כנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיוגנס מחפש איש ישר, ציור המיוחס ליוהאן טישביין (Johann Heinrich Wilhelm Tischbein) (אנ'), ‏(1780 לערך)

כנות הוא פן של תכונה מוסרית הקשורה לתכונות חיוביות כגון יושרה, אמת וישירות, לצד היעדר שקר, רמאות, גניבה וכו'. כנות כוללת גם את היכולת להיות אמין, נאמן והוגן.

כנות מוערכת בתרבויות, עמים, אתוסים ודתות רבות.[1][2][3][4][5] "כנות היא המדיניות הטובה ביותר" הוא פתגם של אדווין סנדיס (אנ'), ואילו הציטוט "כנות היא הפרק הראשון בספר החוכמה" מיוחס לתומאס ג'פרסון.[6] 30 באפריל הוא יום הכנות הלאומי בארצות הברית.

ויליאם שייקספיר תיאר את הכנות כתכונה שאנשים משאירים כמורשתם כאשר כתב "שום מורשת אינה עשירה כמו כנות" במערכה 3, סצנה 5 של "סוף טוב הכל טוב".[7]

אחרים ציינו, עם זאת, ש"כנות רבה מדי עשויה להיחשב כפתיחות חצופה". לדוגמה, אנשים עשויים להיתפס כ"כנים מדי" אם הם מביעים בכנות את דעותיהם השליליות של אחרים, מבלי שנשאלו לדעתם, או שנשאלו במצב בו התגובה תהיה טריוויאלית. דאגה זו באה לידי ביטוי במושגי התקינות הפוליטית ותרבות הביטול כאשר אנשים נמנעים מהבעת דעותיהם האמיתיות בשל גינוי חברתי כללי לדעות כאלה.

הגדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילון מריאם-ובסטר מגדיר כנות כ"הגינות, יושר והתנהגות פתוחה" או "דבקות בעובדות."[8]

המילון האנגלי של אוקספורד מגדיר כנות כ"התכונה של היות אדם כן".[9] כן, בתורו, מוגדר כ"נקי ממרמה; אמיתי וישר... נכון מבחינה מוסרית או בעל תכונה נעלה (ה-virtus הלטיני - התכונה הנעלה)... מוסרי ... תכונה שאדם הרוויח ביושר, באמצעות עבודה קשה ... (והכנות היא פעולה) שנעשה בכוונות טובות גם אם לא מוצלחת או מוטעית ... התייחסות פשוטה, לא יומרנית ולא מתחכמת."[10]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כנות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rogers, Carl R. (1964). "Toward a modern approach to values: The valuing process in the mature person.", The Journal of Abnormal and Social Psychology, 68(2):160–67.
  2. ^ Dahlsgaard, Katherine; Peterson, Christopher; Seligman, Martin E. P. (2005). "Shared Virtue: The Convergence of Valued Human Strengths Across Culture and History", Review of General Psychology, 9(3):203–13.
  3. ^ Hilbig, Benjamin E.; Zettler, Ingo (2009). "Pillars of cooperation: Honesty–Humility, social value orientations, and economic behavior", Journal of Research in Personality, 43(3):516–19.
  4. ^ Van Lange, Paul A. M.; Kuhlman, D. Michael (1994). "Social value orientations and impressions of partner's honesty and intelligence: A test of the might versus morality effect", Journal of Personality and Social Psychology, 67(1):126–41.
  5. ^ Schluter, Dolph; Price, Trevor (1993). "Honesty, Perception and Population Divergence in Sexually Selected Traits", Proceedings of the Royal Society B, 253(1336):117–22.
  6. ^ "Thomas Jefferson to Nathaniel Macon". The Thomas Jefferson Papers Series 1. General Correspondence. 1651–1827. 12 בינואר 1819. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ William Shakespeare. All's Well That Ends Well MIT Shakespeare.
  8. ^ Merriam-Webster (2017) Honesty Merriam-Webster.
  9. ^ Oxford English Dictionary (2017) Honesty OED.
  10. ^ Oxford English Dictionary (2017) Honest OED.