כלבוטק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כלבוטק
סוגה תוכנית תחקירים
בימוי רפי גינת
מנחים דניאל פאר (1974-1983)
רפי גינת (1983- 1991, 1994 - 2014)
אלישע שפיגלמן (1991- 1994)
אריה אורגד (מגיש מחליף לתקופה קצרה)
ארץ מקור ישראל
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 31
הפקה
חברת הפקה רשות השידור / רפי גינת הפקות
בעלי תפקידים נוספים עורך: גולן יוכפז
עורך: בני עורי (1987)
מגיש הפינה הבולטת: גדעון רייכר
שידור
רשת שידור הערוץ הראשון
ערוץ 2 (רשת)
ערוץ 10
תקופת שידור מקורית דצמבר 1974 – 2014
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כלבוטק (נקראה גם בשם כלבודק) הייתה תכנית טלוויזיה ישראלית העוסקת בענייני צרכנות ואיכות חיים ועיקרה תחקירים וחשיפה של מעשי עוול הנגרמים ליחיד או לכלל הציבור. התכנית שודרה לסירוגין מאז 1973 וזכתה לפופולריות בקרב הציבור בישראל. התכנית שודרה תחילה בערוץ 1, מאוחר יותר בערוץ 2 (הנסיוני והמסחרי) ובעונתה האחרונה עד כה בערוץ 10.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבוטק החלה את דרכה בערוץ הראשון של הטלוויזיה הישראלית, ב-1973. את התכנית הגה, ערך והפיק חנינא אמוץ, במסגרת מחלקת התעודה של חטיבת התכניות בערוץ 1. אמוץ גם המציא את השם: "כלבוטק". כמנחה התכנית נבחר דניאל פאר איש מחלקת החדשות, שהגיש עד אז מהדורות חדשות.

התכנית השבועית, ששודרה בכל יום שלישי בשמונה וחצי בערב, יצרה סוג חדש ולא מוכר עד אז, של תחקירים טלוויזיוניים בעלי ערך צרכני כגון השוואות מחירים, מעשי מירמה של סוחרים, סחבת ובירוקרטיה של חברות מסחריות, ארגונים ציבוריים ומשרדי ממשלה. בתכנית זו גם שודרה פינה מיוחדת של העיתונאי גדעון רייכר שהעלה על סדר היום את היתקלויות האזרחים מול הבירוקרטיה הממשלתית.

בשנת 1977 עזב חנינא אמוץ את התכנית, ובמקומו מונה כעורך ומפיק איש 'קול ישראל' גדעון לב ארי, שערך והגיש באותם ימים תכנית מקבילה ברדיו בשם: "הנושא בטיפול" שעסקה בעיקר בתלונות של מאזינים נגד רשויות ממשלתיות וציבוריות, ודרך פנייה לגורם נגדו הוגשה התלונה, הגיע בדרך כלל הנושא לפתרון.

לב ארי הביא ל'כלבוטק' את כל צוות הכתבים שעבדו עמו ברדיו: דוד מרגלית, יורם אלפר, אלכס טלמור ויובל מסקין.

את התכנית המשיך להגיש דניאל פאר. המינוי הזה, הבאת הכתבים מהרדיו, והרצון להכשירם ככתבי טלוויזיה, עוררו אז התנגדות בקרב עובדי הטלוויזיה, אך בסופו של דבר החלו לב ארי וצוותו לערוך את התכנית. כעבור כשנה, בקיץ 1978, עזב שדר ועורך מחלקת הספורט רפי גינת את המחלקה ועבר ל'כלבוטק'. זו הייתה תוספת משמעותית לתכנית, מכיוון שגינת הביא לתכנית את ניסיונו בבימוי כתבות טלוויזיה, ניסיון שהיה חסר לאנשי הרדיו.

בשנת 1979, מונה גדעון לב ארי כמנהל 'קול ישראל' ונאלץ לעזוב את 'כלבוטק' ויחד עמו עזבו גם כל אנשי הרדיו. רפי גינת מונה כעורך ומפיק התכנית. מכיוון שכל הכתבים עזבו, גייס גינת 3 כתבים חדשים מערוץ 1: דני לבנשטיין וירין קימור שעבדו אז ככתבים ושדרים במחלקת הספורט ונתן כספי, שערך תכנית מקבילה ל'כלבוטק': 'בין האזרח לרשות' (בהגשת זוהיר בהלול) בטלוויזיה בערבית. ושוב, דניאל פאר המשיך להגיש את התכנית. כעבור שנה, בקיץ 1980 הצטרף לצוות כתב ועורך נוסף ממחלקת הספורט, בני עורי. בהמשך הצטרף גם כתב החדשות עופר טלר. בנוסף לכתבים עבד גם צוות תחקירנים.

