לוי בנימין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוי בנימין במדי החטיבה היהודית הלוחמת, תחילת 1945
משה שרת ולוי בנימין, איטליה, 1945

לוי בנימין (שמו האנגלי: ארנסט פרנק בנג'מין (Ernest Frank Benjamin);‏ 5 בפברואר 190014 במרץ 1969) היה יהודי קנדי שהגיע לדרגת בריגדיר (המקבילה לדרגת תת-אלוף בצה"ל) בצבא הבריטי ומפקד הבריגדה היהודית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי בנימין נולד בטורונטו שבקנדה. הוא למד באקדמיה הצבאית המלכותית בוולוויץ' שבאנגליה, ולאחר מכן במכללה לפיקוד ומטה בקמברלי. בנימין הוסמך לקצונה ב-1919 ושירת שנים רבות בחיל ההנדסה הבריטי בטורקיה, הודו, מלאיה, סינגפור ומדגסקר.

במהלך מלחמת העולם השנייה פיקד על חטיבת ההנדסה הימית. לאחר מכן פיקד על מרכז האימונים המשולב למזרח התיכון ולאיטליה, והגיע לדרגת רב-סרן. כאשר הוקמה הבריגדה היהודית בשנת 1944 החליטו הבריטים, במחווה כלפי הנהגת היישוב וההנהלה הציונית, למנות קצין יהודי משורות הצבא הבריטי להיות מפקד החטיבה. התפקיד הוטל על לוי בנימין. בנימין קיבל עליו ברצון את התפקיד, למרות שלא היה מקורב לחוגים היהודיים והציוניים. בקבלו את הפיקוד על החטיבה נערך לכבודו מסדר של כל החטיבה. בדבריו ללוחמים אמר להם:

הופקדתי עליכם מטעם האומה היהודית, וכל העולם היהודי צופה עליכם

לוי בנימין, 25 באוקטובר 1944

.

יחסו ליהדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ידיעותיו ביהדות לא היו רבות. אבל הוא התגאה ביהדותו ובמשך שנות שירותו התפרסם כמי שמביא כבוד לעם היהודי. הוא ראה לעצמו כבוד רב בכך שבחרו דווקא בו כמפקד הבריגדה. הוא אפילו נהג ללמוד עברית עם הרב של הבריגדה[1]. במרוצת שרותו הצבאי בעולם נהג לשהות ביום הכיפורים במקום בו יוכל לקחת חלק בתפילות.

עם הרב הצבאי של הבריגדה היהודית, הרב משה דב קספר, הוא סיכם על הדברים הבאים:

  • בשר חזיר לא יוגש לחיילי הבריגדה.
  • יום המנוחה הרשמי יהיה שבת.
  • במידת האפשר ינוחו בשבת.
  • לרב הצבאי תינתן רשות לארגן מטבח כשר.

הרב הצבאי סיכם: " כל ההחלטות הללו בוצעו הלכה למעשה"[1].

יחסו לטיפולם של חיילי הבריגדה בשארית הפליטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחריותו ותפקידו כקצין בכיר בצבא הבריטי, אסרו עליו להיות מעורב, ואפילו לדעת, על המתרחש בתחום העברת הפליטים היהודים מגרמניה ואוסטריה לאיטליה. עם זאת הוא ידע, אישר ואהד את המבצע הזה ונתן יד חופשית בפעולה זו.

משרדי הרבנים הצבאיים שתפקידם היה לספק שרותי דת לחיילים היו גם שותפים לטיפול בפליטים: חינוך יהודי לילדים בקהילות וסיוע בארגון העפלתם לארץ ישראל. הרב ד"ר משה א. יפה, רב צבאי ראשי בבריגדה, מספר כי הוא בקש מהבריגדיר הגדלת הצוות כדי שיוכל לטפל בכל הנושאים, אשר הגיעו לטיפולו. הבריגדיר השיב לו: "הבט יפה יקירי, ידוע לך שאני מרכיב מונוקל כדי לראות את הדברים בצורה יותר טוב, אולם קורה שהמונקל שלי נשמט".

עוד מספר הרב, כאשר חיילי הבריגדה חזרו לארץ ישראל, אחדים מהם נשארו באירופה לסייע בהעפלה. במקומם חזרו ארצה חלק מהעקורים הצעירים. בנימין בא להפרד מהחיילים ושם לב כי אחדים מהם, אינם חיילים. בנימין היפנה את מבטו לרב כאשר המונוקל שלו שמוט. בסיום תפקידו הוא הכריז כי: "חיילי הבריגדה פעלו הרבה למען אחיהם הסובלים באירופה, הרבה יותר מאשר סופר כאן (בעצרת פרידה בה'תש"ו) ויותר ממה שידוע לי. אני גאה על כך, שהם מילאו את חובתם לעמם".

בריגדיר לוי פיקד על הבריגדה שפעלה בצפון איטליה בשנת 1945 כחלק מהארמייה השמינית, עד לפירוקה ב-1946.

לאחר המלחמה שירת בהונג קונג עד לפרישתו ב-1950, אז הועלה לדרגת בריגדיר כדרגה אישית. נפטר באנגליה בשנת 1969.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דב קנוהל, עורך ראשי, בהתנדב עם - מתנדבים דתיים במלחמת העולם השנייה, פרק 18: הבריגדיר לוי בנימין ז"ל - עמ' 286 ואילך, איגוד החיילים המשוחררים בישראל ומורשת, הוצאת ספרים בע"מ, תל אביב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוי בנימין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 המקור : דב קנוהל מפי הרב משה דב קספר, הרב הצבאי הראשי לבריגדה, עמוד 286