יוסי דהאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי דהאן
לידה 1954 (בן 70 בערך)
מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פילוסופיה, חקיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט תומאס פוגי, סידני מורגנבסר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסי דהאן (נולד ב-1954) הוא פרופסור למשפטים וראש החטיבה לזכויות אדם במרכז האקדמי למשפט ועסקים (רמת גן). ממייסדי ויושב ראש מרכז אדוה, ממייסדי ועורכי אתר "העוקץ" ומלמד פילוסופיה באוניברסיטה הפתוחה. תחום התמחותו הוא דיני עבודה, זכויות עובדים וצדק גלובלי, תאוריות של צדק חברתי, הזכות לחינוך וצדק חינוכי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסי דהאן נולד במרוקו והגיע לישראל בשנת 1960, משפחתו התגוררה תחילה במעברת בית שמש ולאחר מכן במעברת בת-ים משם עברה לחולון שם סיים את לימודיו התיכוניים בבית ספר "קוגל".
דהאן למד לתואר ראשון בפילוסופיה ופסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בשנים 1981-1988 נסע לארצות הברית ללימודים מתקדמים וסיים לימודי דוקטורט באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, נושא עבודת הדוקטור שלו היה: "שוויון פוליטי בתאוריות דמוקרטיות" בהנחיית תומאס פוגי וסידני מורגנבסר. את התואר במשפטים סיים דהאן בשנת 1999 במכללה למנהל. דהאן הוא פרופסור חבר בחוג למשפטים במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן שם הוא משמש גם כראש חטיבת זכויות האדם. הוא גם משמש כמרכז הוראה בפילוסופיה ומדע המדינה באוניברסיטה הפתוחה.
בשנת 2006 שימש כעמית מחקר במרכז לחקר צדק חברתי באוניברסיטת אוקספורד באנגליה ובשנים 2012-2011 כחוקר אורח במרכז טאוב באוניברסיטת ניו יורק.

דהאן הוא אחד ממייסדי "מרכז אדוה לחקר החברה בישראל" והוא מכהן כיושב ראש המרכז מאז היווסדו. דהאן, יחד עם ד"ר יצחק ספורטא, הוא מייסד, עורך וכותב משנת 2003 של אתר הדעות "העוקץ", אתר העוסק בסוגיות פוליטיות, חברתיות, כלכליות ותרבותיות מזווית ביקורתית.
דהאן שימש כנציג ציבור מטעם העובדים בבית הדין הארצי לעבודה וכנציג ציבור במליאת רשות השידור[1]. החל משנת 2003 הוא חבר במועצת המערכת של כתב העת "תיאוריה וביקורת".
משנת 2005 עד לשנת 2009 שימש כיושב ראש קבוצות מחקר במכון ון ליר בירושלים בנושאי "זהות ומעמד" ו"צדק חברתי". חבר ועד מנהל באגודה לצדק סביבתי בישראל, וחבר האספה הכללית והוועד המנהל של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים.
דהאן שירת כחבר הצוות האקדמי המייעץ של שרת הרווחה אורה נמיר. היה חבר במשלחת, מפגש טולדו, מזרחים ופלסטינים למען דיאלוג ישראלי-פלסטיני, יולי 1989. חבר במשלחת השיחות עם אש"ף בסטוקהולם ב 1990[2].
בשנים 1992 - 1993 עמד יחד עם פרופ' יוסי יונה, יצחק שפירא ויעל פישביין בראש צוות החינוך של "הוועדה המיוחדת לפיתוח חברתי", שפעלה במשרד ראש הממשלה יצחק רבין. דהאן נמנה עם מייסדי הפורום לצדק חברתי ולשלום, שפעל בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים, בחסות המרכז הבינלאומי לשלום. הפורום קיים תוכניות הכשרה למנהיגות קהילתית לאוכלוסיות מעורבות: יהודים וערבים, תושבי הערים ועיירות הפיתוח, ותיקים ועולים חדשים. במסגרת פעילותו בפורום שימש דהאן, יחד עם פרופ' יוסי יונה, ראש ועדת ההיגוי האקדמית לתוכניות ההכשרה של הפורום. דהאן היה ממייסדי הקשת הדמוקרטית המזרחית. דהאן היה בעל טור דעות בעיתונים "על המשמר", "חדשות", וכיום הוא בעל טור דעה ב"ידיעות אחרונות". חבר הוועד המנהל של הקרן החדשה לישראל. דהאן הוא חבר בפורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, הפועל נגד שינויי המשטר שהוצעו במערכת המשפט בשנת 2023.[3]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסי דהאן נשוי למירי, מעצבת גרפית, ואב לאיילת, נילי ונעם.

