כדור שוקולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כדור שוקולד
chokladboll
כדורי שוקולד מצופים בפירורי קוקוס
כדורי שוקולד מצופים בפירורי קוקוס
מאכלים
מטבח המטבח השוודי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא שוודיה, דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך יצירה 1940 עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים פתיתי שיבולת שועל, קוקוס טחון, אבקת קקאו, סוכר, חמאה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כדורי שוקולד עם ציפויים שונים

כדורי שוקולד הם קינוח נפוץ בצורת כדורים הנוצרים בדרך כלל ביסקוויטים מפוררים, מעורבים בקקאו (לעיתים גם מעט קפה), חלב, סוכר ושמן, ועל גביהם פירורי קוקוס או סוכריות זעירות.

למתכון הבסיסי קיימים שיפורים רבים - ניתן להכין קרם חם ולצקת אותו על הביסקוויט המפורר, כך שקל יותר ליצור עיסה הנוחה לעיבוד. הקרם החם עשוי להיות קרם פשוט של קקאו, מרגרינה וחלב או קרם מעודן יותר משוקולד משובח ושמנת או חמאה. גם את הביסקוויט ניתן להחליף במוצר איכותי יותר, למשל עוגת שוקולד. את הציפוי ניתן לגוון, ולהחליף באבקת קקאו או בשברי פיסטוק, אגוזים או שקדים.

את כדורי השוקולד המוכנים רצוי לקרר מספר שעות לפני ההגשה.

צורת ההגשה השגרתית היא כדורים שגודלם כשל כדור פינג פונג. ניתן גם ליצור "נקניק" שוקולד, ולאחר הקירור לחתוך ממנו פרוסות דקות. את גרסת הנקניק אפשר להקפיא כדי לקבל גרסה קשה וקרה יותר של הקינוח.

צרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג אחר של כדורי שוקולד הוא קינוח מהמטבח הצרפתי המיועד למבוגרים - טראפלס. הטראפלס עשויים משוקולד, שמנת וחמאה ללא ביסקוויט או מוצר בצק אחר, כך שהם מעודנים יותר. מכיוון שנהוג להכינם משוקולד מריר משובח ולעיתים להוסיף גם מרכיב אלכוהולי, הם פחות מתאימים להגשה לילדים. ישנה גם גרסה פרווה המאפשרת קינוח עשיר לארוחה בשרית כשרה.

באזורים שונים בעולם נהוג להכין בתקופת חג המולד כדורי רום, אשר דומים באופן הכנתם לטראפלס המסורתיים, אך בתוספת רום.

ברזיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג נוסף של כדור שוקולד הוא הבריגדיירו הברזילאי, אשר מורכב מחלב מרוכז,מרגרינה וקקאו. מאכל זה נחשב לקינוח מסורתי בחלקים גדולים של ברזיל ומוגש בימי הולדת ובאירועים משפחתיים.

שוודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינוח ילדים דומה קיים גם בשוודיה, שם אינו מבוסס על ביסקוויט אלא על קמח שיבולת-שועל, ובנוסף: קקאו, קפה, סוכר ולעיתים מעט סוכר וניל. גם אותו מגלגלים בקוקוס, סוכריות או אבקת סוכר. שמו בשוודיה הוא "צ'וקלדבול" (וברבים "צ'וקלדבולר") - משמעות זהה ל"כדור שוקולד" בעברית. אולם בשוודיה אין זה השם המקורי, בעבר הקינוח נקרא "נגרבול" (Negerboll). המילה "נגר" שמשמעותה בשוודית "כושי" אינה תקינה פוליטית כיום ולכן שונה שמו. אולם השם "צ'וקלדבול" מטעה, כיוון שהקינוח השוודי אינו עשוי שוקולד אלא קקאו. שם נוסף שהוצע, "קוקו בול" ("כדור קוקוס") מטעה עוד יותר, שכן קיים בשוודיה מאפה מבוסס ג'לי בעל אותו שם. חברה המייצרת את המוצר, דליקטו, בחרה לכנות אותו "דליקטובול".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]