כלי גילוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כלי גילוי (Discovery Tools) הוא שם כללי לתוכנת חיפוש חומרים בקטלוגים ומפתחות, הקיימת בספריות ברחבי העולם. התוכנה פועלת כמו מנוע חיפוש, ומאתרת פריטים מתוך אוספי ספריות. קיימים מספר סוגים של תוכנות מסוג זה. תוכנות אלה מחליפות את הקטלוגים הישנים בספריות ברחבי הארץ והעולם.

מעבר משימוש בקטלוג לשימוש בכלי גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריות רבות בעולם השתמשו עד למאה העשרים ואחת בקטלוג ספרים. הקטלוג מבוסס על מפתוח של פריטים, על פי רוב לפי מחבר או כותר של ספר. חיפוש בקטלוג מחולק לשדות, ויש לו חוקים רבים. כמו כן יש קטלוגים נפרדים לחומרים מסוגים שונים. קטלוג לספרים, קטלוג למאמרים, קטלוג לכתבי יד וכדומה. כאשר התחילו להגיע לספריות אנשים שגדלו עם מחשב ואינטרנט, הם התקשו מאוד בחיפוש. הם התרגלו לחיפוש פשוט יותר, כמו שמתאפשר במנועי חיפוש. שם לא צריך להבין את כל החוקים, אלא פשוט לכתוב את מה שאתה מחפש. כמו כן אתה יכול לחפש רק פעם אחת ולקבל חומרים מסוגים שונים. בשביל המשתמשים הללו הומצאו כלי הגילוי[1].

הבדלים בין קטלוג לכלי גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטלוג פועל על פי שדות. לכל פריט יש כמה שדות, מחבר, כותרת הספר, נושא, וכדומה. החיפוש בקטלוג הוא לפי השדות האלה. כאשר מחפשים מילה, חייבים לבחור באיזה שדה החיפוש יתבצע. זה מחייב את צרכן המידע לדעת מראש פרטים על מה שהוא מחפש. בכלי גילוי החיפוש (באמצעות אלגוריתם) הוא על כל השדות הקיימים. המיון מתבצע אחרי מתן התוצאות על ידי שימוש בצימצום תוצאות. החיפוש דומה מאוד לחיפוש במנועי חיפוש. כמו כן החיפוש הוא על כל מאגרי המידע הקיימים בספרייה. במקום להשתמש במספר רב של קטלוגים כדי לקבל עיתונים, ספרים ומאמרים, כלי הגילוי מאתר את כל התוצאות האפשריות ומציין בכל תוצאה מה טיבה[2].

יתרונות וחסרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יתרונות של כלי גילוי הם חיפוש פשוט יותר מאשר בקטלוגים. התוכנה פועלת גם אם הידע הקיים בתחום מצומצם, כמו גם אם השאילתא פגומה. היא מתאימה מאוד לחיפוש של נושא רחב, לאדם ההדיוט שלא בקיא בחיפוש בקטלוגים.

חסרונותיו של כלי גילוי עולים כאשר מחפשים חומרים מדויקים יותר. לפעמים המשתמש מחפש משהו ספציפי ולא מצליח כיוון שהוא טובע בתוצאות לא קשורות. בנוסף על כך חיפוש בקטלוג ספציפי לתחום מסוים יביא יותר תוצאות לאותו הנושא, לדוגמה חיפוש עיתונים במאגר עיתונות יביא יותר תוצאות מאשר חיפוש עיתונות בכלי גילוי. בעיה עיקרית בכלי גילוי היא בעיית הרלוונטיות. האם להציג קודם עיתונים או ספרים? או אולי בכלל קטע מוזיקלי? התוכנה לא יודעת לזהות את הצורך של הקורא, ולכן הרבה תוצאות לא רלוונטיות.

חסרון נוסף של חיפוש משולב (במספר מאגרים או קטלוגים שונים) נוגע לשאילתה שיש בה טעות כתיב או טעות הקלדה. בחיפוש ממוקד בקטלוג יחיד, שאילתה עם טעות כתיב תניב את רשימת הפריטים הקרובים ביותר (מבחינת התעתיק האלפביתי) המופיעים בקטלוג היחיד, לעומת זאת כלי-גילוי מבצע חיפוש-משולב במספר קטלוגים, ולכן בדרך כלל איננו מציג את התוצאות האלפביתיות הקרובות ביותר לשאילתא אלא רק את התוצאות בהן מופיע התעתיק המדויק שהופיע בשאילתה של המחפש.

הבדלים בין מנוע חיפוש משולב לבין כלי גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלי-גילוי הוא תוכנה משוכללת יותר מאשר מנוע-על (meta-search engine) המבצע חיפוש משולב (federated search) במספר מאגרים שונים. כלי הגילוי מטמיע לתוכו מראש את כלל הרשומות והפריטים של הקטלוגים השונים ומבצע אינטגרציה של המקורות השונים לשפה משותפת אחת, אינדקס מאוחד, ואפשרויות סינון וסיווג אחד. באמצעות יתרונות אלו, זמן החיפוש בכלי-הגילוי הוא קצר כמו בחיפוש בקטלוג יחיד. לעומת זאת במנוע-על טפילי, החיפוש מתבצע במקביל במנועי-החיפוש הפנימיים של כל קטלוג או מאגר בנפרד, ואם אחד מהם איטי, כל החיפוש המשולב נעשה איטי בהתאמה. זאת ועוד, כלי הגילוי מאפשר לבצע דיוק וסינון מאוחר (search within results) של התוצאות לפי פרמטרים אחידים ושפה משותפת הנוגעת לכלל המאגרים והקטלוגים השונים עליהם בנוי כלי הגילוי.

סוגים של כלי גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעשור השני של המאה ה-21, קיימים בשוק ארבעה כלי גילוי מרכזיים[3]:

  • מערכת הגילוי של חברת "Ebsco"
  • תוכנת "פרימו" של חברת "אקס ליבריס"
  • תוכנת "Summon" של חברת "ProQuest"
  • תוכנת "Worldcat Local" של OCLC

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Bill Kules and Robert Capra, Influence of Training and Stage of Search on Gaze Behavior in a Library Catalog Faceted Search Interface from JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIETY FOR INFORMATION SCIENCE AND TECHNOLOGY, 63(1):114–138, 2012

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נבנצל, אורה, הקטלוג על פרשת דרכים. מידעת, 4: 35-47, 2008
  2. ^ Heather Hessel and Janet Fransen; Resource Discovery: Comparative Survey Results on Two Catalog Interfaces from INFORMATION TECHNOLOGY AND LIBRARIES JUNE 2012 P. 21-45
  3. ^ Be realistic, demand the impossible: Comparison of 4 discovery tools using real data at the EPFL Library