יוסי קליין הלוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי קליין הלוי
לידה 1953 (בן 71 בערך)
בורו פארק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה
מעסיק מכון שלום הרטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס סופי ברודי עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
פייסבוק YossiKleinHalevi
טוויטר ykleinhalevi
www.yossikleinhalevi.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסי קליין הלוי (נולד ב-1953) הוא סופר, עיתונאי וחוקר תרבות ישראלי. משנת 2013 מרצה בבית המדרש לרבנים באמריקה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בניו יורק, ושם גדל. סיים תואר ראשון בהיסטוריה יהודית בברוקלין קולג' בשנת 1975, למד לתואר שני בעיתונאות באוניברסיטת נורת'ווסטרן באוונסטון שבאילינוי וסיים בשנת 1978.

בשנת 1980, ייסד עם חברים וערך את המגזין "ניו ג'ואיש טיימס", מגזין אוונגרדי ופורץ דרך שזכה להצלחה אך נסגר באפריל 1981, שמונה חודשים לאחר היווסדו, בשל הפסדים כספיים[1].

בשנת 1982 עלה לישראל ביחד עם אשתו שרה. ב-1985 נעשה אודותיו הסרט התיעודי "קדיש" בבימויו של סטיב בראנד, המתמקד במערכת היחסים של הלוי עם אביו ניצול השואה. הסרט הוכתר על ידי העיתון הניו יורקי "וילג' ווייס" כאחד מעשרת הסרטים הטובים ביותר לשנת 1985.

עבד ככתב בכיר במגזין הדו-שבועי "ג'רוזלם ריפורט", למן היווסדו בשנת 1990 ועד 2002[2]. הלוי כתב טור ב"ג'רוזלם פוסט", כתב בקביעות על עניינים ישראלים עבור "לוס אנג'לס טיימס" ולפרקים כתב ב"הניו יורק טיימס" וב"וושינגטון פוסט".

ספרו הראשון: זיכרונותיו של יהודי קנאי יצא לאור בשפה האנגלית בשנת 1995, ובו הוא מספר את סיפורו בשנות נעוריו כחסיד בתנועתו של מאיר כהנא ועל התפכחותו לבסוף מהפוליטיקה הקיצונית.

בשנת 2001 התפרסם ספרו באנגלית: בפתח גן העדן: חיפוש אחר אלוהים עם נוצרים ומוסלמים בארץ הקודש. הספר הוא מסע רוחני בן שנתיים שערך הלוי, שהוא יהודי מסורתי, בקרבם של המוסלמים והנוצרים בישראל, ובמהלכו השתתף בתפילותיהם במנזרים ובמסגדים וחגג את חגיהם בניסיון לחוות את הקדושה, ללמוד מחוכמתם ולנסות למצוא את המשותף לשלוש הדתות: היהדות, הנצרות והאסלאם, תוך ניסיון להתגבר על הקונפליקטים רוויי הדמים בני אלפי השנים. הספר יצא לאור בשפה העברית בהוצאת כתר וראה אור בשנת 2009 בשפה הגרמנית[3].

הלוי היה פעיל בניסיונות הפיוס במזרח התיכון ומכהן כיושב ראש של "הבית הפתוח", פרויקט חינוכי יהודי-ערבי בעיר רמלה. הוא היה אחד המייסדים וחבר מועצת המנהלים של פורום המדיה הישראלי-פלסטיני שאינו מתפקד עוד, אשר הפגיש בין עיתונאים ישראלים ופלסטינים. הוא מכהן כחבר הנהלה באגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה.

הלוי הוא חוקר בכיר במרכז שלם וכתבו הישראלי של העיתון הפוליטי הוושינגטוני "ניו ריפבליק", הוא חבר מערכת וכותב של המגזין "ארץ אחרת" ועורך עמית במגזין "תכלת". הלוי מרבה להרצות באוניברסיטאות שונות בארץ ובעולם על מדינת ישראל, על החברה הישראלית ועל הסכסוך הישראלי-ערבי.

ב-2013 פרסם את ספרו באנגלית: "כחולמים: שבעה צנחנים שאיחדו את ירושלים ופילגו את ישראל" שיצא לאור בעברית ב-2017. ספר המספר על הקרבה, התעוזה, על הקרע והמחלוקת של שבעה לוחמי חטיבת הצנחנים במלחמת ששת הימים: חנן פורת, מאיר אריאל, יואל בן-נון, אריק אכמון, ישראל הראל, אודי אדיב ואביטל גבע[4].

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בפתח גן העדן: חיפוש אחר אלוהים עם נוצרים ומוסלמים בארץ הקודש ירושלים: מכון שלום הרטמן, הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן והוצאת כתר, 2007
  • כחולמים: שבעה צנחנים שאיחדו את ירושלים ופילגו את ישראל הוצאת דביר, 2017
  • מכתבים לשכן פלסטיני – עם מכתבי תגובה מקוראים פלסטינים, תרגמה ורד קלנר, הוצאת כרמל, סדרת "פרשנות ותרבות", 2021
  • Like Dreamers: The Story of the Israeli Paratroopers Who Reunited Jerusalem and Divided a Nation
  • At The Entrance to the Garden of Eden: A Jew's Search for God with Christians and Muslims in the Holy Land. New York, Harper Collins, 2001
  • Am Eingang zum Garten Eden: Suche nach Hoffnung mit den Religionen im Heiligen Land, ISBN 978-3-8306-7371-2, EOS-Verlag, St. Ottilien, 2009
  • Memoirs of a Jewish Extremist. New York-Boston, Little Brown and Company, 1995

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסי קליין הלוי בוויקישיתוף

מכּתביו:

ביקורת על ספריו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]