ישיבת רבינו יצחק אלחנן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ישיבת רבינו יצחק אלחנן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מוסד חינוכי
על שם יצחק אלחנן ספקטור עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1896–הווה (כ־128 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קואורדינטות 40°51′03″N 73°55′46″W / 40.8508°N 73.9295°W / 40.8508; -73.9295
(למפת ניו יורק רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישיבת רבינו יצחק אלחנן (באנגלית: Rabbi Isaac Elchanan Theological Seminary, בתרגום מילולית לעברית הסמינר התאולוגי על שם הרב יצחק אלחנן; ובקיצור RIETS) שנוסדה ב-1896[1] היא הסמינר לרבנים של ישיבה יוניברסיטי. עד שנות ה-40 של המאה ה-20 והפיצול בין המוסדות החילוניים והדתיים של הישיבה יוניברסיטי, הוא היה חלק בלתי נפרד מישיבה יוניברסיטי. הסמינר לרבנים ממוקם לאורך שדרות אמסטרדם בניו יורק בשכונת וושינגטון הייטס במנהטן.

השם העברי של המוסד הוא ישיבת רבינו יצחק אלחנן, לזכרו של הרב יצחק אלחנן ספקטור שנפטר באותה שנה. השם העברי מופיע בחותמות של כל הסניפים של ישיבה יוניברסיטי באותיות עבריות, לפעמים בכתיב חסר, ישיבת רבנו יצחק אלחנן.

תוכנית הלימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית הסמיכה של הסמינר בנויה לארבע שנות לימוד. המוקד העיקרי הוא בלימודי תלמוד. ראש הכולל הוא הרב צבי שכטר. יש מגוון של קורסים משניים שמטרתם להכשיר את התלמידים כרבנים וכיועצים רוחניים, וישנם גם קורסים בפילוסופיה יהודית. יש מסלול הצטיינות במסגרת תוכנית הסמיכה הכללית, שבו הסטודנטים מקבלים מלגה נוספת ונדרשים להשתתף בקורסי השלמה נוספים. סטודנטים רבים ב-RIETS נרשמים במקביל למגוון קורסים בתארים מתקדמים, כולל לימודי משפטים, חינוך, לימודי יהדות אקדמיים, פסיכולוגיה ומדעים.

ל-RIETS שני כוללים לסטודנטים שכבר קיבלו סמיכה, הנקראים "כולל עליון", המציעים לתלמידים אפשרות ללמוד תורה ברמה מתקדמת וללמוד קורסים משלימים במשך שלוש עד ארבע שנים נוספות תוך קבלת מלגה נדיבה. ראשי הכולל העליון הם הרב מיכאל רוזנצווייג והרב מרדכי וויליג.

בנוסף, יש כולל לדיינות בראשות הרב יהודה דוד בלייך והרב מרדכי וויליג.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתי הספר היהודים הראשונים בניו יורק היו אל חיים ובית ספרו של הרב אלנתן, בלואר איסט סייד.

ב-1896 הסכימו כמה רבנים מניו יורק ומפילדלפיה שיש צורך בבית מדרש לרבנים המבוסס על השקפת העולם של עולם הישיבות המסורתי האירופי, כדי להצמיח רבנים אמריקאים שיהיו מחויבים לחלוטין למה שעתיד להיקרא יהדות אורתודוקסית. היו רק שני סמינרים רבניים בארצות הברית. היברו יוניון קולג' שהיה שייך לזרם הרפורמי ורבנים מסורתיים ויהודים אחרים לא יכלו לקבל אותו. השני היה בית המדרש לרבנים באמריקה שייצג את החוגים המסורתיים יותר, אם כי לא בהכרח אורתודוקסים.

