יוסף קולר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסף קולר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 25 באוקטובר 1937 (בן 86)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19551982 (כ־27 שנים)
דרגה תת-אלוף  תת-אלוף
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת סיני  מלחמת סיני
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מבצע ליטני
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
עיטורים
צל"ש אלוף  צל"ש אלוף
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסף (יוסי) קולר (נולד ב-25 באוקטובר 1937) הוא קצין צה"ל בדימוס בדרגת תת-אלוף, אשר כיהן כמפקד חטיבת ביסלמ"ח וכמפקד עוצבת הגליל. היה מראשוני לוחמי סיירת צנחנים.

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1955 התגייס קולר לצה"ל, התנדב לצנחנים ושירת בפלוגה ב' בגדוד 890. בצנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם, השתתף בפעולות התגמול מבצע הר געש ומבצע כנרת. עבר קורס מ"כים חי"ר ושירת בסיירת הצנחנים. במבצע שומרון בקלקיליה נפצע והוענק לו צל"ש אלוף[1]. ב-1957 השתחרר מהשירות הסדיר אך חזר לאחר מספר חודשים. עבר קורס קציני חי"ר ועם סיומו שב לסיירת צנחנים כמפקד מחלקה. בשנת 1960 שימש קולר כמדריך בבה"ד 1. לאחר מכן שימש כמפקד פלוגה בגדוד 890. בשנת 1964 סיים קורס קומנדו והשתלם ביחידת הריינג'רס של צבא ארצות הברית. במלחמת ששת הימים לחם כקצין בגדוד הנח"ל המוצנח. לאחר מכן השתלם במכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה ושימש כקצין אג"ם בחטיבת הבקעה. בשנים 1970-1969 היה קולר מפקד סיירת חרוב והוביל אותה בלחימה כנגד המחבלים בארץ המרדפים בעיצומה של מלחמת ההתשה. לאחר מכן פיקד על בית הספר לצניחה. בשנת 1972 היה סגן מפקד חטיבת הבקעה ובשנת 1973 כקצין אג"ם במפקדת קחצ"ר, ובכלל זה במלחמת יום הכיפורים. בשנים 19741976 פיקד על עוצבת חירם ולאחר מכן שימש כסגנו של קצין חי"ר וצנחנים ראשי, דן שומרון. לאחר מכן מונה למפקד חטיבת ביסלמ"ח[2]. עם סיום תפקידו הועלה לדרגת תא"ל ונתמנה למפקד עוצבת הגליל, עליה פיקד בשנים 19791981. בתפקידו זה שימש, בין היתר, כמפקד הבכיר בשטח בשעות הראשונות של פיגוע המיקוח במשגב עם.

האיחור בקבלת תעודות הצל"ש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה מהלוחמים שהשתתפו במבצע שומרון ב-1956 עוטרו בצל"שים, אולם משפחותיהם לא יודעו על כך. בתקופה ההיא לא ניתנו תעודות אלא פורסמו שלטים בבסיס, ומכיוון שחיים רוטקופף, חברו של קולר, נהרג ב-1956 והצל"ש אושר ב-1957, הבין קולר שמשפחתו של רוטקופף כלל לא מודעת לקבלתו. לאחר בקשה של קולר מראש אכ"א אלעזר שטרן לתיקון הטעות, העניק אלוף פיקוד המרכז יאיר נוה במאי 2006 את תעודות הצל"ש לקולר וליצחק זכרוביץ ולמשפחותיהם של צבי יזרעאלי וחיים רוטקופף.[3][4]

לאחר שחרורו, עסק קולר בנושאי ביטחון ביהודה ושומרון ובהדרכת טיולי ג'יפים.[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רב"ט יוסף קולר, באתר הגבורה, מתוך "אתר הגבורה".
  2. ^ יעקב ארז, "האנציקלופדיה לצבא וביטחון – 'צה"ל בחילו'", הוצאת רביבים (מהדורת מעריב), 1983, כרך 14 -"סיירות ומיעוטים", עמוד 88.
  3. ^ אמרתי לחבר שלי: 'אם לא נצא מכאן, יהרגו אותנו' - שבוז חיילים, באתר www.shavuz.co.il
  4. ^ צל"ש מאוחר, באתר www.gvura.org


ערך זה הוא קצרמר בנושא קציני צה"ל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.