יחסי ישראל–תאילנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ישראלתאילנד
ישראלישראל תאילנדתאילנד

לחצו כדי להקטין חזרה

רוסיהיפןקוריאה הצפוניתקוריאה הדרומיתמונגוליההרפובליקה העממית של סיןטאיוואןהפיליפיניםמלזיהאינדונזיהפפואה גינאה החדשהאוסטרליהניו זילנדאיי שלמהקלדוניה החדשהפיג'יוייטנאםלאוסקמבודיהתאילנדמיאנמרבנגלדשבהוטןנפאלהודוסרי לנקהפקיסטןאפגניסטןאיראןקזחסטןאוזבקיסטןטורקמניסטןקירגיזסטןטג'יקיסטןעומאןתימןערב הסעודיתאיחוד האמירויות הערביותקטרבחרייןכוויתעיראקירדןסוריהישראללבנוןקפריסיןאזרבייג'ןארמניהגאורגיהטורקיהמצריםלובתוניסיהאלג'יריהמרוקוסהרה המערביתמאוריטניהמאליניז'רצ'אדסודאןדרום סודאןאריתריאהג'יבוטיאתיופיהסומליהקניהאוגנדההרפובליקה הדמוקרטית של קונגוהרפובליקה המרכז-אפריקאיתקמרוןניגריהבניןטוגוגאנהבורקינה פאסוחוף השנהבליביריהסיירה לאוןגינאהסנגלגמביהכף ורדהגינאה המשווניתגבוןהרפובליקה של קונגוטנזניהבורונדירואנדהאנגולהזמביהמלאווימוזמביקמדגסקרזימבבואהבוטסואנהנמיביהאסוואטינידרום אפריקהלסוטומאוריציוספינלנדשוודיהנורווגיהנורווגיהדנמרקהממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדתאירלנדפורטוגלספרדצרפתצרפתאיטליהאיטליהאיטליהמלטהשווייץבלגיההולנדגרמניהפוליןבלארוסליטאלטביהאסטוניהאוקראינהמולדובהרומניהבולגריהיווןאלבניהמקדוניה הצפוניתסרביהמוטנגרובוסניה והרצגובינהקרואטיהסלובניהאוסטריהצ'כיהסלובקיההונגריהאיסלנדגרינלנדקנדהארצות הבריתארצות הבריתמקסיקוקובההקריבייםבליזגואטמלההונדורסאל סלוודורניקרגואהקוסטה ריקהפנמהקולומביהונצואלהגיאנהסורינאםגיאנה הצרפתיתברזילאורוגוואיאקוודורפרובוליביהפרגוואיארגנטינהצ'ילהאיי פוקלנד
ישראל תאילנד
שטחקילומטר רבוע)
22,072 513,120
אוכלוסייה
9,855,000 71,857,747
תמ"ג (במיליוני דולרים)
522,033 495,341
תמ"ג לנפש (בדולרים)
52,971 6,893
משטר
דמוקרטיה פרלמנטרית משטר צבאי

יחסי ישראל–תאילנד הם היחסים הדיפלומטיים הרשמיים שמתקיימים בין מדינת ישראל לבין ממלכת תאילנד החל משנת 1954.

לישראל יש שגרירות בבנגקוק החל משנת 1958, בעוד שלתאילנד יש שגרירות רשמית בהרצליה החל משנת 1996.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ההצבעה בנושא תוכנית החלוקה של האו"ם ב-29 בנובמבר 1947 על חלוקת המנדט הבריטי למדינה יהודית וערבית, נעדר שגריר תאילנד (שנקראה אז סיאם) מההצבעה, עקב הפיכה שהתחוללה במדינה. בכך, הייתה תאילנד המדינה היחידה שנעדרה מההצבעה.

ב-26 בספטמבר 1950, הכירה תאילנד במדינת ישראל[1]. שלוש שנים לאחר מכן, בנובמבר 1953 מונה פרץ יעקובסון כקונסול הכבוד הישראלי הראשון בתאילנד.

בשנת 1954, פנתה תאילנד לישראל בבקשה לתמוך במועמד שלה לתפקיד מזכ"ל האו"ם. מאוחר יותר בשנה זו, מונה ציר ישראל ביפן, יוסף לינטון, כציר הראשון של ישראל בתאילנד, כאשר עם מינויו של לינטון לציר ישראל בתאילנד החלו בפועל היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

בפברואר 1958 מונה פיירוט יאיאנאמה, שגריר תאילנד באיטליה, לציר הראשון של תאילנד בישראל. כעבור מספר חודשים, ביולי 1958, אישרה ממשלת תאילנד את הצעת ממשלת ישראל להפיכת הצירות הישראלית בבנגקוק לשגרירות ובאוגוסט, מונה מרדכי קדרון לשגריר-תושב הראשון של ישראל בתאילנד.

ב-1962, ביקרה לראשונה שרת החוץ, גולדה מאיר בתאילנד והתארחה אצל מלך תאילנד, ראמה התשיעי וכן נפגשה עם ראש ממשלת תאילנד. בהמשך השנה, ביקרו בתאילנד גם רמטכ"ל צה"ל, צבי צור ומנכ"ל משרד הביטחון, אשר בן נתן.

בדצמבר 1972, הסתננו ארבעה מחבלים פלסטינים אשר השתייכו לארגון הטרור "ספטמבר השחור" לשגרירות ישראל בבנגקוק. במהלך הפיגוע החזיקו המחבלים שישה דיפלומטים, בהם שגריר ישראל בקמבודיה שמעון אבימור, כבני ערובה. לאחר 19 שעות של משא ומתן, החוטפים הסכימו לעזוב את השגרירות ובתמורה הם הוטסו למצרים.

