כיכר טיימס

כיכר טיימס
Times Square
מבט לדרום (למעלה) ולצפון (למטה)
מבט לדרום (למעלה) ולצפון (למטה)
מידע כללי
על שם ניו יורק טיימס עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
עיר ניו יורק
רובע מנהטן
קואורדינטות 40°45′27″N 73°59′09″W / 40.7575°N 73.985833333333°W / 40.7575; -73.985833333333
www.timessquarenyc.org
(למפת ניו יורק רגילה)
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הכדור המסמל את תחילת השנה החדשה, 2008
השלט של נאסדאק בלילה

כיכר טיימסאנגלית: Times Square; בתעתיק: "טיימס סקוור") היא כיכר עירונית באי מנהטן שבעיר ניו יורק. מרכז הכיכר במפגש הרחובות 45 וברודוויי. זהו גם שמה של שכונה במנהטן המצויה סביב הכיכר ומשתרעת בין השדרה השישית והשדרה התשיעית ובין רחוב 39 ורחוב 52. הכיכר נודעת עקב שלטי הפרסום הגדולים והנוצצים המכסים את הבניינים מסביבה, והפעילות העסקית המתמשכת בה לאורך כל שעות היממה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור היה שמה של הכיכר "כיכר לונגאייקר" (Longacre Square). לאחר שאדולף אוקס, המו"ל של העיתון הניו יורק טיימס העביר את הבניין הראשי של העיתון למבנה חדש ברחוב 42, הוא שכנע את ראש עיריית ניו יורק דאז ג'ורג' ב. מקללן הבן להקים במקום תחנת רכבת תחתית. תחנה זו הוקמה ונקראה בשם "כיכר טיימס" ובהמשך, בעקבות התחנה, ב-8 באפריל 1904 הכריז ראש העיר רשמית כי זהו שם הכיכר. שלושה שבועות לאחר מכן הופיע שלט הפרסומת הראשון בכיכר.

עיתון הטיימס עבר למבנה חדש בשנת 1913 אולם שם הכיכר נותר, והמגדל ששימש משכנו של הטיימס - הידוע כיום ככיכר טיימס 1 הוא האתר המרכזי לחגיגות ראש השנה האזרחית בניו יורק. בין השנים 1904 ו-1906 נערכה מראש המגדל תצוגת זיקוקים לחגוג את השנה החדשה, אולם זו נאסרה על ידי עיריית ניו יורק ועל כן ב-1 בינואר 1907 החלה המסורת של הפלת כדור מראש תורן המגדל לסמן את בואה של השנה החדשה - מסורת הנמשכת עד היום.

בשנות ה-20 של המאה ה-20 הפכה כיכר טיימס למרכז התיאטראות של ניו יורק ואזור הבילויים העיקרי של ניו יורק. במהלך השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30 הפכה הכיכר מרכז לתעשיית המין המקומית ואתרי ריקודים אירוטיים ומופעי מין נפוצו בכיכר. מצב זה של הכיכר תועד בסרטים כגון "נהג מונית" ו"קאובוי של חצות".

במהלך מלחמת העולם השנייה בשל דרישות ההאפלה השמיעו הקלטות של פעמוני כנסיות במקום הורדת הכדור המואר.

עם הקמת התיאטראות הראשונים באזור, החלו אלה להציג את מרכולתם באמצעות שלטי חוצות נוצצים העשויים ניאון. שלטים אלה הפכו עם השנים לאחד מסמליה של ניו יורק. על פי התקנות העירוניות נדרש מכל עסק באזור הכיכר להשתמש בשלט מואר גדול על מנת לשמור על צביונה של הכיכר.

בשנות ה-90 הורה ראש עיריית ניו יורק רודולף ג'וליאני "לנקות" את הכיכר, והורה על סגירת כל חנויות אביזרי המין, בתי הזנות ומופעי המין, ומתן רישיונות עסק רק לעסקים הפונים יותר לתיירים.

כיום מצויים בכיכר משרדי רשת הטלוויזיה ABC, החנות המרכזית של טויס אר אס, הרשי ווירג'ין רקורדס בניו יורק, וכן המסעדה הסינית הידועה רובי פוז, מסעדת מאכלי הים של "חברת בבה גאמפ שרימפס", חנות גדולה של חברת פוט לוקר, חנות גדולה של דיסני, חנות הדגל של חברת הממתקים M&M's, חנויות של רשתות האופנה הבינלאומיות: פוראבר 21, ספורה, זארה, גאפ, לי קופר, לוי שטראוס ושות' ואחרות, חנויות מזון מהיר רבות כמו: מקדונלד'ס, טאקו בל, פלאנט הוליווד, סאבוויי, KFC, סטארבקס, דאנקן דונאטס, רשת המסעדות Friday's ועוד מסעדות גדולות נוספות. בכיכר נמצאים גם סניפים גדולים של בנקים וחברות לשליחה וקבלת כספים כמו: סניף גדול של "בנק אוף אמריקה", סניף גדול של חברת "וסטרן יוניון" וסניף גדול של חברת Chase. בכיכר גם יש מלונות של רשתות כמו מריוט, שרתון, הילטון ועוד.

בשנת 2000 הוצב בכיכר שלט של חברת נאסדאק בעלות של 37 מיליון דולר. בשנת 2002 במהלך טקס ראש השנה האזרחית בכיכר החליף מייקל בלומברג את רודולף ג'וליאני כראש עיריית ניו יורק, בנוכחות של חצי מיליון חוגגים.

בכיכר יש מופעי של אמני רחוב רבים, ביניהם זכה לפרסום הקאובוי העירום.

במהלך המאה ה-21 הוחלפו שלטי הנאון בכיכר במסכי אלקטרוניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]