כוח משימה משותף משולב - מבצע נחישות טבועה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוח משימה משותף משולב - מבצע נחישות טבועה
Combined Joint Task Force – Operation Inherent Resolve
פרטים
כינוי CJTF-OIR
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שיוך פיקוד מרכז
בסיס האם כוויתכווית מחנה איריפאן כווית
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 2014–הווה (כ־10 שנים)
מלחמות

מבצע נחישות טבועה

נתוני היחידה
כוח אדם 6,350
ציוד עיקרי מטוסי קרב
פיקוד
דרגת המפקד לוטננט גנרל
מפקד נוכחי מת'יו מקפרלן

כוח משימה משותף משולב - מבצע נחישות טבועהאנגלית: Combined Joint Task Force – Operation Inherent Resolve) הידוע בקיצור CJTF-OIR, הוא כוח משימה משותף שהוקם על ידי פיקוד מרכז של ארצות הברית עבור מבצע נחישות טבועה של הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות הברית נגד המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה, והוא מורכב בעיקר מכוחות של צבא ארצות הברית וכוח אדם מ-30 מדינות נוספות. מטרתו המוצהרת של הכוח היא "להשמיד ולהרוס את המדינה האסלאמית".

פיקוד מרכז של ארצות הברית הכריז על הקמת הכוח החדש בדצמבר 2014, אשר יועד להחליף את הסדר הקודם של תקיפות אוויריות אקראיות על ידי המדינות השונות, וכן לתאם את הפעולות בין המדינות בקואוליציה בעקבות ההתקדמות המהירה שעשתה המדינה האסלאמית בעיראק בחודש יוני 2014. הכוח הוקם רשמית באוקטובר 2014, והכנס האינטגרצי הראשון של הקואוליציה התקיים בשבוע הראשון של דצמבר 2014. מאז 2014, CJTF-OIR מספק גיבוי אווירי בעיראק לכוחות הפשמרגה וצבא עיראק, ובסוריה לכוחות ה-YPG. היה תפקיד רב בבלימת לוחמי המדינה האסלאמית במהלך המצור על קובאני הכורדית הסמוכה לטורקיה, במהלך המצור על היזידים בסינג'אר, וכן בדחיקת לוחמי דאעש מצפון סוריה. הוא גם היה אחראי לחיסולם של בכירים במדינה האסלאמית. החל מ-2017, הכוח מעניק גיבוי אווירי גם ליחידות מתונות של צבא סוריה החופשי במדבר סוריה הנלחמות נגד המדינה האסלאמית, והוא תקף אף מספר פעמים כוחות של צבא סוריה שסיכנו את המורדים הסורים סמוך לגבול עם עיראק.

מפקדו הראשון היה סטיבן טאונסנד, אשר הביע את כוונתו לשלול תקיפות אוויריות על הארגון במחנה הפליטים ירמוכ בדמשק עד לסוף כהונתו בתפקיד. הכוח הכולל מונה 6,350 אנשים, והמטה של CJTF-OIR שוכן במחנה אריפיאן בכווית בו נמצאים כ-500 אנשים מ-15 מדינות המעורבות בתיאום הפעולות בעיראק. ארצות הברית ובריטניה הן המובילות העיקריות של הכוח.

בין המדינות שביצעו תקיפות אוויריות במסגרת הכוח בעיראק מלבד ארצות הברית ובריטניה, נמנות: אוסטרליה, קנדה, דנמרק, צרפת, ירדן והולנד. מדינות שביצעו תקיפות אוויריות במסגרת הכוח בסוריה מלבד ארצות הברית ובריטניה, הן: אוסטרליה, קנדה, צרפת, ירדן, טורקיה, בחריין, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות. תוניסיה הביעה עניין להצטרף לכוח. מלבד התקיפות האוויריות, הכוח גם משתתף במשימה לבניית יכולת עיראקית להתמודדות עם הטרור ( "BPC"). מלבד ארצות הברית ובריטניה, אלה שהודיעו על השתתפותם בתוכנית להכשרת לוחמים עיראקיים כוללים את אוסטרליה, קנדה, דנמרק, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, ניו זילנד, נורווגיה, סלובניה, ספרד. כתוצאה מתוכנית, מחזור ראשון של כ-6,500 כוחות עיראקיים סיים את האימון, ומחזור שני של כ-4,500 עדיין באימונים.

עד חודש אוגוסט 2015, דווח כי מטוסי הקואליציה יצאו לכ-45,259 גיחות ב-12 החודשים שמתחילת המבצע, כאשר כ-67% מהן בוצעו על ידי חיל האוויר האמריקני שהטיל יותר מ-5,600 פצצות. למרות שהקואוליציה בראשות ארצות הברית מכירה רק בשני מקרי מוות של אזרחים כתוצאה ממהפצצות, צוות של עיתונאים עצמאיים פרסם בהגרדיאן פרטים על כ-52 תקיפות אוויריות, אשר בהן נהרגו סך הכול למעלה מ-450 אזרחים. המדינה האסלאמית פרסמה פעמים רבות את תוצאות התקיפה שבהן נהרגו אזרחים, והשתמשה בהם כהצדקה לפעולות הטרור שלה בסוריה, עיראק, ובגל הטרור האסלאמי באירופה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]