לה אמיסטאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לה אמיסטאד
La Amistad
ציור שמן משנת 1839 של הספינה
ציור שמן משנת 1839 של הספינה
תיאור כללי
סוג אונייה סקונר עריכת הנתון בוויקינתונים
ציוני דרך עיקריים
מספנה בולטימור עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום 41°21′40″N 71°57′58″W / 41.361°N 71.966°W / 41.361; -71.966 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמיסטאדספרדית: La Amistad, שתרגומו "הידידות") הייתה ספינת עבדים ספרדית שיצאה מהוואנה לנמל קובני אחר, פוארטו פרינציפה (Puerto Principe, כיום קמגואיי) בשנת 1839. הספינה נשאה חמישים ושלושה עבדים בתת-תנאים, חלקם הושלכו לים וחלקם מתו, עד אשר השתלטו האפריקאים על הספינה בהנהגתו של אפריקני צעיר בשם ג'וזף סינקה שהרג את רב החובל וחלק מצוות הספינה. כדי לנווט נזקקו האפריקאים לאנשי הספינה הספרדים כדי להפליג חזרה לאפריקה. בחשאי, הסיטו הספרדים את הספינה צפונה. "אמיסטאד" נתפסה על ידי האונייה "וושינגטון" של שירות ספינות המכס של ארצות הברית, והובלה אל נמל ניו הייבן. כך החל אחד המשפטים המסעירים בארצות הברית, "ארצות הברית נגד לה אמיסטאד", שני לאחר "פרשת דרד סקוט".

ספרד רצתה לתבוע את האפריקאים בפעולת שוד ימי ואכן נשיא ארצות הברית, מרטין ואן ביורן יצא כנגד האפריקאים כדי להיבחר מחדש. הדרומיים רצו שהאפריקאים ישפטו בבית דין פדרלי באשמת רצח ושוד. ג'ון קווינסי אדמס תחת חסותם של האבולישוניסטים יצג את העבדים וטען כי על פי החוק הספרדי סחר עבדים אפריקני אסור ומנוגד לזכות חירות האדם. בסופה של הפרשה זוכו החשודים, שוחררו והוחזרו לאפריקה.

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט הקולנוע אמיסטאד משנת 1997 מבוסס על סיפור מרד העבדים בספינה והמשפט שנערך בעקבותיו. בסרט, אשר בוים על ידי סטיבן ספילברג, מופיעים אנטוני הופקינס בתפקיד ג'ון קווינסי אדמס ודג'ימון הונסו בתפקיד ג'וזף סינקה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לה אמיסטאד בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.