ישיבת הקיבוץ הדתי עין צורים

ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים הייתה ישיבת שילוב אשר שכנה בקיבוץ הדתי עין צורים שבדרום השפלה. הישיבה נסגרה בשנת תשס"ט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה הוקמה בשנת תשל"ה (1975). בתחילה היוותה מקום ללימוד תורני לחברי ובני הקיבוצים הדתיים, אך לאחר מספר שנים נפתחה לציבור הרחב וכן לתלמידים מחו"ל.

את הישיבה הקימו ידידיה כהן ושמעון הקשר, שגם עמדו בראשה, והיא נדדה בקיבוצי הדרום השונים עד שהוקם מבנה הקבע בקיבוץ עין צורים. בהיותה ישיבת שילוב כיהנו בצוות החינוכי הבכיר הרב אהרן שמש והרב חנן פורת.

אחרי תקופה זו שימשו כראשי ישיבה הרב דוד ביגמן (כיום ראש ישיבת הקיבוץ הדתי מעלה גלבוע) והרב עמית קולא (כיום בבית המדרש "דרומא" באוניברסיטת בן-גוריון).

בין השנים תש"ס-תשס"ו כיהן כראש הישיבה הרב יואל בן נון. בשנת תשס"ז תפס את מקומו הרב מאיר ליכטנשטיין, כשלצידו מובילים את הישיבה הרב אביה הכהן והרב יואל קרצ'מר-רזיאל.

בשנים האחרונות לקיומה סבלה הישיבה ממיעוט תלמידים ומקשיים כלכליים, ובשל כך החליטה מזכירות הקיבוץ הדתי על סגירתה בשנת תשס"ט.[1][2]

גם לאחר סגירתה, הישיבה ממשיכה לקיים בית מדרש פתוח לציבור הרחב מדי יום חמישי בבית קהילת ידידיה בשכונת בקעה בירושלים. במהלך שנת תשע"א, התקיימה בישיבה תוכנית אלול של מדרשת עין פרת.

כמו כן, בוגרי הישיבה ממשיכים להתכנס בישיבה לתפילות יום כיפור גם שנים לאחר סגירתה.

אופי הלימוד בישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה שילבה לימודים ישיבתיים קלאסיים עם לימוד חדשני מעולם המחקר האקדמי. היא ראתה חשיבות בהתמודדות כנה עם שאלות שמציב העולם הפוסט-מודרני, והציבה כאידיאל את דמות האדם הדתי המודרני, הרואה עצמו בין היתר כחלק מהחברה הכללית ושואף להשפיע הן בעולם התורה והן בשאר תחומי החיים.

גישתה הכללית של הישיבה דמתה במידת מה לישיבת הר עציון, ממנה אף הגיעו כמה מן הר"מים המכהנים בה. זאת אף שפתיחותה של הישיבה למחקר התלמוד האקדמי (כגון חקר נוסח) גדולה מזו של הר עציון.

מבחינה פוליטית נחשבת הישיבה למתונה, ובקרב הרבנים והתלמידים התקיימו זה בצד זה דעות מגוונות. בין היתר, חתמו רבני הישיבה על העצומה של תנועת 'יום פקודה', הקוראת להתנגד לכל סוג של סרבנות פוליטית.

בישיבה פעל גם מכון שילובים אשר פרסם פרסומים תורניים, הבולט שבהם הוא 'איש ואישה' של הרב אלישיב קנוהל, העוסק בהכנת חתנים וכלות לחיי הנישואין, אשר מכר כעשרת אלפים עותקים. בנוסף פרסם המכון 'הסכם קדם נישואין', הבא למנוע תופעות של עגינות, סרבנות גט, ועוד.

הישיבה הוציאה כתב עת בשם משלב, בו לצד המאמרים, הופיעו לעיתים גם קטעי שירה וסיפורת של ר"מים ותלמידים בישיבה.

בשיתוף עם ישיבת מעלה גלבוע פותח בשנת תשס"א נוסח סליחות משולב לאשכנזים ובני עדות המזרח. כיום נעשה בו שימוש גם במספר מוסדות חינוך נוספים ברחבי הארץ.

רבני הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסלול ה'שילוב'[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסלול ישיבות הקיבוץ הדתי, ה"שילוב", הוא ייחודי בעולם הישיבות, ומשלב שרות צבאי מלא של 3 שנים (בניגוד לישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות, בהן משרתים שירות חלקי). מסלול זה מבטא את ראיית השירות הצבאי כהכרח לצד הרצון לא להיבדל מכלל ישראל, ולכן גם משרתים התלמידים ביחידות מעורבות של דתיים וחילונים כאחד ולא במחלקות נפרדות.

תוכנית ה'שילוב' משלבת את השירות הצבאי עם לימוד של שנתיים בישיבה: שנה לפני השרות: שילוב צעיר (מקביל לשיעור א' בישיבות ההסדר), ושנה באמצע השרות: שילוב בוגר (מקביל לשיעור ג'). לאחר סיום השירות הצבאי חוזרים המעוניינים לתוכנית המשך בישיבה הכוללת הסמכה לרבנות, לימוד הוראה במכללת הרצוג שבאלון שבות וכו'.

בנוסף לכך התקיימה בישיבה תוכנית לתלמיד חו"ל (תוכנית עול"ם), במסגרתה חלק מהתלמידים התגייסו לצה"ל ועלו לארץ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלעד רותם, ישיבת עין צורים בצמצומים, כ"ו באב ה'תשס"ז, בכיפה אקטואליה.
  2. ^ אדם צחי ישיבת עין צורים - הסוף בכיפה אקטואליה.