יוסף בא-גד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב יוסף בא-גד
הרב יוסף בא-גד, 2009
הרב יוסף בא-גד, 2009
לידה 10 בפברואר 1932 (בן 92)
ג' באדר א' ה'תרצ"ב
מוצא תחתית, פלשתינה (א"י) המנדט הבריטיהמנדט הבריטי
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה אוניברסיטת בר-אילן
מפלגה מולדת עריכת הנתון בוויקינתונים
סיעה מולדת, סיעת יחיד
חבר הכנסת
13 ביולי 199217 ביוני 1996
(4 שנים)
כנסות 13
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב יוסף בא-גד (נולד בג' באדר א' ה'תרצ"ב, 10 בפברואר 1932) הוא מייסד הישיבה התיכונית "נחל יצחק" בנחלים וחבר הכנסת בכנסת ה-13.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במושבה מוצא תחתית בג' באדר א' ה'תרצ"ב (1932). הוא נכדו של ירחמיאל שטיינברג, ה"מוכתר" של מוצא, בן דוד של הרב אליעזר בוגרד ובן דוד מדרגה שנייה של אורה הרצוג אשת נשיא המדינה חיים הרצוג וסוזי רעייתו של אבא אבן. למד בצעירותו בישיבות כפר הרוא"ה, היישוב החדש וחברון. שירת בנח"ל ובתום שירותו הצבאי למד הוראה בסמינר "מזרחי" בירושלים. כמו כן למד באוניברסיטת בר-אילן וסיים תואר שני בתנ"ך וחינוך.

בשנת 1955 ייסד את ישיבת נחלים כמנהל ולא כראש ישיבה, ובמהלך השנים הפך לראש הישיבה ועמד בראשה עד לשנת 2004. כמו כן הוסמך לרבנות[1]. החל משנת 2004 הפסיק לכהן כראש ישיבה והחל מ-2005 הוא משמש כנשיא הישיבה. הרב בא-גד מתגורר בפתח תקווה.

הרב בא-גד היה חבר הכנסת מטעם סיעת מולדת בכנסת ה-13, ונחשב לאחד הח"כים הבולטים בכנסת, בין השאר בזכות גימיקים שבהם ביקש להסב תשומת לב למסריו בנושאים של דת, חברה ופוליטיקה. במהלך המושב התפצל מסיעתו והקים סיעת יחיד. לקראת הבחירות לכנסת ה-14 הקים מפלגה בשם "מורשת אבות" שלא עברה את אחוז החסימה. בבחירות לראשות הממשלה ביקש להתמודד אך לא הצליח לגייס בזמן 50 אלף חתימות שנדרשו אז על מנת להתמודד. בא-גד ביקש להשתתף בבחירות לכנסת ה-15 אך פרש מהמירוץ זמן קצר לפני הבחירות וקרא לתומכיו לתת את קולותיהם למפד"ל.

בשנת תשמ"ח (1988) זכה בפרס הרב טולידאנו לספרות תורנית על ספריו אוגדן הסוגיות ונחלי לימוד.

בנובמבר 2005 הודיע רשם העמותות כי בעמותות שניהל בא-גד בישיבת נחלים נתגלו אי-סדרים כספיים חמורים, לרבות העברת כספי העמותות לו ולבני משפחתו[2].

ב-1 ביולי 2007 הורשע, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של זיוף בנסיבות מחמירות ובניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, לאחר שהואשם בזיוף חתימות של אזרחים לשם הגשת רשימה של תומכים בעלי זכות בחירה כמועמד לראשות הממשלה. במסגרת הסדר טיעון זה, נגזרו עליו שישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, ובנוסף שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 25 אלף שקל.

בשנת 2013 הוענק לו תואר יקיר העיר פתח תקווה.

בטקס יום ירושלים בישיבת מרכז הרב, הרב יוסף בא-גד יושב מאחור קיצוני שמאל, לצידו הרב אליעזר שמחה וייס. תשע"ה
הרב יוסף בא-גד בשמחת בית השואבה בישיבת מרכז הרב

משנתו החינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב בא-גד למד אצל הרב אברהם קרול ופיתח שיטת לימוד שהתבססה על שיעורי מורו. שיטתו יושמה בעיקר בישיבתו והיא ידועה כשיטת "ש"ס בש"ס" או "שיטת הסוגיות". השיטה כוללת לימוד עם ש"ס בבלי וירושלמי[3] צמוד בהתאם לדברי הרב אברהם יצחק הכהן קוק (אגרות הראי"ה חלק א' איגרת ג'). הלימוד הוא באופן של לימוד לפי סוגיות (ולא לימוד לפי סדר הדפים כפי שמקובל בישיבות), כאשר נושאים רבים בהקשר של תורה ומדע. הלימוד כולל הצלבת מקורות מידע ממקורות נוספים (ספרי מדע, למשל). חיבר ספרים בעיקר בתחום שיטת הלימוד אותה פיתח ובתחומי תורה ומדע.

בשנת תש"ל הוא המליץ[4] להעתיק מרכיבים מהשיטה החינוכית בישיבות התיכוניות שנחשבו להצלחה אל בתי הספר הדתיים. מרכיבים אלו היו:

  1. למידה עצמאית
  2. יום לימודים ארוך
  3. קביעת אישיות תורנית כמחנך הכיתה
  4. שילוב הרגש והשכל בפעולות כמו ביקור בישיבות ובהתיישבות דתית, והשתתפות באירועים דתיים
  5. מינוי רב בית ספר

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשוי לרבקה זוסמן-די ליאון. חתנו הוא הרב יגאל לרר. נכדו הוא הרב צבי בא-גד, ר"מ בישיבה התיכונית "חדוות התורה" בירושלים. אחת מנכדותיו היא הראפרית רינת גוטמן (אנ').[5]

מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוגדן הסוגיות - סדרת חוברות על סוגיות מתוך התלמוד הבבלי.
  • שערי לימוד - נושאים שונים ביהדות. הספר יצא ב-15 מהדורות (נכון ל-2019), החל מהמהדורה החמישית תחת שמות משתנים: "נחלי לימוד", "נחלי האשכולות", "נחלי יוסף", "יוסיף נחלה", "נחלי בא-גד", "נחלי בא גד המורחב" ו-"מבחר בא-גד".
  • בא גד לפניני הגרא"ק - פירוש על מסכת סנהדרין מאת הרב קרול. את הפירוש ערך בא-גד (שני חלקים) חלק א' חלק ב'

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסף בא-גד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ירעם (אטיה) נתניהו, שליפות עם הרב יוסף בא-גד, באתר nrg‏, 1 בנובמבר 2005
  2. ^ יובל יועז, רשם העמותות: הרב בא-גד שילשל לכיסו מיליונים, באתר הארץ, 29 בנובמבר 2005
  3. ^ לצורך כך הוציאה הישיבה לאור ש"ס בבלי וירושלמי בפורמט מוקטן: תלמוד בבלי וירושלמי: בפיסוק חלקי עם המפרשים, נחלים : ישיבת בני-עקיבא נחל יצחק, תשמ"ג. המהדורה יצאה ב-4 כרכים ובגובה 21 ס"מ.
  4. ^ יוסף באגד, הצעות לשיפור החינוך הדתי, דעות, סתיו תש"ל, עמ' 198–199, באתר היברובוקס
  5. ^ יואב פרידמן, כי מבא-גד תצא ראפרית, באתר ynet, 29 בדצמבר 2009