ילדים גדולים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילדים גדולים
מידע כללי
מאת יהודה אטלס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עטיפתו של כרך 1 של "ילדים גדולים", ועליה תמונתם של אלן אלכסנדר מילן וגיבור ספריו, פו הדב

ילדים גדולים – סופרים אהובים לילדים – חייהם ויצירתם הוא סדרה של שלושה ספרים, מעין אנציקלופדיה, מאת יהודה אטלס, ובה ערכים העוסקים בחייהם וביצירתם של סופרי ילדים. חלקי הספר:

  • כרך 1: האנגלים
  • כרך 2: האמריקאים
  • כרך 3: בעיקר אירופאים.

בסוף כל כרך מופיעה ביבליוגרפיה לכל אחד מהפרקים שבו.

הספרים יצאו לאור בשנת 2003, בהוצאת ידיעות אחרונות.

תחילתה של הסדרה בטור השבועי "ילד גדול", שעסק בספרות ילדים ואותו כתב אטלס במשך כשמונה שנים במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". רשימות שנכתבו בטור זה הן הגרעין שממנו התפתחה סדרת הספרים "ילדים גדולים".

הסדרה עוסקת בסופרי ילדים נודעים, החל משארל פרו שפעל בשלהי המאה ה-17, ועד לסופרים שפעלו בשלהי המאה ה-20 כרואלד דאל ושל סילברסטיין. בפתח דבר לסדרה מציין אטלס:

כל פרק בילדים גדולים מוקדש ליוצר אחר, מתאר באופן מפורט למדי את תולדות חייו על רקע תקופתו, ודן ביצירה או ביצירות מרכזיות שלו. הדיון ביצירות כולל בכל מקרה ניסיון לפענח ולפצח את סוד קסמן: האם הן באמת כל־כך נפלאות? מה יש בהן שלוכד את ליבנו, שקושר אותנו אליהן, שגורם לנו להזדהות עימן, עם גיבוריהן ועם מהלכיהן. למה אנחנו כל־כך אוהבים אותן, או אולי מוטב שאסתפק בכך שאשאל למה אני כל־כך אוהב אותן.

בסדרה חסרים סופרי ילדים נודעים כסלמה לגרלף וטובה ינסון. אטלס תיאר את הגורם לחוסר זה בפתח דבר לסדרה:

אילו היה כל הזמן שבעולם ברשותי, כי אז הייתי מוציא קובץ זה כשהוא מושלם וכל מאורות ספרות הילדים מוצאים בו את מקומם. אבל, מחמת שזמנו של אדם קצוב ואין אדם יוצא מן העולם וחצי תאוותו בידו, החלטתי לעצור בנקודה מסוימת ולהוציא לאור את הכרכים הללו לתועלת הרבים, עם אותם סופרים שהספקתי להשלים את העבודה עליהם.