ישיבת אופקים

ישיבת אופקים
ישיבה
תקופת הפעילות התשל"ו-1976–הווה
מייסדים הרב יעקב הורוביץ
בעלי תפקידים
ראש הישיבה הרב אליעזר אינהורן
מיקום
מיקום אופקים
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°18′34″N 34°37′42″E / 31.309583333333°N 34.628277777778°E / 31.309583333333; 34.628277777778
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישיבת אופקים - תורת חיים היא ישיבה גדולה באופקים המיועדת בעיקר לבחורים בוגרי ישיבות תיכוניות. לאחר פטירתו של ראש הישיבה הרב חיים קמיל, בשנת תשס"ה, נקראת הישיבה "תורת חיים", על שמו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה נוסדה על ידי הרב דוד שטרן, הרב יוסף גולדנטל[1] והרב דוד צבי קצבורג, הוקמה בשיתוף ראש מועצת אופקים[2], בספטמבר 1963, כישיבה קטנה עבור בוגרי בית ספר יסודי[3]. למדו בה כ-25 תלמידים שלא היו תושבי המקום[4]. בראשותה עמדו הרבנים ארנטרוי וירחמיאל בירנצוייג[5]. הלימודים התקיימו בבית הכנסת "אהבת ישראל"[6]. בתחילת 1964 הוקצה לישיבה שטח של 20 דונם[7]. באוגוסט 1964 הונחה אבן פינה לישיבה על פי תוכנית של יוסף שנברגר[8], שכללה ישיבה קטנה ל-180 תלמידים, ישיבה גדולה ל-150 תלמידים, כולל ל-50 אברכים, מבנה משרדים ומגורים לר"מים[9][10]. מועצת אופקים הקציבה לישיבה יותר מחצי מיליון לירות[4].

בשנת תשל"ו, בהתייעצות עם הרב אלעזר מנחם מן שך, הוזמן הרב יעקב הורוביץ לכהן כראש הישיבה. עם כניסתו לתפקיד שינה הרב הורוביץ את הרכב הישיבה. הוא הביא לישיבה גרעין של חמישה עשר בחורים מישיבות תיכוניות (בהן: ישיבת נחלים, מדרשית נעם, הישיבה התיכונית חורב וישיבת מרכז הרב לצעירים).

בשנת תש"מ צירף הרב הורוביץ את הרב חיים קמיל שלמד עד אז בכולל של ישיבת מיר, לכהן לצידו בראשות הישיבה. במשך תקופה מסוימת כיהן גם הרב שמשון דוד פינקוס כראש ישיבה ומסר בה שיעורים כלליים, עד שמונה לרב הקהילה החרדית באופקים.

בישיבה לימדו הר"מים: הרב יונתן פרלמן, הרב דוד אוסטרן והרב מרדכי הלר. בעבר היה הרב יהודה עמית ר"מ בישיבה, אך בעקבות חילוקי דעות בינו לבין הרב הורוביץ עזב את הישיבה והקים את ישיבת קריית מלאכי. לאחר עזיבתו מונה הרב אליעזר איינהורן, שהיה ראש הכולל בישיבה, לר"מ של שיעור א'.

רבים מבוגריה של הישיבה התיישבו באופקים והישיבה השתלבה בקהילה החרדית במקום.

ראש הישיבה, הרב אליעזר אינהורן

הישיבה כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פטירת הרב קמיל בתשס"ה מונה הרב אליעזר אינהורן לתפקיד ראש הישיבה (לצידו של הרב יעקב הורוביץ). המנהל הרוחני הוא הרב אלחנן פרבשטיין (בנו של הרב אברהם פרבשטיין), שהגיע לישיבה בתשמ"ה. הר"מים הם הרבנים שי כהן ומנחם גולדברג. ראש הישיבה הרב אינהורן מוסר שיעורים לשיעור ג'.

אחת לשבוע נמסרת שיחת מוסר, על ידי הרב אינהורן או הרב פרבשטיין. בשבתות נערך "עונג שבת" לתלמידי הישיבה בבתי הר"מים ובבתי אברכי הקהילה.

בישיבה יש שילוב בין בוגרים של ישיבות תיכוניות חרדיות, כגון מערבא, נהורא ונהרדעא, ובין בוגרי ישיבות תיכוניות ציוניות, כגון שעלבים. לומדים בה כשבעים בחורים וכשלושים אברכים.

שיטת לימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הדרכת הרב שך, סגנון הלימוד הוא בדרך המקובלת הישיבות הליטאיות. בשונה מרוב הישיבות השיעור היומי נמסר בתחילת סדר בוקר. בסדר ערב לומדים את אותם נושאים שלומדים בסדר בוקר. סדר בוקר הוא סדר חזרה על השיעור וסדר ערב הוא סדר הכנה לשיעור של מחר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]