לוטוס 1-2-3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוטוס 1-2-3
Lotus 1-2-3
מפתח לוטוס תוכנה, Jonathan Sachs, IBM עריכת הנתון בוויקינתונים
מחזור חיים 26 בינואר 1983 – הווה (41 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה Windows 3.0, Microsoft Windows, MS-DOS עריכת הנתון בוויקינתונים
נכתבה בשפות שפת סף עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון רישיון קנייני עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוטוס 1-2-3 הוא תוכנת גיליון אלקטרוני מתוצרת חברת התוכנה לוטוס (כיום חלק מיבמ).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוטוס 1-2-3 שיצא לאור לראשונה ב-26 בינואר 1983, זכה להצלחה רבה בשנות השמונים, והרים תרומה מכרעת לחדירתם של מחשבי IBM PC למגזר העסקי. התוכנה פעלה במערכת ההפעלה DOS, והייתה דומיננטית בה בתחום הגיליון האלקטרוני. התוכנית הוסבה גם למערכות ההפעלה OS/2 ו"חלונות", אך בסביבת "חלונות" קמה לה מתחרה, "אקסל" של "מיקרוסופט", שתוך שנים מעטות הגיעה לשליטה בשוק.

חברת לוטוס נוסדה על ידי מיצ'ל קפור, חברם של מפתחי הגיליון האלקטרוני ויזיקלק (VisiCalc). תוכנת 1-2-3 המקורית פותחה על ידי ג'ונתן סקס אשר פיתח בעברו כבר שתי תוכנות גיליון אלקטרוני בזמן שעבד בחברת קונסנטריק דטה סיסטמס. לוטוס 1-2-3 יצא לאור ב-26 בינואר 1983 וכבר בשנתה הראשונה עברה במכירותיה את הגיליון האלקטרוני הנמכר ביותר, ויזיקלק.

דעיכת השימוש בתוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנת "אקסל" של "מיקרוסופט", לא היתה בהתחלה מתחרה משמעותית, בעת שיצאה בשנת 1985 למחשבי מקינטוש. אקסל אפילו לא הגיעה למחשבי PC עד שנת 1987 כשיצאה גרסה 2.2 של מערכת ההפעלה חלונות. אולם במהלך תקופה זו סבלה לוטוס מבעיות טכניות. גרסה 3 של לוטוס כבר נכתבה בשפת C במקום באסמבלי, אולם לא התאימה לפלטפורמות ישנות בגלל הצורך בזיכרון רב יותר. עד שגרסה 3 של לוטוס יצאה לשוק בשנת 1989, באיחור של כשנה, אקסל כבר הספיק להגיע למספר משתמשים רחב בסביבת חלונות, והשימוש בלוטוס הלך ודעך.

בשנות ה90 חברת יבמ ניסתה לשווק את Lotus SmartSuite יחד עם מערכת ההפעלה OS/2 כאלטרנטיבה לחבילת המוצרים המקבילה של מיקרוסופט, וכתוצאה הופלתה לרעה בקבלת רשיונות OEM להפצת חלונות 95 על מחשביה. ב2013 הכריזה יבמ על הפסקת התמיכה בחבילת מוצרי לוטוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוטוס 1-2-3 בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מחשבים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.