ירבאטאן

ירבאטאן
Yerebatan Sarnıcı
מידע כללי
סוג ארמון, בור מים רומי, מבנה אדריכלי עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת איסטנבול עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום פאתיח עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
סגנון אדריכלי אדריכלות ביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°00′30″N 28°58′41″E / 41.0084038°N 28.9779209°E / 41.0084038; 28.9779209
yerebatan.com/homepage
(למפת איסטנבול רגילה)
 
ירבאטאן
ירבאטאן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תרשים האתר

מאגר ירבאטאן (טורקית Yerebatan Sarnıcı - "מאגר המים השקוע") הוא בור מים תת-קרקעי, הנחשב לגדול מבין מאות מאגרי המים העתיקים שנמצאים מתחת לעיר איסטנבול. האתר שוכן כ-150 מטר מדרום מערב לאיה סופיה ונבנה במאה ה-6. המאגר נבנה מתחת לארמון הקיסרים הביזנטים שלא שרד.

המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה מכונה לעיתים בכינוי "הבזיליקה" על שם בזיליקה שנצבה במקום. לבור המים, קיבולת של כ-100,000 מטר מעוקב מים, וכיום הוא משמש כאתר תיירות. לעיתים מוצגות בו תערוכות ומתקיימים בו קונצרטים, בשל האקוסטיקה המיוחדת במקום.

התקרה, באורך כ-138 מטר, ברוחב כ-65 מטר ובעובי של כ-7.5 מטר, נתמכת על ידי "יער" של 336 עמודי שיש (רובם בשימוש משני ומקורם במבנים קודמים). משקלה של התקרה נתמך באמצעות קמרונות צולבים בין כל ארבעה עמודים. כותרות העמודים הן בעיקר בסגנונות יוניים וקורינתים, למעט בודדים שסגנונם דורי ואחרים שנעדרים עיצוב מוגדר. מבין עמודים אלה בולטים שלושה עמודים מיוחדים: עמוד בעל עיטורים הנראים כדמעות, ואלה מיוחסות למאות העבדים שמתו במהלך בנייתה של הבזיליקה; וכן שני בסיסי עמודים מגולפים בדמות פרצופה של מדוזה השוכנים בפינה הצפון-מערבית של האתר.

מאגר ירבאטאן הופיע בסרט ג'יימס בונד השני, מרוסיה באהבה, בו מתואר כי הוא שוכן מתחת לקונסוליה של ברית המועצות, אם כי בפועל הוא נמצא במרחק ניכר ממנה. האתר מופיע גם בסרט "התופת" משנת 2016, בכיכובו של טום הנקס, המבוסס על ספרו של דן בראון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ירבאטאן בוויקישיתוף