יחסי ישראל–לוקסמבורג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ישראללוקסמבורג
ישראלישראל לוקסמבורגלוקסמבורג
ישראל לוקסמבורג
שטחקילומטר רבוע)
22,072 2,586
אוכלוסייה
9,881,600 659,884
תמ"ג (במיליוני דולרים)
522,033 82,275
תמ"ג לנפש (בדולרים)
52,829 124,681
משטר
דמוקרטיה פרלמנטרית מונרכיה חוקתית
נשיא בית הנבחרים של לוקסמבורג וחסיד אומות העולם ויקטור בודסון (מימין) לוחץ את ידו של סגן יו"ר הכנסת יצחק נבון בעת ביקור בישראל ב-1966.

יחסי ישראל–לוקסמבורג הם היחסים הדיפלומטיים שבין מדינת ישראל בין הדוכסות הגדולה של לוקסמבורג. היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות כוננו בשנת 1949, לאחר הקמת מדינת ישראל. שגרירות ישראל האמונה על לוקסמבורג נמצאת בבריסל, בלגיה.

שגרירת ישראל בבלגיה, האמונה על לוקסמבורג, היא סימונה פרנקל. קונסול הכבוד של לוקסמבורג בישראל הוא המשורר והסופר מירון ח. איזקסון, ומשרדו נמצא בתל אביב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 ביוני 2001 נועד סגן ראש ממשלת ישראל שר החוץ שמעון פרס פגישות בילטרליות עם ראש ממשלת לוקסמבורג ז'אן-קלוד יונקר.[1]

ב-12 בספטמבר 2016 נועד ראש ממשלת ישראל ושר החוץ בנימין נתניהו עם ראש ממשלת לוקסמבורג קסאבייה בטל. למחרת היום ניפגש בטל עם נשיא המדינה ראובן ריבלין.[2]

ב-15 ביולי 2019 החרים ראש ממשלת לוקסמבורג אירוע פרידה של שגרירת ישראל במדינה, סימונה פרנקל, בעקבות דבריו של שר החינוך, רפי פרץ בנוגע לטיפולי המרה.[3]

מאז, היחסים המשיכו להתדרדר לעוינות של לוקסמבורג כלפי ישראל. בפברואר 2020 הובילה לוקסמבורג מהלך שבו היא ומדינות אירופה נוספות יכירו במדינה פלסטינית. באוגוסט 2020, שר החוץ של לוקסמבורג ז'אן אסלבורן נשאל בראיון על תגובתו בנוגע להסכם איחוד האמירויות–ישראל, ואמר "אני מודע, בעקבות כך שיש לי קשרים באזור, לפחד מאיראן, אבל אני חושב שאתה לא יכול פשוט לאכזב את האחים שלך [הכוונה לפלסטינים] כדי לרדוף אחרי אינטרסים כלכליים ואפילו כדי להגביר את הביטחון שלך"; וכן "זה זמן רב נראה שהסולידריות עם הפלסטינים, בראש ובראשונה ב (מדינות) המפרץ, איננה עוד בעדיפות. טוב שה[הנושא] שווק כך שהסיפוח של הגדה המערבית אכן נמנע". לאחר שכמה גופי תקשורת הבינו את דבריו כשבירת הקו שבו הלך האיחוד האירופי שבירך על ההסכם (ובפרט הוציא הצהרת תמיכה בהסכם שגובתה על ידי ממשלת לוקסמבורג), משרד החוץ הלוקסמבורגי פרסם בשם אסלבורן הבהרה לפיה הוא תומך בהסכם וכוונתו לא הייתה לבקר את ההסכם אלא להדגיש את החשיבות של המשך התמיכה של מדינות ערב ומדינות המפרץ במיוחד בפתרון שתי המדינות והחשיבות של סיוען לעם הפלסטיני להקים מדינה ריבונית ובת-קיימא.

בהמשך לכך, באוגוסט 2021 דווח על כך, שתייר ישראלי בלוקסמבורג קיבל לידיו טופס רישום לשהיה במלון מסוים, ובו הופיעה מדינת מגוריו ואזרחותו בשם "Palestinien occupé territoire" (מצרפתית: "השטח הפלסטיני הכבוש").[4] במסגרת מקרה זה עירב התייר את שגריר ישראל בבלגיה, האמון גם לגבי לוקסמבורג, ולאחר בירור העניין עם מנהל המלון המסוים, המנהל התנצל על הטעות, כולל באמצעות מכתב, והרישום תוקן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראל ובנושא יחסי חוץ. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.