הרב ברנרד ל. לוינטל ורבנים אורתודוקסים מובילים אחרים בזמנו יסדו את מוסד הלימודים שהיה ידוע אז כקולג' הרבני של אמריקה (ללא קשר למוסד הנוכחי באותו שם). ב-1915 הוא התמזג עם בית הספר היסודי ישיבת עץ חיים ושינה את שמו לישיבת רבינו יצחק אלחנן. הרב ד"ר דוב רבל מונה למנהל בית הספר המאוחד. ב-1916 הוא הרחיב את ההיצע וכלל בית ספר תיכון – אקדמיה תלמודית על שם מרשה שטרן - ובקיצור האקדמיה התלמודית. בסוף שנות ה-20 פתח המוסד במבצע בנייה בערך של 5 מיליון דולר והודיע על הקמת מוסד בשם הישיבה של אמריקה[3][4] ומאוחר יותר הקולג' הישיבתי של אמריקה.[5] לבסוף נקרא, בפשטות, ישיבה קולג'.[6] ב-1926 נקנה אתר בן שלושה גושי בניינים בוושינגטון הייטס ונבנה הבניין הראשון שלה[7] ופעילות בית הספר עברה לשם.[4][8] החל משנת 2018, הבניין הזה ממשיך לאכלס את בית הספר התיכון המסונף לישיבה יוניברסיטי, אך כל הפעולות האחרות עברו למבנים אחרים בקמפוס המורחב סביבו.

בית הספר התיכון שהיה, קודם לכן, חלק בלתי נפרד מהישיבה נעשה ישות נפרדת ו-RIETS הפך לבית ספר שמיועד רק לרמת קולג', כולל הענקת תארים דרך סמיכה. נוספו לימודי חול וראש הישיבה כיהן גם כנשיא תוכנית הלימודים החילונית של הקולג'. כך, למשל, היה הרב רבל ראש הישיבה ונשיא הקולג' אף על פי שהיו למדנים גדולים ממנו בסגל ההוראה, במיוחד הרב משה סולובייצ'יק שכיהן כמנהל שותף של RIETS. סידור זה נמשך עד שנות ה-40. עם זאת, הנשיא השני, הרב שמואל בלקין, הפריד באופן חוקי בין שני המוסדות על מנת להשיג מימון ממשלתי של ארצות הברית ומענקי מחקר למגוון המחלקות החילוניות של ישיבה יוניברסיטי. לדעתו של הרב בלקין, ההבנה המודרנית של ההפרדה בין דת ומדינה בארצות הברית הייתה מכריחה את ישיבה יוניברסיטי או לוותר על מענקים פדרליים (מקור מימון מרכזי לכל האוניברסיטאות) ולקפוא על שמריה, או לשנות את האופי הדתי של RIETS.

הלמדן המוביל של RIETS, הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק, התנגד לפיצול משום שראה בכך את האנטיתזה של הפילוסופיה המנחה את בית הספר. הרב בלקין ניצח במחלוקת ובעקבות הפיצול הוא נשאר גם ראש הישיבה של RIETS וגם נשיא ישיבה יוניברסיטי. למרות ההפרדה, הזהויות של המוסדות המשיכו להיות משולבות. גם הסמינר הדתי וגם המחלקה התלמודית לתואר ראשון בקולג' נקראים RIETS, ויש להם אותו סגל הוראה ואותם סטודנטים.

עם מינויו ב-2003 של ריצ'רד ג'ואל, שאינו רב, לנשיא ישיבה יוניברסיטי, בוטל התפקיד הכפול. קודמו של ג'ואל, הרב נחום לאם, המשיך כראש הישיבה הרשמי של RIETS עד שהתפטר ב-2013,[9] כאשר ריצ'רד ג'ואל היה "המנכ"ל", האחראי לגיוס כספים ולנושאים מנהליים.

הרב מנחם פנר הוא הדיקן של RIETS, תפקיד אותו החל למלא ב-1 ביולי 2013, אחרי התפטרותו של הרב יונה רייס. לפני שמונה כדיקן, היה פנר עוזר הדיקן של RIETS.

בתקופה שהרב יונה רייס מונה, קלט RIETS לתוכו את המינהל האקדמי של התוכניות ללימודי התואר הראשון הקשורים לישיבה קולג' ולבית הספר למינהל עסקים Sy Syms בקמפוס וילף (תוכנית ישיבת מייזר, תוכנית בית מדרש סטון, מכללת יצחק ברויאר ובית הספר ג'יימס סטריאר Mazer Yeshiva Program, Stone Beit Midrash Program, Isaac Breuer College, and the James Striar School).