כניסתו של גינת כעורך ומפיק 'כלבוטק' וצירוף צוות כתבים מנוסים, הביא לשינוי באופי התכנית ובתכנים, והביא את 'כלבוטק לשיאי צפייה חדשים. החל שימוש במצלמה נסתרת, שהביאה לחשיפות של רמאויות, שהבולטת שבהן הייתה חשיפת תרמית מילוי הדלק בתחנת הדלק בגשר הירקון.

בשנת 1983 יצא דניאל פאר לשליחות מטעם קק"ל לקנדה, ואת מקומו כמגיש תפס רפי גינת שהמשיך גם לערוך ולהפיק את התכנית.

בשנת 1986 זכתה התכנית 'כלבוטק' בפרס 'כינור דוד' מטעם העיתון 'ידיעות אחרונות' על כתבתם של בני עורי ואביבה מץ שתיעדה את מצוקתם של דיירי הבית הקשישים ברחוב טרומפלדור 40 בתל אביב, כתבה שעוררה בעת שידורה הדים גדולים.

בקיץ 1986, במהלך ישיבות המערכת, הועלה רעיון להפיק תכנית חדשה שתעסוק בניסיון לפתור פרשיות פליליות שהמשטרה לא הצליחה לפתור, כדוגמת תכנית ששודרה באותם ימים בטלוויזיה הגרמנית. ההצעה הועברה להנהלת ערוץ 1, שהסכימה להעלות תכנית חודשית, שתופק בידי מערכת 'כלבוטק'. בישיבה לתכנון העבודה על התכנית, השתתף גם הבמאי הראשי של הטלוויזיה יוסי צמח. במהלך הישיבה החלו המשתתפים להציע שמות לתכנית החדשה. בני עורי הציע את השם: "שידור חוקר" ומישהו הוסיף את האות: ב' וכך נולד השם: "בשידור חוקר". התכנית עלתה לאוויר בסוף שנת 1986.

בשנת 1987 מונה רפי גינת כמנהל מחלקת הבידור, והוא מינה את בני עורי כעורך 'כלבוטק', אבל המשיך להגיש את התכנית.

התכנית זכתה לאחוזי צפייה (רייטינג) מהגבוהים בטלוויזיה בישראל, עובדה שהתבטאה גם במאות המכתבים והפניות שהגיעו בכל שבוע למערכת התכנית.

ב-1989 עזב רפי את רשות השידור בעקבות חקירת משטרה נגדו[1], ואריה אורגד מילא את מקומו[2], עד שנאלץ לעזוב את התכנית, ו'כלבוטק' ירדה מהמסך.

בגלל הפופולריות הגדולה של התכנית, החליטה הנהלת רשות השידור כעבור כמה חודשים, להחזיר את התכנית, ומינתה בספטמבר 1990 את בני עורי כעורך ומפיק 'כלבוטק' ואת גבי גזית כמגיש. הם החלו לעבוד על התכנית, גובש צוות כתבים ותחקירנים וכבר החלו לשדר פרומו על שובה של 'כלבוטק'. כלקח מאירועי העבר, דרשה הנהלת רשות השידור מכל עובדי 'כלבוטק' לחתום על מסמך האוסר עליהם לעסוק בעבודות מחוץ ל'כלבוטק' (חלטורות), אבל חלק מהעובדים סרב לחתום על המסמך, וההנהלה החליטה לא להמשיך בעבודת המערכת והעובדים פוזרו בתכניות אחרות.

לגבי גזית ולבני עורי הוצע להעלות תכנית ראיונות לילית שבועית בשם 'הלילה' שעלתה לאוויר בסוף שנת 1990.

באפריל 1991, חזרה 'כלבוטק' לשידור עם צוות חדש בעריכת עיתונאי דסק הכלכלה בחדשות אלישע שפיגלמן שגם הגיש את התכנית[3].

לאחר שהחקירה נגד גינת הסתיימה בזיכויו המלא, הוא חזר לשדר בטלוויזיה[4], במרץ 1993 החל להגיש בערוץ 2 הניסיוני, לתקופה קצרה, את התכנית "כלבודק" שהייתה דומה במתכונתה ל"כלבוטק" (שעדיין שודרה במקביל בערוץ הראשון עד 1994)[5].

