יוסי דייטש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי דייטש
יוסי דייטש, 2013
יוסי דייטש, 2013
לידה 27 בספטמבר 1968 (בן 55)
ה' בתשרי ה'תשכ"ט
ירושלים, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה ישיבת בית אברהם
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה סיעת שלומי אמונים בסיעת אגודת ישראל ברשימת יהדות התורה
daitsh.com
חבר מועצת העיר ירושלים
2005 – מאי 2021
(כ־16 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אהרן יוסף (יוסי) דייטש (נולד ב-27 בספטמבר 1968) הוא איש ציבור ישראלי, שהיה סגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר סיעת שלומי אמונים בעיר. שימש בתפקיד פרויקטור הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייטש נולד בירושלים לרבקה שיינדל ומאיר[דרוש מקור], כבן שלישי מתוך שבעה ילדים, ונקרא על שם אבי סבו. אביו ואמו הם דור שביעי בירושלים. המשפחה התגוררה בשכונת גבעת שאול, והשתייכה לחסידות זווהיל. בילדותו התחנך בתלמוד תורה עץ חיים, ובהמשך בתלמוד תורה של חסידות גור (ששימש אז גם כ"כלל-חסידי").

לאחר לימודיו בתלמוד תורה, החל ללמוד בישיבת בית אברהם של חסידות סלונים (ירושלים). התקרב מאוד לראש הישיבה והאדמו"ר רבי שלום נח ברזובסקי, ואף שימש כחמש שנים כמשמשו האישי, בעת שהותו בביתו שבקריית יערים[1].

בגיל 24 נישא לשושנה, בת הרב שמעון ערבליך, איש עסקים ישראלי-בלגי. דייטש תושב שכונת גאולה בירושלים ואב לשישה ילדים.

קריירה מקצועית ופעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחר נישואיו למד חצי יום בכולל אברכים, ובחציו השני שימש כמזכיר בישיבת סלונים. בהמשך התפרנס משיווק דירות בעיר החרדית ביתר עילית. עם יציאתו לעבודה התגייס לצה"ל, בהסכמת רבו, לטירונות ושירות צבאי "שלב ב" בבסיס צאלים. במשך 14 שנה לאחר מכן שירת במילואים, תחילה ברבנות צבאית ובהמשך הוצמד לקצין העיר. שירת גם ביחידת מודיעין.

בתחילת 1996, עם תום תקופת ההקמה של ביתר עילית, התקיימה מערכת בחירות ראשונה בעיר. דייטש עמד בראש מטה הבחירות של מועמד אגודת ישראל לראשות העיר, יהודה גרליץ, שניצח. בהמשך אותה שנה, מונה דייטש לעוזרו הבכיר של מאיר פרוש, שהחל לכהן כחבר הכנסת, וכסגן שר (במעמד שר) במשרד הבינוי והשיכון[2]. בפעילותו בלשכת השר בבנייה מעבר לקו הירוק, היה מעורב בשיווק אלפי יחידות דיור, חלקן במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, בערים ביתר עילית, מודיעין עילית, בית שמש, תל ציון. וכן ברחבי יהודה ושומרון ויישובי גוש עציון, וסייע לפעילי התיישבות והתנחלות, כאורי אריאל (אז ראש מועצת בית אל), ומתי דן יו"ר "עטרת כהנים", ואחרים.

לאחר הבחירות ב-1999, עבר לשמש כיועצו הפרלמנטרי של פרוש, שהיה לחבר הכנסת. ב-2001, עם חזרתו של סגן השר פרוש למשרד הבינוי והשיכון (תחת השר נתן שרנסקי), חזר עמו דייטש למשרד. ב-2003, לאחר הבחירות לכנסת השש עשרה, עברה יהדות התורה לאופוזיציה. פרוש חזר להיות ח"כ, ודייטש ליועצו הפרלמנטרי. לצד זאת שימש כ"קצין מבצעים" של אגודת ישראל ו"שלומי אמונים". הוא ארגן כנסים ציבוריים ועצרות, וניהל מספר מערכות בחירות מוניציפליות, כמו זו הסוערת ב-2007, שהביאה לבחירתו של מאיר רובינשטיין מ"שלומי אמונים", בביתר עילית.