הרב יצחק אלחנן ספקטור שעל שמו נקראת הישיבה

סגל ההוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבנים גדולים רבים לימדו ב-RIETS. צאצאים של הרב חיים סולובייצ'יק – הרבנים משה סולובייצ'יק ויוסף דוב סולובייצ'יק – הגיעו לפסגת הלמדנות כמנהלי RIETS, והרב אהרן סולובייצ'יק והרב אהרן ליכטנשטיין לימדו שם במשך תקופה משמעותית של הקריירות שלהם. בדורות הקודמים לימד הרב שמעון שקופ ב-RIETS לזמן קצר, סביב 1930, וכן גם העילוי ממייצ'יט הרב שלמה פוליצ'ק, הרב מנחם מנדל זקס (חתנו של החפץ חיים), הרב אברהם אליעזר אלפרשטיין, הרב משה שצקס, הרב ניסן אלפרט, משה זבולון מרגליות והרב דוד ליפשיץ. בין ראשי הישיבה הנוכחיים: הרב צבי שכטר, הרב מרדכי וויליג, הרב מיכאל רוזנצווייג, הרב מאיר טברסקי, הרב אליהו בן חיים, הרב ג'רמי ווידר (אנ'), הרב יעקב נויבורגר (אנ'), הרב ברוך סיימאן, הרב צבי סובולובסקי, הרב דוד הירש (אנ'), הרב יהודה דוד בלייך, הרב דניאל שטיין והרב עזרא שוורץ, המכהן גם כבוחן.

חג הסמיכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמכה יכולה להיות מוענקת, טכנית, לכל תלמיד המסיים את כל הדרישות הנחוצות עבור סמיכה לרבנות בכל נקודת זמן. עם זאת, כל שלוש או ארבע שנים עורכת RIETS חגיגה רשמית, שהיא חגיגת סמיכה רשמית של התלמידים שקיבלו סמיכה לרבנות מאז חג הסמיכה הקודם. באופן מסורתי הוא נערך ביום השנה (יארצייט) של רבי יצחק אלחנן ספקטור או קרוב לו, שהוא כ"א באדר.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "HISTORY". B'nai Abraham Chabad (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-05-11.
  2. ^ https://www.yu.edu/riets/kollellim/lhoraah, נצפה 26 בינואר 2020.
  3. ^ "Clipping from The Brooklyn Daily Eagle - Newspapers.com". Newspapers.com (באנגלית). נבדק ב-2018-05-11.
  4. ^ 1 2 "26 Apr 1925, Page 76 - The Brooklyn Daily Eagle at Newspapers.com". Newspapers.com (באנגלית). נבדק ב-2020-01-25.
  5. ^ "14 May 1926, Page 14 - The Brooklyn Daily Eagle at Newspapers.com". Newspapers.com (באנגלית). נבדק ב-2018-05-11.
  6. ^ "1 May 1927, Page 47 - The Brooklyn Daily Eagle at Newspapers.com". Newspapers.com (באנגלית). נבדק ב-2018-05-11.
  7. ^ Lay cornerstone for Yeshiva College in Manhatten this afternoon (עמ' 47), newspapers.com, ‏1 במאי 1927
  8. ^ "8 Dec 1928, Page 11 - The Brooklyn Daily Eagle at Newspapers.com". Newspapers.com (באנגלית). נבדק ב-2018-05-11.
  9. ^ https://ejewishphilanthropy.com/rabbi-dr-norman-lamm-announces-retirement-from-y-u/, נצפה 26 בינואר 2020.
  10. ^ ראו למשל נאומו של הגאון ר' משה סולוביציק שליט"א ראש ישיבת ר' יצחק אלחנן לכבוד חג הסמיכה ביום כ"א אדר שני ת"ש באולם הישיבה, הפרדס יד [ב] (אייר ת"ש), עמ' 9–10, באתר היברובוקס (מופיע גם כאן).