לגיון א-שאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לגיון א-שאם
(فيلق الشام)
סמל הארגון המשמש גם כדגלו
סמל הארגון המשמש גם כדגלו
תקופת הפעילות 10 במרץ 2014 – הווה (10 שנים)
אידאולוגיה אסלאם סוני
הג'יהאד הסלפי
מנהיגים מונדאר סאראס
יאסר עבדולראהים
אזורי פעילות סוריהסוריה סוריה
חברים כ-7,000
חלק מ מועצת הפיקוד (2014–15)
צבא הכיבוש (2014–16)
בעלי ברית
מתנגדים
קרבות מלחמת האזרחים בסוריה
‏ חשבון הטוויטר של לגיון א-שאם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לגיון א-שאםערבית: فيلق الشام; תעתיק: פילק א-שאם - "לגיון הלבנט"), הידוע גם בתור לגיון חומס, הוא ארגון מורדים איסלאמיסטי סוני-סלפי מתון הפעיל במלחמת האזרחים בסוריה נגד משטרו של בשאר אל-אסד. הארגון הוקם ב-10 במרץ 2014 ממיזוג של 19 פלגים קטנים שחלקם היו מזוהים בעבר עם תנועת האחים המוסלמים בסוריה, ומטרתו היא לבסס את כוחם של האיסלאמיסטים המתונים במרד הסורי. הלגיון נתמך כספית על ידי טורקיה וקטר, והוא בידל את עצמו מתנועת האחים המוסלמים במטרה לקבל תמיכה גם מסעודיה.

הארגון גדל מ-4,000 לוחמים בדצמבר 2016 ל-7,000 לוחמים בתחילת 2017, והוא נמנה עם קבוצה מצומצמת של ארגוני מורדים קטנים ששומרים על מסגרת עצמאית נפרדת לאחר המיזוג ההמוני של פלגי מורדים קטנים עם ארגונים גדולים ומבוססים כגון אחראר א-שאם ותחריר א-שאם בסוף 2016 ותחילת 2017. מבין ארגוני המורדים הקטנים ששומרים על מסגרת עצמאית, לגיון א-שאם הוא הגדול והמבוסס שבהם. מנהיגו של הלגיון מאז הקמתו הוא מונדאר סאראס, והמפקד הצבאי של הלגיון הוא האלוף יאסר עבדולראהים, קצין שערק מהצבא הסורי בתחילת ההתקוממות הסורית. אזורי הפעילות העיקריים של הארגון הם בצפון-מערב סוריה בתחומי מחוז אידליב, מחוז חלב, מחוז חומס ומחוז חמה, ובמידה פחותה גם במחוז לטקיה.

הלגיון נחשב למצויד היטב ביחס לארגוני מורדים קטנים אחרים, וחימושו כולל בין השאר נשק קל, מרגמות, טילי נ"ט מסוגים שונים, משגרי רקטות, מקלעים כבדים, תותחים, תול"רים, נגמ"שים, טנקים ועוד, כשמרבית החימוש הכבד מקורו בשלל שנלקח מצבא סוריה. כוחו היחסי של הלגיון, איפשר לו להישאר במסגרת עצמאית בניגוד לפלגים מתונים אחרים שנאלצו בלית ברירה להצטרף לאחראר א-שאם על מנת שזאת תגן עליהן מהתקפות הארגון הקיצוני יותר ג'בהת פתח א-שאם בעקבות השתתפות הפלגים הללו בשיחות השלום בקזחסטן על עתידה של סוריה ב-2016. הלגיון אף הודיע שיעמוד לצד אחראר א-שאם בהגנה על פלגי מורדים מתונים מפני התקפת הארגונים הג'יהאדיסטים הקיצוניים.

אף על פי שהלגיון מוגדר כמתון, הוא לא נמנע מלהשתתף בארגון הגג צבא הכיבוש שהובל על ידי שלוחת אל-קאעידה הסורית לשעבר ג'בהת א-נוסרה, וכן יחד עם קבוצות מגוונות בחדר המבצעים המשותף של ארגון הגג "צבא חלב". מאידך, הארגון היה חבר בברית המתונה של מועצת הפיקוד של המהפכנים הסורים, והוא אחד מעמודי התווך של ארגוני המורדים המתונים המשתפים פעולה עם צבא טורקיה במסגרת מבצע מגן הפרת נגד המדינה האסלאמית והכוחות הסוריים הדמוקרטיים, ואף לתקופה מסוימת הוא קיבל טילי נ"ט מתקדמים מסוג BGM-71 טאו ישירות מהאמריקנים.

בעלי הברית של הארגון אשר שיתפו איתו פעולה באופן קבוע הם צבא סוריה החופשית, צבא המוג'אהידין, האיחוד האיסלאמי של חיילי א-שאם, הבריגדה הסורית הטורקמנית, וארגונים שהיו חלק מהחזית האסלאמית: צבא האסלאם ואחראר א-שאם.

ב-28 בינואר 2016, סניף מתון של תנועת נור א-דין א-זינכי הקיצונית יחסית, ערק ללגיון א-שאם. ב-19 במרץ 2017 התמזג סניף של האיחוד האיסלאמי של חיילי א-שאם באידליב עם הלגיון. האחרונים שהצטרפו לארגון, הגיעו במקור מהערים דהריה ומועדייה שבריף דמשק בין אוגוסט לאוקטובר 2016 במסגרת עסקת הפינוי שלהם מהערים הללו לאידליב לאחר נפילתם לידי המשטר הסורי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]