יחיאל לסרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחיאל לסרי
לסרי, 2023
לסרי, 2023
לידה 21 באוגוסט 1957 (בן 66)
א-רשידיה, מרוקומרוקו מרוקו
מדינה ישראלישראל ישראל
תאריך עלייה 1963
השכלה אוניברסיטת בן-גוריון
המרכז הבינתחומי הרצליה
עיסוק רופא
מפלגה "אשדוד בתנופה", הליכוד, "אשדוד החדשה", מפלגת המרכז, סיעת לב
חבר הכנסת
28 במרץ 200117 בפברואר 2003
(שנה ו־46 שבועות)
כנסות 15
ראש עיריית אשדוד
11 בנובמבר 2008 – מכהן
(15 שנים)
תפקידים נוספים

יחיאל שמעון לסרי (נולד באב ה'תשי"ז, 21 באוגוסט 1957) הוא ראש עיריית אשדוד המכהן. לפני כן כיהן בין היתר כחבר הכנסת, כממלא מקום ראש עיריית אשדוד, עסק כרופא פנימאי ובצה"ל כרופא צבאי בדרגת סגן-אלוף.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסרי נולד בא-רשידיה, מרוקו. עלה לישראל עם משפחתו בשנת 1963, בהיותו בן חמש. המשפחה הגיעה לאשדוד והשתקעה ברובע א'.[1] בילדותו התחנך בעיר מגוריו ולמד במקביל אצל הרב גדעון כהן שאולי[1], בנעוריו למד במדרשית נעם שבפרדס חנה.

בשנות ה-70 היה סטודנט עמית בתוכנית להכשרת מנהיגות סטודנטים תושבי עיירות פיתוח ושכונות מצוקה, מטעם הסוכנות היהודית. לסרי בוגר אוניברסיטת בן-גוריון במסלול העתודה האקדמית ברפואה (1982), התמחה במחלקה הפנימית בבית החולים קפלן ברחובות.

בשנת 2016 סיים לימודי תואר שני במנהל עסקים MBA, במרכז הבינתחומי הרצליה.

את שירותו בצה"ל עשה כרופא קצין בגדוד הנדסה קרבית ובתפקידים שונים בחיל הים. בין השאר, שימש כרופא הראשי של חיל הים. השתחרר מצה"ל בדרגת סגן-אלוף.

לאחר שחרורו מצה"ל התמנה לסגן מנהל המחלקה הפנימית של בית החולים קפלן, התמחה בטיפול באיידס ושימש כמנהל בפועל של מכון האיידס בבית החולים.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסרי בסיור עם שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו במקום פגיעת רקטת גראד ששוגרה מרצועת עזה לעיר, התפוצצה ופצעה תושבים – מבצע צוק איתן, קיץ 2014

בשנת 1994 יזם את הקמת התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, ועמד בראשה, כאשר התזמורת זכתה בפרס ישראל בשנת 2006.

משנת 1998 כיהן כחבר מועצת העיר אשדוד מטעם הסיעה העצמאית "אשדוד החדשה".

היה בין מייסדי "מפלגת המרכז" ושובץ במקום התשיעי ברשימתה לכנסת. לאחר שאורי סביר ואמנון ליפקין-שחק התפטרו ויצחק מרדכי הורשע בפלילים, הוא נכנס לכנסת ה-15 בשנת 2001 ושימש כחבר בוועדת הכספים ובועדת החינוך, התרבות והספורט. ב-6 בנובמבר 2002, לקראת הבחירות לכנסת השש עשרה (ובמהלך הקדנציה), פרשו לסרי ורוני מילוא ממפלגת המרכז והקימו את סיעת "לב", שמיד עם הקמתה התמזגה עם מפלגת הליכוד. במפלגת המרכז עצמה נשארו רק דן מרידור, דוד מגן ונחמה רונן. לסרי ניסה להיבחר ברשימת הליכוד לכנסת ה-16 אך מאחר שלא הגיע למקום ריאלי, המשיך את פעילותו במועצת עיריית אשדוד.

בשנת 2003, בבחירות למועצת עיריית אשדוד, שב למועצת העיר ונתמנה לממלא מקום ראש העיר אשדוד ויושב ראש החברה העירונית לתרבות ולמתנ"סים.

