יוסף סידר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסף סידר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 31 באוגוסט 1968 (בן 55)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסף (יוסי) סידר (נולד ב-31 באוגוסט 1968, ניו יורק) הוא במאי קולנוע ותסריטאי ישראלי.

סידר כתב וביים את הסרטים: "ההסדר" (2000), "מדורת השבט" (2004), "בופור" (2007, תסריט בשיתוף רון לשם) שהיה מועמד לפרס אוסקר, "הערת שוליים" (2011), שהיה אף הוא מועמד לפרס אוסקר, ו"נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער אמריקאי" (2017). סידר הוא חבר האקדמיה האמריקאית לקולנוע וזוכה חמישה פרסי אופיר, פרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן ופרס דוב הכסף של פסטיבל ברלין.

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סידר הוא הבכור מבין שישה אחים. אמו, ציפי, היא מורה לדרמה ומטפלת בפסיכודרמה (גיסתו לשעבר של איש העסקים משה טלנסקי), ואביו, חיים סידר, הוא פרופסור לביולוגיה מולקולרית וחתן פרס ישראל למדעי החיים. נולד בניו יורק ועלה לישראל עם משפחתו בגיל 6. גדל בשכונת בית וגן בירושלים ולמד בישיבה התיכונית "נתיב מאיר".

בצה"ל שירת בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים.[1] לאחר שחרורו מצה"ל עבד כתאורן וכמנהל במה באולפני "טלעד" ובמקביל למד לתואר ראשון בפילוסופיה ובתולדות התיאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים. חלק משכרו שולם לו על ידי "טלעד" בציוד להפקת סרט קצר ושמו "מזל טוב לאורי ועליזה", שסידר כתב וביים בו הופיעו חבריו אורי ועליזה קורב ואבישי בן-חיים.

עם סיום לימודיו באוניברסיטה העברית, לאחר שלא התקבל ללימודים בבית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, נסע ללמוד קולנוע באוניברסיטת ניו יורק, שם ביים סרט גמר באורך 16 דקות בשם "PSALMS" ("תהלים").

קריירה קולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שובו לישראל הגיש תקציר של עלילת סרטו הראשון, "ההסדר", לקרן הקולנוע הישראלי, שהעניקה לו דמי פיתוח. למרות היכרותו עם המגזר הדתי-לאומי, עבר לגור במשך שנתיים בקרוואן בהתנחלות דולב שבבנימין לצורך כתיבת התסריט.

"ההסדר" יצא בשנת 2000 בבימויו של סידר ובכיכובם של אקי אבני ואסי דיין. הסרט היה להצלחה גדולה, וזכה בשישה פרסי אופיר, בהם התסריט הטוב ביותר והסרט הטוב ביותר. בשנת 2004 יצא סרטו השני של סידר, "מדורת השבט", בכיכובם של מיכאלה עשת, משה איבגי ואסי דיין. הסרט עוסק ברחל, אלמנה ואם לשתי בנות, שמנסה להתקבל לגרעין המקים התנחלות ביהודה ושומרון. הסרט עוסק בצורך של האם והבת הצעירה להשתלב בחברה. הסרט, שנתפס כביקורת על המגזר הדתי-לאומי ועל "גוש אמונים", זכה לאהבת הקהל והמבקרים וגרף חמישה פרסי אופיר, בהם התסריט הטוב ביותר והסרט הטוב ביותר.

בשנת 2007 יצא סרטו השלישי של סידר, "בופור". הסרט מבוסס על ספרו של רון לשם, "אם יש גן עדן", שזכה בפרס ספיר לספרות ומספר את סיפורם של החיילים שאיישו את מוצב הבופור בלבנון בחודשיו האחרונים. בסרט מככבים אושרי כהן (ששיחק גם בסרטו הקודם של סידר, "מדורת השבט"), איתי טיראן, אלון אבוטבול ואחרים. עוד בטרם יצא הסרט להקרנות מסחריות, הוא זיכה את סידר בפרס הבמאי הטוב ביותר בפסטיבל ברלין שנערך בפברואר 2007. הוא היה מועמד לפרס אוסקר לסרט הזר של שנת 2008 והיה לסרט הישראלי השביעי שהגיע לחמישייה הסופית.

סרט רביעי בבימויו של סידר ולפי תסריט שלו, "הערת שוליים", יצא לאקרנים ב-2011. הסרט עוסק בעולמם של שני חוקרי תלמוד, אב ובנו. הערת שוליים זכה בפרס התסריט בפסטיבל קאן ה־64[2], וכן בתשעה פרסי אופיר, בהם התסריט, הבימוי והסרט הטוב ביותר לשנת 2011. גם סרטו זה היה מועמד לאוסקר.

ב-30 ביוני 2012 התקבל כחבר מן המניין באקדמיה האמריקאית לקולנוע.

בשנת 2015 החל לצלם את סרטו החמישי "אופנהיימר". באוגוסט 2016 דווח כי הסרט יוקרן בהקרנת בכורה בינלאומית בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו לשנת 2016. עוד דווח כי חברת ההפצה סוני פיקצ'רס קלאסיקס רכשה את הסרט להפצה בינלאומית. הסרט הופץ במהלך שנת 2017 בשם "נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער אמריקאי" ועליו קיבל את פרס התסריט על ידי פורום מבקרי הקולנוע בישראל[3]

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סידר מתגורר בתל אביב. נשוי לעיתונאית ורד קלנר ואב לשלושה ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]