בעיריית ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 (ה'תשס"ד), הוצב ברשימת יהדות התורה (במסגרת סיעת שלומי אמונים) בבחירות המוניציפליות למועצת עיריית ירושלים, וב-2005, במסגרת רוטציה, החליף את נציג דגל התורה שכיהן חצי קדנציה. הוא מונה לחבר הועדה המחוזית לתכנון ובניה.

ב-2007 השתתף דייטש בהקמת קרן קמ"ח לקידום לימוד ותעסוקה במגזר החרדי. עם הקמת הקרן, מונה דייטש למנכ"ל, ובהמשך ליו"ר. הקרן בניהולו הובילה לראשונה במגזר החרדי תוכנית מלגות למימון הכשרה מקצועית, וסיוע בהכוונה והשמה לאברכים, ובהמשך גם לנשים חרדיות. תוך שימת דגש על סביבת לימודים ועבודה המתאימים לאוכלוסייה זו, שתאפשר לגשר על החסמים לכניסת חרדים לשוק העבודה ולרכישת מקצות.

לאחר הבחירות המוניציפליות ב-2008, מונה דייטש למחזיק תיק שפ"ע ותברואה, ואחראי על ה"מע"ר (מרכז עסקים ראשי) החרדי". בפעילותו הוביל פרויקט חידוש תשתיות במע"ר החרדי, שהקיף את כל השכונות החרדיות המרכזיות: שדרת המסחר הראשית ברחוב מלכי ישראל בגאולה, זיכרון משה, הבוכרים, כרם אברהם, רוממה, ומקור ברוך.

ב-2010 מונה לסגן וממלא מקום ראש העיר. הוא עזב את תפקידו כיו"ר קרן קמ"ח, והמשיך להחזיק בתיק הדיור החרדי, ומשנה למחזיק תיק התכנון והבנייה.

לאחר הבחירות המוניציפליות ב-2013, המשיך דייטש בתפקיד סגן ומ"מ ראש העיר, וכן מחזיק תיק הדיור החרדי, ומשנה ליו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה. במסגרת תפקידו בוועדה, קידם בין השאר הרחבה משמעותית של תמ"א 38 בשכונות הוותיקות, וכן תוכניות להקמת מרכז מבקרים בהר הזיתים, והגברת הביטחון בהר.

ב-2016 יזם יחד עם חבר המועצה החרדי שלמה רוזנשטיין את פרויקט הקיץ "עולים לירושלים", שמתקיים מאז מדי שנה. בקיץ 2018 השתתפו במיזם קרוב למאה אלף איש.

מועמדות לראשות עיריית ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 ביולי 2018 הוכרז על ידי סיעת אגודת ישראל כמועמד לראשות עיריית ירושלים. ב-27 בספטמבר 2018 הגיש את מועמדותו לראשות העיר ירושלים. אריה קינג (מאוחדים) הודיע על תמיכה במועמדותו, בעוד שתי המפלגות החרדיות דגל התורה וש"ס הודיעו כי יתמכו במועמד לא חרדי. בבחירות שנערכו ב-30 באוקטובר הגיע דייטש למקום הרביעי עם 17.01% מקולות המצביעים ולא עלה לסיבוב הבחירות השני[3].

לאחר הבחירות הצטרף דייטש לקואליציה של ראש העירייה משה ליאון ומונה לסגן ראש העירייה וכאחראי על אגף שיפור פני העיר תחת ראש העיר.

במאי 2021 הגיש את התפטרותו מהעירייה במסגרת הסכם רוטציה שנחתם בסיעה.

פרוייקטור מירון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפבואר 2023 מונה על ידי השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש לשמש כפרויקטור הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון בל"ג בעומר תשפ"ג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסי דייטש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דייטש התקרב לחסידות סלונים בנעוריו, בעקבות דודו הרב שמואל דייטש, והסתופפותו במרכז החסידות שהיה סמוך לבית סבתו.
  2. ^ ההיכרות המוקדמת שלהם החלה ב-1993, אז החלה רעייתו של דייטש לעבוד בלשכת פרוש, שהחל לכהן כסגן ראש עיריית ירושלים.
  3. ^ אלי רוטמן, ‏דייטש: "אם דגל וש"ס היו תומכים, היה ראש עיר חרדי לי-ם", באתר כיכר השבת, 31 באוקטובר 2018