בנובמבר 2008, בבחירות לרשויות המקומיות, נבחר לסרי לראשות עיריית אשדוד, כאשר זכה ב-56% מקולות הבוחרים וגבר על צבי צילקר, שכיהן בתפקיד זה במשך כ-33 שנים.[2] עם סיום ספירת הקולות, הכריז לסרי כי יקדם הקמת בתי מלון ובית חולים וכן את הקמת אוניברסיטת אשדוד.[2]

באוקטובר 2013, בבחירות לרשויות המקומיות, נבחר לסרי לקדנציה שנייה לראשות עיריית אשדוד, כאשר זכה ב-53.5% מקולות הבוחרים וגבר בשנית על צילקר.[3]

במהלך כהונתו פרצו מספר עימותים בין ישראל לארגוני הטרור הפלסטיניים בעזה, ביניהם מבצעי צה"ל עופרת יצוקה, עמוד ענן, צוק איתן, שומר החומות ומלחמת חרבות ברזל; כל אלו, נוסף על סבבי לחימה רבים, שבמהלכם נורו רקטות לעבר העיר אשדוד מרצועת עזה. מרביתן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל.

בבחירות 2018 לרשויות המקומיות, נבחר לסרי לקדנציה שלישית לראשות עיריית אשדוד, כשניצח את ששת המועמדים האחרים וזכה ל-41% מקולות הבוחרים.[4]

לסרי לצד נשיא מכללת SCE יהודה חדד בטקס הנחת אבן הפינה לקמפוס הראשון של אוניברסיטת אשדוד, 7 ביוני 2018

במהלך כהונתו ה-2 וה-3, נערכה בעיר רפורמת הפיתוח מוטה התחבורה הציבורית "Reway" (נקרא גם "הגל הירוק" ו-Ashdod Metro Bus) שעיקריו הם מערכת אוטובוסים מהירה (BRT) הנעים לאורך נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ), ורשת שבילי אופניים. עבודות המיזם החלו רשמית ב-2017, והוכז על סיומו בינואר 2022, עם חניכת קווי ה-BRT בעיר. המיזם גרר ביקורת קשה על העירייה מצד תושבים ובעלי עסקים – שבעקבותיה בוטלו חלקים מהותיים מהמיזם, שתוכננו לשנות מהותית את התחבורה הציבורית באשדוד – למשל, הסבת כיכר אילן רמון ברובע הקריה ("הסיטי") לתחבורה ציבורית בלבד. כמו כן, מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם דוח ביקורת קשה ביוני 2019 כנגד התנהלותה של העירייה בחלקה הניהולי של המיזם, וטען לכשלים חמורים מאד שהובילו להכפלת עלותו הכספית. שפירא טען שהעירייה הפלתה את השכונות הוותיקות וכי פעלה בחוסר שקיפות – והמליץ להטיל חיוב אישי על מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, וראש העירייה לסרי.[5] העירייה עתרה לבג"ץ בנושא, ובהמלצת בית המשפט משכה את הערעור ביוני 2020.[6] לדברי לסרי, העירייה העבירה לוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים מאות פרוטוקולים להוכחת חפותם מההאשמות.[5] ביום חנוכת המיזם, פרסם לסרי כי החיוב האישי שהמליץ להטיל עליו מבקר המדינה בוטל.[5]

ב-2021 פרסם את "חזון ראש העיר" שלו, במסגרת מיזם שיתוף הציבור (אנ') העירוני "משתתפים – המקום שלך להשפיע".[7]

בבחירות לרשויות המקומיות ב-2024 (שנדחו מאוקטובר 2023 עקב פרוץ מלחמת חרבות ברזל), התמודד תחת רשימת "אשדוד בתנופה" בתמיכת מפלגת הליכוד,[8] לראשות עיריית אשדוד בפעם ה-4, וזכה במירב קולות הבוחרים (46.6%)[9]. לסרי גבר על המתמודדת הלן גלבר, מטעם רשימת "אין לנו עוד אשדוד", שזכתה ל-19.6% מהקולות,[9] ורשימתו גרפה כ-2 מנדטים במועצת העירייה.[10]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסרי היה נשוי למרים, אשת חינוך, עד לפטירתה בשנת 2010. לזוג שלושה ילדים. ב-2017 נישא בשנית, לעירית אלכסנברג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל אשדוד הוא שער לכל הנושאים הקשורים בעיר אשדוד. בפורטל תמצאו מידע נגיש אודות ההיסטוריה של העיר, אתריה והאנשים המרכיבים אותה, הרבעים וכל מה שיש לדעת אודות אשדוד.

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יחיאל לסרי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]