ירח כחול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ירח כחול הוא שם הניתן למופע ירח מלא בשני מקרים שונים - ירח כחול חודשי וירח כחול עונתי. למרות שמו, בפועל אין צבע הירח שונה במועדים אלה.

ירח כחול חודשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי רוב, ירח מלא מופיע רק פעם אחת במהלך חודש. ההפרש בין מופעים של ירח מלא הוא 29.5 ימים. בלוח שנה שמשי, בו החודשים לא מבוססים על הירח, מחזור הירח זז בכל חודש. בלוח הגרגוריאני מרבית החודשים הם בני 30 או 31 יום, כך ששני ירחים מלאים יכולים ליפול בחודש אחד. המאורע הזה מתרחש כל שנתיים וחצי בממוצע. בלוחות שנה ירחיים או ירחיים-שמשיים, כגון העברי, המוסלמי או הסיני הדבר לא אפשרי.

ירח כחול עונתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופע ירח מלא שלישי בעונה קלנדרית שבה ארבעה מופעי ירח מלא.

ירח כחול נראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימת תופעה בה פליטה של גזים לאוויר הלילה משנה את תכונות האופטיות שלו, כך שהירח נראה גוון כחול. ירחים כחולים הופיעו בשנת 1983, לאחר התפרצותו של הר הגעש אל צ'יצ'ון (El Chichon) במקסיקו. כמו כן נתקבלו דיווחים על ירחים כחולים, שהופיעו אחרי ההתפרצות סנט הלנס ב-1980 ופינטובו ב-1991 ובעקבות שריפות שהשתוללו בביצות באלברטה ב-1950.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמריקאים הילידים חילקו את השנה לפי מופעי הירח המלא, כאשר בכל שנה יש 12 ירחים מלאים, ובכל עונה יש 3 ירחים מלאים. השמות שניתנו לכל ירח מלא היו קשורים לזמן ולעונה שבה הופיע. כדי שלוח השנה לא ישתבש בשנה שבה יש 13 ירחים מלאים, נחשב הירח הכחול כירח יוצא דופן ולכן קיבל שם שונה מהשאר (בדומה לשנה מעוברת בלוח השנה העברי).[1] גם החוואים האמריקאים אימצו שיטה זו והיא הפכה להיות נפוצה במאה ה-19 וה-20.

מקור השם הוא (כנראה) לא הצבע הכחול אלא המילה "belewe" שמשמעותה "לבגוד".[2] בנצרות, התענית שלפני חג הפסחא נקבעת לפי הירח המלא האחרון של החורף, ומסתיימת בירח המלא הראשון של האביב. לכן אם יופיע ירח כחול בין שני אירועים אלה הירח כאילו "בוגד" במאמינים וגורם להם לצום חודש נוסף.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Almanac, Old Farmer's. "Full Moon Names". Old Farmer's Almanac. נבדק ב-2016-10-15.
  2. ^ "What is a Blue Moon? - Farmers' Almanac". Farmers' Almanac (באנגלית). 2009-08-24. אורכב מ-המקור ב-2016-10-24. נבדק ב-2016-10-15.
  3. ^ "What Is A Blue Moon - Variations of a Full Moon". Sky & Telescope (באנגלית). 2006-07-27. נבדק ב-2016-10-15.