לוחית רישוי בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מספר רישוי
מפעיל משרד התחבורה
מספר ספרות 8 (בעבר 4 עד 7)
ספרת ביקורת אין
דוגמה 435-65-502
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמל IL של לוחית הרישוי הישראלית

עיקר הוראות החוק הנוגעות ללוחיות רישוי בישראל מקובצות בתקנות התעבורה. התקנות קובעות כי רכב הרשום בישראל ישא עליו שתי לוחיות זיהוי, זולת אופנוע, גרור, נתמך, אופניים ותלת אופן, אשר ישאו לוחית אחת בלבד מאחור.[1] על לוחיות הזיהוי להיות תמיד נקיות ולא מוסתרות על ידי המטען שעל הרכב.[2] אסור להסיר לוחית זיהוי מן הרכב, אלא לשם החלפתה. אסור להוסיף פרטים ללוחית, לשנות את צבעה או לטשטשה.[3] רכב הרשום בישראל מורשה לשאת לוחיות רישוי ישראליות בלבד.[4] לוחית הזיהוי ברכב מנועי חייבת להיות מוארת כך שניתן יהיה לקרוא את הכתוב בה ממרחק 20 מטר במזג אוויר נאה.[5]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכונית הראשונה הגיעה לארץ ישראל בשנת 1908 על ידי אמריקאי מבוסטון[6]. באותו הזמן לכל בעל מכונית הייתה לוחית רישוי פרטית שהובאה עם כלי הרכב מן המקום שממנו הגיע.

לאחר הכיבוש הבריטי של ארץ ישראל בשנת 1917 הוחלט על יצירת אחידות במבנה לוחיות הרישוי אשר תתאים לתהליך הריבוי המספרי של כלי הרכב שנעו בדרכים. לצורך כך נקבעו חמישה אזורי רישוי, יפו (JA), ירושלים (JM), חיפה (HA), שכם (SM) ועזה (GZ). לוחיות הרישוי היו מבוססות על אזורי רישוי אלו[7].

ב-1936 בעקבות המרד הערבי הגדול, שונתה שיטת הרישוי לאות מובילה M ולאחריה שלוש או ארבע ספרות ובסוף אות סדרה[8] . לאחר הקמת המדינה חולקה המדינה למספר אזורי רישוי על פי מחוזות, וכל אחד מן המחוזות קיבל קידומת אות מתאימה לפני מספר הרישוי. כך, מחוז תל אביב קיבל את קידומת האות ת, מחוז ירושלים את הקידומת ים מחוז הכרמל את האות כ ומחוז הגליל את האות ג. בנוסף לכך קיבלו רכבי המשטרה את קידומת האות מ והצבא את קידומת האות צ שנותרו כחלק משיטת מספרי הרישוי שלהם עד ימינו.[9]

בעבר לרכבים המשמשים תחבורה ציבורית הייתה לוחית רישוי ירוקה ועליה האות "ת", ולאחריה ארבע ספרות. כמו כן, בעבר (עד סוף שנות ה-80 של המאה ה-20) הוצמד ללוחיות הזיהוי של כלי רכב שכורים קו תוחם מפוספס ירוק-לבן, וללוחיות הזיהוי של רכב שהיה פטור מתשלום מיסים (נכים או עולים חדשים) קו תוחם לבן. לרכבים ממשלתיים וחברות ממשלתיות היו בעבר מספרים עם רקע כחול וכיתוב לבן. מספרי לוחיות הרישוי של מוניות נדדו עם הנהג ממונית למונית[דרוש מקור] עד למעבר למספרי רישוי בני 7 ספרות, עם סיומת רישוי 25 החל מסוף שנת 1986[דרוש מקור].