לאחר מספר שנים בהן נעדרה התוכנית, בשנת 1999, חתם גינת על חוזה עם רשות השידור על חידוש התוכנית, אך החוזה בוטל[6]. לאחר שנפתרה הבעיה המשפטית בנושא שימוש בשם התוכנית "כלבוטק", החלה משודרת בזכיינית "רשת" בערוץ 2, שם שודרה בשנים 2000 עד 2012[7]. בינואר 2013 עזב מגיש כלבוטק רפי גינת את ערוץ 2 בטונים צורמים, והתמנה למנכ"ל ערוץ 10 המתחרה[8]. בעקבות כך עברה כלבוטק לשידור בערוץ 10 בחודש אפריל באותה שנה. שנה לאחר מכן, ביולי 2014, פוטר רפי גינת מתפקידו כמנכ"ל הערוץ, ותוכניתו קוצצה משיקולים תקציביים[9].

שערוריות מפורסמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין הפרשיות הצרכניות המפורסמות שהועלו בתוכנית בגלגולה ברשות השידור זכורות בעיקר פרשת "החומוס והקוליפורמים", שבה הוצגו בדיקות מעבדה שהוכיחו כי מנות חומוס המוגשות במסעדות מסוימות, נמצאו לקויות מבחינה תברואתית, פרשת תחנת הדלק פז גשר הירקון שאנשיה לא איפסו את מכונות השאיבה לפני מכירת דלק, ופרשת הכנת הכרוב הכבוש באמצעות כתישתו במגפיהם ורגליהם של עובדי מפעל ייצור השימורים.

אופייה הצרכני של "כלבוטק" הלך והצטמצם עם השנים, והתוכנית שאליה הצטרף עם המעבר לשידור בערוץ 2 העורך גולן יוכפז, החלה עוסקת בעיקר בתחקירים עיתונאיים שבמרכזם עבירות פליליות, רשלנות פושעת, התנכלות ונוכלות הנחשפות בפני הצופה באמצעות המצלמה הנסתרת. בין השנים 1999–2008 חשפה התוכנית שורה של פרשיות שעוררו הד ציבורי רחב, ובעטיין נפתחו חקירות משטרתיות, הוגשו כתבי אישום, ועבריינים נשלחו לכלא. בעקבות תחקירי "כלבוטק" אף הוגשו הצעות חוק לא מעטות ואף אושרו חוקים שהתבססו על ממצאי תחקיר התוכנית.

בין היתר חשפה התוכנית במהלך שידוריה בערוץ 2 את פרשת הילד מומן שתיווי שגופתו הובאה למכון לרפואה משפטית באבו כביר ובשל רשלנות נפגעה מנשיכות חולדות בחדר המתים, פרשת מנהל מחלקת העיניים בביה"ח הממשלתי בנהריה שתמורת שוחד היה משיג ללקוחותיו קרנית להשתלה ומקצר את זמן ההמתנה לניתוח בעבורם, פרשת הפדופיל מאזור הצפון שהטריד ילדה בת 13 ונתפס "בשידור חי", פרשת הפסיכותרפיסט, ד"ר יוסי זיידר, מנחה תוכנית הטלוויזיה "קשר משפחתי", שנחשף בתוכנית כמי שביצע מעשים מגונים בילד שהגיע אליו לטיפול, פרשת הבשר המתובל בסניפי רשת "טיב טעם"[10], ופרשת החתולים במרכז הלוגיסטי של הרשת בעמק חפר[11], פרשת המוהלים שמשתמשים במכשיר צריבה אסור במהלך בריתות מילה[12], פרשת החביות שבהן מאחסנות חברות ייצור המיץ מיצים טבעיים, שבהן אוחסנו בעבר רעלים מסוכנים[13], פרשת ניוד מספרי הטלפון הסלולרי ב"פלאפון" ו"סלקום"[14], פרשת ההקלות שקיבלה חברת "איקאה" מעיריית ראשון לציון כדי שענק הריהוט ייאות לבנות סניף חדש בעיר, וכן שורה של חשיפות של מעשי התעללות קשים בילדים ובקשישים.

שערורייה אחרת קשורה בתוכנית עצמה וברפי גינת. בשנת 1999 הייתה אמורה התוכנית לשוב לשידור בערוץ הראשון לראשונה מזה מספר שנים, אולם טכנאי הערוץ סירבו לשדר את התוכנית עקב מחלוקת עם גינת. הוא נפגע מהיחס אליו, ובינואר 2000 עבר לשדר את כלבוטק בערוץ 2. הקדימון אשר ליווה את השידורים בערוץ 2 כלל את המשפט המפורסם "ושמישהו ינסה לעצור אותי".

