לומדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לומדה היא תוכנת מחשב שמטרתה הקניית ידע ומיומנויות מוגדרות למשתמש בה. לאורך השנים נוצרו תוכנות רבות המנצלות את יכולת המחשב למטרת למידה ממוחשבת. כיום קיימים סוגים רבים של לומדות: לומדות ללימוד שפות, לומדות ללימוד מתמטיקה, לומדות להקלדה עיוורת ועוד.

סוגי לומדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משחקי למידה - לרוב מיועדים לילדים בגילאים צעירים. בתוכנות אלו מוקנה ידע, או מפותחת מיומנות, באמצעות משחק.
  • תוכנות לתרגול ובחינת ידע - בתוכנות אלו הידע נבחן ומתורגל באופן ישיר ללא מעטפת המשחק.
  • מצגות - תוכנות המציגות מידע באופן ישיר בצורה כתובה או באמצעות המחשה ויזואלית.
  • שילוב של שלושת הסוגים לעיל - כדוגמת תוכנת הקלדה עיוורת המכילה הסבר כיצד יש להקליד, תרגול של הקלדה, משחקים ומבחנים.

לומדה סגורה ולומדה פתוחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לומדה סגורה משמשת ללמידה יחידנית ולתרגול. לומדות סגורות הן הראשונות שהוכנסו לשימוש בחינוך כבר בשנות השישים של המאה ה-20. הן דוגלות בשימוש במחשב כבמורה פרטי, ומתבססות על עקרונות הלמידה המתוכנתת. בלומדות מסוג זה משולבים היבטים כמו אבחון והערכה של לומד, קבלת החלטות על סמך הערכה לגבי קידום התלמיד, עריכת מבחנים ובדיקתם, דיווח ועיבוד תוצאות.

לומדה פתוחה היא לומדה שהשימוש בה מתבסס על תורת הלמידה על ידי בנייה (למידה קונסטרוקטיביסטית). לומדה פתוחה מאפשרות להעניק לתלמיד דרכים להתמודד בעצמו הן עם חומר חדש והן עם דרכים למציאתו. דוגמה לכך מהווה מעבד תמלילים או שפת תכנות - סביבה עתירת זמן, יצירתיות דמיון וחשיבה. סביבות אלו הו סביבות שאינן מוגבלות ואין אדם המגדיר מה יש וצריך לעשות.

יתרונות הלומדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלומדה מאפשרת למשתמש להתקדם בקצב אישי המתאים לו, ולחזור על פי הצורך על חומר לא ברור ככל שירצה. בנוסף מאפשרת הלומדה למשתמש לקבל משוב תמידי על שליטתו בידע או במיומנות הנלמדת, דבר שלא מתאפשר כאשר מדריך מלמד קבוצה.

למחשב יש אפשרות המחשה ויזואלית טובה יותר מיכולת שרטוט של מורה על לוח. היכולת הזאת חשובה במיוחד כאשר יש צורך באנימציה או בהמחשה תלת־ממדית. הלומדה הופכת את השגת המטרות הלימודיות לדבר שאינו תלוי במדריך אנושי המעביר את החומר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לומדה בוויקישיתוף