מחקריו ועמדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תאוריות של צדק חברתי", ספרו זה של דהאן ראה אור לראשונה בהוצאת האוניברסיטה המשודרת בשנת 2007. הספר סוקר באופן נרחב וביקורתי תאוריות מרכזיות של צדק חברתי בנות זמננו (תאוריית הצדק של ג'ון רולס, ליברטריאניזם, גישת היכולות של אמרטיה סן ומרתה נוסבאום, תורות גמול של צדק, תאוריית הצדק של מייקל וולצר, צדק גלובלי, צדק ופמיניזם, צדק ורב-תרבותיות)[4].
גרסה מורחבת ומעודכנת של הספר הכוללת פרק חדש על צדק ודמוקרטיה, יצאה לאור בשנת 2013 בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. הספר משמש טקסט מרכזי בקורס "תאוריות עכשוויות של צדק כלכלי וחברתי" של האוניברסיטה הפתוחה. דהאן כתב את אחרית הדבר לספרו של רולס "צדק כהוגנות" שהופיע בתרגום לעברית בהוצאת עליית הגג ומשכל, בשנת 2011.

מאז שנת 2008 דהאן שותף לסדרת מחקרים, יחד עם דר' חנה לרנר מהחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב, ודר' פאינה מילמן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, העוסקים בזכויות עובדים במשפט הבינלאומי וצדק גלובלי. פרויקט המחקר שהוא בעל אופי נורמטיבי ואמפירי מפתח תאוריה של חלוקת אחריות ועקרונות של הטלת אחריות שמטרתם להצדיק הגנה על זכויות עובדים בשרשרות ייצור גלובליות הנשלטות על ידי תאגידים כלכליים בינלאומיים. פרויקט המחקר זכה במימון קרן המחקר הישראלית למדע - ISF. במסגרת פרויקט מחקר זה פורסמו מספר מאמרים בכתבי עת משפטיים ופילוסופיים, ובתחילת שנת 2016 יצא לאור ספר מאמרים בעריכת החוקרים 'International Labor Rights and Global Justice בהוצאת קיימברידג'. יחד עם פאינה מילמן הוא גם ערך גיליון מיוחד של כתב העת Law&Ethics of Human Rights על הנושא Labor Rights in an Era of Gobalization

במסגרת מחקריו בחינוך פרסם דהאן סדרת מאמרים בכתבי עת ישראליים ובינלאומיים בנושא שוויון הזדמנויות והפרטה. בין היתר, פרסם מספר מאמרים יחד עם פרופ' יוסי יונה מאוניברסיטת בן-גוריון העוסקים בתיאור וביקורת של אספקטים אידאולוגיים ונורמטיביים של רפורמות ניאו ליברליות הפוקדות את מערכת החינוך הישראלית ומערכות חינוך במדינות רבות בעולם מאז שנות השמונים של המאה הקודמת.
בשנים האחרונות עובד דהאן על ספר העוסק בבחינה נורמטיבית ואמפירית של שלש סוגיות, שוויון הזדמנויות הפרטה ולימודי ליבה. הספר מתוכנן לצאת לאור בשנת 2015.

דהאן ערך יחד עם פרופ' הנרי וסרמן את הקובץ "להמציא אומה" בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה הספר כולל מאמרים העוסקים בתאוריות מודרניסטיות של לאומיות. הספר יצא בשנת 2006 במסגרת סדרה בקורס "סוגיות בחקר הלאומיות" שבה יצאו לאור תרגומים לעברית של הספרים: "קהילות מדומיינות" מאת בנדיקט אנדרסון, "לאומים ולאומיות" מאת ארנסט גלנר ו"חשיבה לאומית והעולם הקולוניאלי: שיח משני?" מאת פרתה צ'טרג'י[5].

בשנת 2018 דהאן פרסם את ספרו "צדק חינוכי, הפרטה ומטרות החינוך" בהוצאת מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, סדרת הקשרי עיון וביקורת. הספר המשלב ניתוח נורמטיבי בכלים פילוסופיים וניתוח אמפירי בכלים כלכליים, תרבותיים ופוליטיים עוסק בשלוש מחלוקות המעסיקות את מערכת החינוך בכל המדינות הדמוקרטיות ובכלל זה ישראל: פערי הישגים במערכת החינוך, אחריות המדינה ותהליכי הפרטה ומטרות החינוך במדינה דמוקרטית.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צדק חינוכי, הפרטה ומטרות החינוך