ביתן ידידות ישראל-תאילנד ביער בן שמן המציין יובל חמישים למדינת ישראל ולמלכות ראמה התשיעי, מלך תאילנד

בשנת 1988 החלה לפעול נספחות כלכלית בשגרירות. הנספח הכלכלי הראשון היה גבי בר. כיום, מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה מפעיל נספחות בבנגקוק, שמטרתה לקדם את היחסים הכלכליים בין המדינות. הנספח הכלכלי בתאילנד הוא תומר שפילמן[2].

בינואר 2004 חנכה הנסיכה מהא צ'קרי סירינדהורן (אנ') חוות ניסויים אגרו-טכנולוגית ישראלית-תאילנדית משותפת להשקיה של גידולים בעלי ערך גבוה באוניברסיטת קון קאן. בתאילנד קיימת בנוסף קרן לידידות תאילנד-ישראל[3]. הנסיכה צ'ולבהורן מהידול (אנ') מעורבת גם כן בקידום שיתוף הפעולה המדעי בין שתי המדינות.

לאחר שיטפונות שאירעו בתאילנד באוקטובר 2011, שלחה ישראל משלחת סיוע של מומחי ניהול בתחום המים[4].

בשנת 2012 חתמו שתי המדינות על הסכם סחר ובספטמבר 2014 על הסכם שיתוף פעולה. ביולי 2015 חתמו על הסכם שיתוף פעולה רפואי[5]. באותה שנה, משלחת של התאחדות התעשייה של תאילנד ביקרה בישראל.

ביולי 2018, ביקר שגריר ישראל בממלכה, מאיר שלמה, בשמורת הטבע הלאומית קון נאם נאנג נון (אנ'), שם התקיים מבצע חילוץ של תלמידי בתי ספר במערת ת'אם לואנג. השגריר שלמה הגיע מטעם ראש ממשלת ישראל ומשרד החוץ על מנת להעריך את גודל המצב וגובה הסיוע שישראל יכולה להעניק[6].

בפברואר 2019 ביקרה בישראל משלחת תאילנדית של 20 בכירים רפואיים שכללה בין היתר את מנכ"ל משרד הבריאות התאילנדי וכן את כל הנהגת מינהל התרופות הממלכתי עבור לימודי גידול של קנאביס רפואי בישראל והערכת הזדמנויות לשיתוף פעולה בין מדינות בתחום זה[7].

נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, עם שגרירת תאילנד בישראל, פנבאה צ'נדראמייה, ספטמבר 2021

תיירות בתאילנד ועובדים תאילנדים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאילנד היא אחד מיעדי התיירות המובילים עבור ישראלים. על פי נתוני משרד התיירות ביקרו במדינה כ-125,000 ישראלים בשנת 2011[8].

ישראל הפכה פופולרית עבור מהגרי עבודה תאילנדים במשך השנים אשר כוללים מעל 25,000 עובדים תאילנדים המועסקים בישראל בחקלאות ובמסעדות אסייתיות כטבחים. לאחר שנים בהן גויסו העובדים על ידי חברות כוח אדם, נחתם הסכם בין ממשלות ישראל ותאילנד לגיוס עובדים בתחום החקלאות ישירות בין המדינות בשנת 2011[9].

בטבח 7 באוקטובר 2023 נרצחו באכזריות 39 עובדים תאילנדים בידי פלסטינים.

שיתוף פעולה צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2018 נחתם הסכם דו-צדדי בסכום של 30 מיליון דולר למסירת המל"ט דומינטור על ידי חברת אירונאוטיקס הישראלית לתאילנד[10][11].

בקיץ 2022 זכתה קונצרן הביטחון הישראלית אלביט במכרז לאספקת 7 מל"טים טקטיים מסוג הרמס 900 עבור הצי המלכותי התאילנדי בסכום כולל של 112 מיליון דולר[12].

משפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין הסכם הסגרה בין ישראל ובין תאילנד והאמנה בדבר ההיבטים האזרחיים של חטיפה בינלאומית של ילדים אינה חלה בתאילנד[13].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יחסי ישראל–תאילנד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיאם הכירה בישראל, דבר, 27 בספטמבר 1950
  2. ^ ברק שרעבי בבלוג מינהל סחר חוץ
  3. ^ Thailand Virtual Jewish History Tour, www.jewishvirtuallibrary.org
  4. ^ שגריר ישראל בתאילנד על השטפונות: "המצב יחמיר", באתר וואלה!‏, 22 באוקטובר 2011
  5. ^ FTA Israel, בלוג הנספח הכלכלי בתאילנד, באתר מינהל סחר חוץ, ‏2015-07-28 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ שגריר ישראל בתאילנד מבקר במערה שבה לכודים ילדים, באתר NEWSru.co.il (ברוסית)
  7. ^ תאילנד שלחה פקידים בכירים לישראל כדי ללמוד שיטות גידול מריחואנה, באתר NEWSru.co.il (ברוסית)
  8. ^ [1]
  9. ^ הסכם בין ישראל ותאילנד לגיוס עובדים בחקלאות, באתר וואלה!‏, 11 במאי 2011
  10. ^ חזי שטרנליכט, תוך כדי חקירה: אירונאוטיקס תמכור לצבא תאילנד מל"טים ב-30 מיליון דולר, באתר כלכליסט, 30 ביולי 2018
  11. ^ אירונאוטיקס תספק מל"טים בשווי 30 מיליון דולר לתאילנד, באתר NEWSru.co.il (ברוסית)
  12. ^ אלביט תספק אצווה של מל"טים מסוג Hermes-900 לתאילנד, באתר NEWSru.co.il (ברוסית)
  13. ^ בש"פ 3612/15 פלוני נ' מדינת ישראל, ניתן ב־3 ביוני 2015