מועדון החמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדון החמש הוא עמותת בעלי אספני וחובבי הרכב הקלאסי בישראל. מקור שמו הוא בחמש הספרות בלוחיות הרישוי של מכוניות משנות ה-50 ותחילת שנות ה-60 של המאה ה-20, ונקרא כך מכיוון שכלי הרכב שהמועדון עסק בהם בתחילת דרכו היו בעלי לוחית רישוי של חמש ספרות. בחודש אפריל 2022 הגיע מועדון החמש להסדר עם משרד התחבורה ולפיו כלי רכב אספנות מיובאים שיוצרו עד שנת 1960, יוכלו להמיר את לוחית הרישוי ללוחית עם מספר בן 5 ספרות וכך תהיה לכלי רכב אלו נראות תואמת לתקופת יצורם. סה"כ 140 כלי רכב מיובאים החליפו את לוחית הרישוי ממספר בן שבע ספרות למספר בעל חמש ספרות.

מבנה מספרי הרישוי במדינת ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משנת 1958 עד ל-25 בספטמבר 1961[דרוש מקור], כל מספרי הרישוי שהונפקו במדינת ישראל, היו בני חמש ספרות, בהתאם לאזור שבו הונפק מספר הרישוי ובהתאם לסוג כלי הרכב.[10]
לוחית רישוי בת 6 ספרות
  • משנת 1961 עד שנת 1979 כולל לוחיות הרישוי במדינת ישראל היו בנות שש ספרות, ונקבעו בהתאם לאזור בישראל שבו הונפק מספר הרישוי[דרוש מקור].
לוחית רישוי ישראלית (לפי התקן האירופי) בת 7 ספרות
לוחית רישוי ישראלית של רכב אספנות
לוחית רישוי ישראלית (לפי התקן האמריקאי) בת 7 ספרות
  • ב-1980 הוחלפה שיטת המספור בלוחיות הרישוי למספרים בני שבע ספרות. בשנות השמונים ציינו הסיומות את שנת היצור של הרכב. נוהג זה בוטל ב-1990 והסיומות החלו להיקבע על פי יבואן כלי הרכב, אך לא לפי מפתח קבוע.
לוחית רישוי בת 8 ספרות, תקן אמריקני
לוחית רישוי בת 8 ספרות, תקן אירופי
  • ביולי 2017 החלה הנפקת מספרי רישוי נושאי שמונה ספרות[11]. המעבר לשמונה ספרות בוצע באופן הדרגתי, ועד סיום 2017 יבואני הרכב שחררו גם כלי רכב חדשים בעלי לוחיות זיהוי בהן 7 ספרות. עם זאת, מספר מצומצם של מספרים בעלי 7 ספרות המשיך להיות מחולק גם לאחר סיום 2017, לדוגמה למוניות, לאוטובוסים של חברות אגד ודן, ולחריגים נוספים. בדומה למעברים קודמים, מספר הרישוי של כלי רכב, שקיבלו לוחית רישוי עם 7 ספרות או פחות, לא ישתנה בעקבות המעבר ל-8 ספרות. לוחית רישוי הנושאת 8 ספרות, מורכבת מ-3 קבוצות של מספרים המופרדות ביניהן במקף: 3 ספרות בקבוצה השמאלית, 2 ספרות בקבוצה האמצעית ו-3 ספרות בקבוצה הימנית.[12]. שלוש הספרות הראשונות של המספר הן קוד היבואן. שלוש הספרות הבאות - מספר רץ, ושתי הספרות האחרונות הן סיומת הסדרה, בדומה לשיטה הקודמת, כך למשל ביולי 2017 הספרות היו 01, ביולי 2019 התחילו לקבל ספרות 02 וכן הלאה.