אופייה המיוחד של התוכנית יצר מטבע לשון אשר רווחה בשנות ה-90: "אותך לכלבוטק", במשמעות: איום על מישהו להעביר עליו מידע לתוכנית. מנגד, מצאו עצמם אזרחים וגופים שונים כמי שנפגעו מהתוכנית ומפיקיה, ופנו להליכים משפטיים בעילה של הוצאת לשון הרע, עם זה עורכיה של "כלבוטק" מדגישים שוב ושוב כי מעולם לא הפסידו בתביעת דיבה שהוגשה נגדם, וכי מעולם בית משפט לא מנע באמצעות צו איסור פרסום שידורה של תוכנית. כמה מן הדיונים בבית המשפט העליון אודות חופש השידור של התוכנית הפכו לפס"דים מנחים באשר לאיזון שבין חופש העיתונות וחופש הציבור לדעת לבין החשש לפגיעה בשמו הטוב של אדם.

בשנותיה האחרונות הקפידה התוכנית לעקוב אחרי ההשלכות של תחקיריה, מתוך כוונה להדגיש בפני נשואי התחקיר והרשויות כי אין די רק בשידור המידע, אלא יש צורך בתיקון מלא של העוולות. החל משנת 2005 שודרה במשך כמה שנים בתוכנית פינת "מעקב" שבה דיווח גולן יוכפז, על ההתפתחויות בעקבות השידור.

בדצמבר 2012 שודרה בתוכנית כתבת תחקיר ראשונה מסוגה בישראל על ההתעללות בבעלי חיים בתעשיית הבשר, שהתבססה על צילומי סתר שצילמו תחקירני עמותת אנימלס[15]. הכתבה חשפה התעללות קשה ושיטתית בעגלים ובטלאים בידי עובדי משחטת "אדום אדום" של תנובה. בעקבות התחקיר הורשעו ב-2018 בעבירות של התעללות בבעלי-חיים מנהל קו השחיטה במקום וממלא מקומו. ב-2020 נגזר עליהם עונש מאסר שיבוצע בעבודות שירות ותשלום קנס ופיצויים לטובת עמותת אנימלס[16].

תחקיר נוסף על התעללות בבעלי חיים בתעשיית הבשר, שהתבסס גם הוא על צילומים של תחקירני עמותת אנימלס, שודר ב-2013[17]. בתחקיר נחשפה התעללות בתרנגולים ובתרנגולי הודו במשחטה בשלומי, שהייתה בבעלות זוגלובק. התחקיר חשף בין השאר שימוש במכונה שמשליכה את העופות מגובה רב מהכלובים אל מסילת השחיטה, באופן שגרם לפציעות ולעיתים אף למוות. אחד מעובדי המשחטה צולם כשהוא מושך בכוח תרנגול, באופן שהביא לתלישת ראשו שנתקע במכונה. עובדים תועדו גם בועטים בבעלי החיים ומשליכים אותם באוויר למרחק. בעקבות התחקיר הושבתה זמנית פעילות המשחטה על ידי משרד החקלאות והחברה הודיעה על הפסקת השימוש במכונה שנחשפה בתחקיר[18]. לפי כתבה ב-TheMarker, נרשמות ברשתות שיווק שונות ירידות של 20-5% במכירות החברה[19]. חקירה פלילית נפתחה נגד עובדים במשחטה אך הסתיימה ללא הגשת כתבי אישום[20].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט מראשית דרכה, עוררה כלבוטק מחלוקת על הדרך בה היא פעלה, ובעיקר על הדרך בה היא הוגשה על ידי רפי גינת. בדרך כלל התוכנית התקבלה בהערכה, וקיבלה אחוזי צפייה גבוהים באופן עקבי לאורך השנים, והייתה בין התוכניות הנצפות בישראל.

העובדה שרבים מהתחקירים הובילו לתיקוני עוולות, לחקירות משטרה ולכליאת עבריינים - תרמה לאמינותה, ולמחשבה כי התוכנית שימשה מעין שוטר צרכני במקום בו לא יכולים לפעול גופי אכיפה אחרים. יחד עם זאת קיימת ביקורת בעיקר על הדרך בה עובדות שונות מוצגות באופן הנראה כמציצנות וחדירה מוגזמת לפרטיות. כמו למשל, במקרה בו נשלחה תחקירנית לקבל טיפול מידיו של מטפל אשר נחשף כמבצע בה מעשים מגונים. ביקורת אחרת מתייחסת לעובדה שמסקנות התחקירים שטחיות ונמהרות מידי, ולא תמיד ניתנת זכות תגובה הולמת למי שהואשם על ידי המנחה בגרימת עוול. בעקבות הסרט שיטת השקשוקה בו נטען כי גינת ניסה למנוע חשיפת קשרי הון ושלטון הנוגעת לידידיו משפחת עופר, נשמעת הטענה כי גינת מגונן על שחיתויות של בעלי הון, עיתונאים ופוליטיקאים בכירים אליהם הוא מקורב[21][8].