ספר זה ראה אור בהוצאת מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, סדרת הקשרי עיון וביקורת, בשנת 2018. הספר מציע ניתוח ביקורתי של שלוש מחלוקות המעסיקות את מערכת החינוך בכל המדינות הדמוקרטיות, ובכלל זה ישראל: המחלוקת על צדק חלוקתי, המתבטאת בפערים בהישגים הלימודיים על רקע לאומי, אתני, מגדרי ומעמדי, המחלוקת על אחריות המדינה ותהליכי הפרטה בחינוך והמחלוקות על מטרות החינוך ועל הדיוקן הראוי של בית הספר, לרבות התכנים, דרכי ההוראה והמורים. הספר משלב ניתוח נורמטיבי בכלים פילוסופיים וניתוח אמפירי בכלים כלכליים, תרבותיים ופוליטיים[6].

  • תאוריות של צדק חברתי

ספרו זה של דהאן ראה אור בהוצאת האוניברסיטה המשודרת בשנת 2007. גרסה מורחבת ומעודכנת של הספר הכוללת פרק חדש על צדק ודמוקרטיה, יצאה לאור בשנת 2013 בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. הספר משמש טקסט מרכזי בקורס "תאוריות עכשוויות של צדק כלכלי וחברתי" של האוניברסיטה הפתוחה[7].

  • להמציא אומה

דהאן ערך יחד עם פרופ' הנרי וסרמן את הקובץ "להמציא אומה" בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה הספר עוסק בתאוריות מודרניסטיות של לאומיות, 2006.

  • עריכה של גיליון מיוחד על זכויות עובדים בעידן הגלובליזציה בכתב העת Law & Ethics of Human Rights יחד עם פאינה מילמן.
  • עורך אורח של גיליון מיוחד "על החינוך" של כתב העת "אלפיים" 2010[8].
  • תרגום של הספר של תומאס נייגל "מה המשמעות של כל זה? מבוא קצר מאוד לפילוסופיה", הוצאת ספרי עליית הגג, ידיעות ספרים, 2008[9].

International Labor Rights and Global Justice[עריכת קוד מקור | עריכה]

International Labor Rights and Global Justice, Cambridge University Press, Yossi Dahan, Hannal Lerner, Faina Milman Sivan, (eds.) 2016

בנושא זכויות עובדים וצדק גלובלי:

  • Co-editor of Global Justice and International Labor Rights (with Hanna Lerner and Faina Milman Sivan, Cambridge University Press, 2016).
  • Yossi Dahan, Hanna Lerner and Faina Milman Sivan, "Duties of Labor as Duties of Justice", Journal of Social Philosophy, forthcoming, 2015.
  • Yossi Dahan, Hanna Lerner and Faina Milman Sivan, “Shared Responsibility and the International Labor Organization,” Michigan Journal of International Law, Vol. 34 (2013), pp. 675-743.
  • Dahan, Y. Lerner, H. Milman, F. "Global Justice, Responsibility and International Labor Standards", Theoretical Inquires in Law, Vol. 11 No. 3, 2011.
  • Dahan, Y., Lerner, H. Milman, F. "International Labor Standards", Encyclopedia of Global Justice, Springer, 2011.

מבחר מאמרים בנושאי חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dahan, Y. (2010) Privatization, Marketization and Equality of Educational Opportunity, Journal of Law & Ethics of Human Rights, Vol. 4
  • Dahan, Y. Hammer Y. 2010., "Democracy, the Educational Autonomy of Cultural Minorities and the Law: The Case of the Ultra-Orthodox Minority in Israel" in Alexander, H., Pinson, H., and Yonah, Y. (2009) Citizenship, Education and Social Conflict, London: Routledge.
  • Dahan, Y. Levy, G. (2000) "The Multicultural Education in the Zionist State – The Mizrahi Challenge" Studies in Philosophy and Education 19: (5-6): 423-444
  • Yonah, Y., Dahan, Y. and D. Markovich. 2008. "Neo-liberal Reforms in Israel's Education System: the Dialectics of the State," International Studies in Sociology of Education 18(4): 199-216. Dahan, Y. Yonah, Y. (2007) "Israel's Education System: Equality of Opportunity: from Nation Building to Neo Liberalism" in Brock, C. and Levers, L. (eds) Aspects of Education in the Middle East and North Africa. Oxford University Press
  • Yonah, Y, Dahan, Y. (2008) "Neo Liberal Reforms in Israel's Education System", in Resnik, J. (ed.) The Production of Educational Knowledge in the Global Era, Sense Publishers. (121-145)

מאמרים ופרסומים בנושאים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכתביו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]