פרמטרים טכניים של לוחית הרישוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחית זיהוי של רכב משטרה
לוחית זיהוי של רכב משטרה צבאית
לוחית זיהוי של רכב צה"ל

לוחיות הרישוי של כלי הרכב בישראל מבוססות על תקן ישראלי (ת״י 5327) של מכון התקנים, שעותק ממנו מופקד באגף הרכב ושירותי תחזוקה של משרד התחבורה וכל אדם רשאי לעיין בו. לוחיות הזיהוי יותאמו לסוג הרכב כפי שמפורט בפרק ג׳ של התקן הנ"ל. התקן כולל פירוט טכני רב, ובין היתר של: מידות הלוחית, מידות וצורת גופני הכיתוב, סוגי החומר ממנו עשויה הלוחית, וספי החזרים מינימליים מומלצים (Retreflectivity) לזווית כניסה (Entrance angle) של הצבעים מחזירי האור, לפי התקן האירופי[13].

  • צבעה של לוחית רישוי סטנדרטית המתירה תנועה על כביש ציבורי הוא צהוב מחזיר אור, וצבע הספרות המוטבעות בה הוא שחור בהתאם לתקן. לחלופין, ניתן להשתמש בלוחית שצידה השמאלי כחול, ועליו מוטבע בשילוב הצבעים כחול ולבן, דגל המדינה כהגדרתו בחוק הדגל והסמל,התש״ט–1949, האותיות IL, והמילה ”ישראל“ בעברית ובערבית .
  • צבע לוחית הרישוי של רכב אספנות - רכב בן 30 שנים ומעלה שבעליו הצהיר על כך במשרד הרישוי הוא צהוב וצבע הספרות המוטבעות בה הוא שחור ובתוספת הכיתוב ״רכב אספנות״.
  • צבע לוחית הרישוי של כלי הרכב המבצעיים של משטרת ישראל הוא אדום, וצבע הספרות המוטבעות בה הוא לבן בתוספת האות "מ".
  • צבע לוחית הרישוי של כלי הרכב המבצעיים של של המשטרה הצבאית הוא כחול וצבע הספרות המוטבעות בה הוא לבן בתוספת האות "מצ".
  • צבע לוחית הרישוי של כלי הרכב המבצעיים של צבא הגנה לישראל הוא שחור וצבע הספרות המוטבעות בה הוא לבן בתוספת האות "צ".
  • צבע לוחית הרישוי של כלי הרכב השייכים לסגל הדיפלומטי הוא לבן וצבע הספרות המוטבעות בה הוא שחור בתוספת האות "CD" או "CC", או ללא אותיות, אם כלי הרכב נמצא בבעלות פרטית של הנציג הדיפלומטי ונרכש בחו"ל.
  • צבע לוחית רישוי של רכב במבחן של מוסך או מכון בדיקה או יבואן רכב, הוא לבן וצבע הספרות המוטבעות בה הוא אדום כאשר בצד שמאל של הלוחית ליד המלה ”במבחן“ תצוין שנת תוקף הרישיון בשתי הספרות האחרונות של השנה לפי הלוח הגריגוריאני.
  • צבע לוחית הרישוי לכלי רכב תחרותיים הוא אפור וצבע הספרות המוטבעות בה הוא שחור[14]
  • צבע לוחית הרישוי של טרקטורון שאינו רשאי לנסוע בדרך סלולה הוא ירוק וצבע הספרות המוטבעות בה הוא שחור[15]

לוחיות רישוי מיוחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על כבישי ישראל נעים בהיתר כלי רכב שאינם רשומים ברשות הרישוי אלא במדינות אחרות. בדרך כלל מדובר בכלי רכב של גופים בינלאומיים הפועלים בישראל. רוב לוחיות הרישוי של כלי רכב אלה הם בצבע לבן עם כיתוב בשחור אך ייתכנו גם שילובי צבעים אחרים. ביניהם ניתן למנות את:

לוחיות רישוי לקורקינטים ואופנים חשמליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מאוגוסט 2024, משרד התעבורה יחייב כל קורקינט ואופניים חשמליים להוציא ולהוסיף לוחית רישוי בעל תקן ישראלי. מספר הרישוי יהיה מספר ייעודי לכל רוכב.[16]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוחית רישוי בישראל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]