בערוץ 10[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 באפריל 2013 שודר הפרק הראשון של כלבוטק בערוץ 10. הפרק הראשון זכה לרייטינג ממוצע של 23.7%. לאחר עליית התוכנית המירוץ למיליון בערוץ 2 כלבוטק ירדה מרף ה-10% רייטינג, ובשל כך ערוץ 10 הודיע ב-29 במאי 2013 שכלבוטק תעבור להיות משודרת ביום חמישי. בשנת 2014 הודיע הערוץ כי התוכנית תרד לפני סיום העונה משיקולים תקציביים[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אירית ורד, בתיה פלדמן, רונית אנטלר, האשמה: גינת קיבל הנחות על אופנוע ו־2 תווי חנייה, חדשות, 7 במרץ 1990
  2. ^ כלבוטק חוזרת בנובמבר, מעריב, 23 באוקטובר 1989
    רון מיברג, טלוויזיה/ הריח מ״כלבוטק" עבר גם דרך הטלוויזיה, חדשות, 24 בינואר 1990
  3. ^ רונית אנטלר, ההזדמנות האחרונה של שפיגלמן, חדשות, 10 באפריל 1991
  4. ^ הגר רם, עכשיו, החברים ברשות השידור רוצים את רפי גינת בחזרה, חדשות, 19 ביוני 1991
  5. ^ רון מיברג, גימיק שחוק, חדשות, 24 במרץ 1993
  6. ^ ביטול "כלבוטק": גינת תבע מיליון דולר; פורת מציע 100 אלף, באתר גלובס, 11 במאי 2000
  7. ^ חני ברבש, ירידה של 36% בצפייה בערוץ 2 בשעות שיא במאי - "מבט" ו"כלבוטק" התוכניות הקבועות הנצפות ביותר במאי, באתר הארץ, 5 ביוני 2001
  8. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד נתי טוקר, רפי גינת מונה למנכ"ל ערוץ 10, באתר TheMarker‏, 24 בינואר 2013
  9. ^ 1 2 לי-אור אברבך, ‏אחרי פיטורי רפי גינת: ערוץ 10 מוריד את "כלבוטק", באתר גלובס, 30 ביולי 2014
  10. ^ יעל גאוני, ‏התחקיר על טיב טעם הזניק את "כלבוטק" למקום הראשון בטבלת הרייטינג השבועית, באתר גלובס, 22 בינואר 2006
  11. ^ אהוד אשרי, ההר הוליד חתול, באתר TheMarker‏, 15 באוקטובר 2007
  12. ^ ענת קם‏, לא קיצצו את התכנית, באתר וואלה!‏, 27 בפברואר 2008
  13. ^ יעל ולצר, יצרני המיצים הגדולים בישראל יבדקו מה עומד מאחורי הטענה "בכלבוטק" כי חביות המשקה הכילו חומרים מסרטנים, באתר TheMarker‏, 18 בנובמבר 2007
  14. ^ "כלבוטק" חושפת את הרשלנות הגדולה של פלאפון וסלקום בעקבות ניידות המספרים: כך הצליחו התחקירנים להשתלט על הקו הסלולרי של אולמרט, באתר גלובס, 6 בפברואר 2008
  15. ^ חשיפה ממשחטת "אדום אדום" של תנובה, כלבוטק, 6 בדצמבר 2012
  16. ^ אברהם בלוך, ‏שישה חודשי מאסר למנהל קו שחיטה וסגנו שהתעללו בבעלי חיים, באתר "סרוגים", 17 ביוני 2020
  17. ^ חשיפה ממשחטת זוגלובק, כלבוטק, 30 באוקטובר 2013
  18. ^ מחיר ההתעללות: משרד החקלאות השבית משחטת זוגלובק, באתר גלובס, 3 בנובמבר 2013
  19. ^ אתר למנויים בלבד עדי דברת-מזריץ, אפקט "כלבוטק": "ירידה במכירות זוגלובק", באתר TheMarker‏, 3 בנובמבר 2013
  20. ^ אתר למנויים בלבד אילן ליאור, המעורבים בהתעללות בעופות במשחטת זוגלובק לא יועמדו לדין, באתר הארץ, 14 בפברואר 2017
  21. ^ אתר למנויים בלבד מורן שריר, "כלבוטק": תוכנית התחקירים האסקפיסטית הראשונה, באתר הארץ, 25 באפריל 2013