשכיבה עוד דוגמה נוספת- בתפילת שמונה עשרה צריך לפחות להזיז את השפתיים כמו שנאמר: רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע אמנם אילם או אדם שלא יכול אפילו להזיז את השפתיים יכול לכתחילה גם להרהר את התפילה בלב בניגוד לאדם רגיל שלדעת רוב הפוסקים אפילו בדיעבד לא יצא

לפעמים אפשר להקל לחיילים או לאנשים מסוימים לעשות בדעיבד או להקל בעיניין מסוים את יש צורך לפעמים רוב הפוסקים אומרים שאסור לעשות דבר מה ופוסק אחד אומר אחרת סומכים על הרוב וככה ההלכה לכתחילה אמנם בשעת הדחק מותר להקל לחיילים בעניין מסוים שבדיעבד אפשר לסמוך על דעת יחיד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא הלכה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.