יובל מלחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יובל מלחי
לידה 7 באוקטובר 1973 (בן 50)
גבים, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ישראלי
עיסוק היסטוריון ציבורי, מפיק ומגיש את הפודקאסטים "קטעים" ו"היסטוריה לילדים", סופר
שפות היצירה עברית, אנגלית
סוגה לקסיקון, היסטוריה
נושאי כתיבה היסטוריה
יצירות בולטות הסיפורים הטובים בהיסטוריה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יובל מלחי (נולד ב-7 באוקטובר 1973 בקיבוץ גבים) הוא היסטוריון ציבורי, פאנליסט מומחה למלחמת העולם הראשונה, מפיק ומגיש את הפודקאסט "קטעים" ופודקאסטים נוספים מטעם תאגיד השידור הציבורי.

מלחי מנהל את "קטעים הפקות מקור" אשר מפיקה את הפודקאסט "קטעים" ופודקאסטים נוספים כגון "ילדין" (בשיתוף הקריה האקדמית אונו), "פרונטירז" (בשיתוף מוזיאון המדע בירושלים), מלחמת העולם השנייה (בשיתוף החינוכית), "סיפור אחר" (בשיתוף דרך שירה בנקי) נשלחנו כך (בשיתוף הסוכנות היהודית) ועוד.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחי נולד בקיבוץ גבים שבנגב וגדל במושב אביחיל שבשרון. אביו עיברת את שם משפחתו מ"זלצמן" (מוכר מלח). בנעוריו עזבה משפחתו את ישראל והיגרה לארצות הברית. לאחר סיום לימודיו האקדמיים, חזר מלחי לישראל והתגייס לחיל השריון. במהלך שירותו שירת גם ברצועת הביטחון בלבנון. לאחר שחרורו עבר מלחי לניו יורק ועבד בתחום ההייטק על קו ישראל–ניו־יורק. ב-2002 היה שותף בכתיבת ספר[1] בתחום מחסני הנתונים יחד עם ג'פרי ר' גארבוס.

ב-2012 החל מלחי לפרסם כתבות העוסקות בהיסטוריה. הכתבות התפרסמו, בין השאר, במגזין סגולה, במגזין עיניים ואצל העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בא"י.

מלחי שימש כפאנליסט במספר תוכניות טלוויזיה, בהן לונדון את קירשנבאום,[2] העולם הבוקר עם אברי גלעד והילה קורח[3] ובערוץ i24news בשפה האנגלית. מלחי גם מלמד קורס הפקת פודקאסטים בבית אריאלה.

ברדיו מתארח מלחי באופן קבוע בתוכנית "שלושה שיודעים" בהנחית דודו ארז בכאן תרבות ובתוכנית "השעה הבינלאומית" עם ערן סיקורל המשודרת ברשת ב'. כמו כן, משמש מלחי עמית ומרצה בעמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה ומרצה ביחידת המרצים של חיל החינוך.

מלחי בעל תואר ראשון ושני ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטת סירקיוז. במהלך לימודיו התמחה בארגון הצלב האדום בז'נבה שבשווייץ ובקונגרס ארצות הברית, בוועדה ליחסים בינלאומיים בבית הנבחרים.

ב-2020 הגיש את סדרת המפגשים "סודות משפחתיים"[4] של בית אבי חי, בה לימד ליצור פודקאסט ביתי על המשפחה. הקורס הצליח מאוד ונפתחה לו עונה נוספת.

פודקאסטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 החל מלחי להפיק ולשדר את הפודקאסט "קטעים בהיסטוריה". במהלך השנים פרסם פרקים בנושאים שונים כמו מרד בר כוכבא, מלחמת האזרחים האמריקנית, סדרה רחבת היקף על מלחמת העולם הראשונה בת שלושים ושישה פרקים, כמו גם ראיון יוצא דופן עם איש ה-SS ארי אוטלינדֶה.[5] במהלך השנים התרחבה פעילות הפודקאסט. בשנת 2013 הפך מלחי לפודקאסטר הראשון בישראל במשרה מלאה. מאחר שהפודקאסט התחיל לעסוק בנושאים שהם לא היסטוריים שמו שונה ל"קטעים".

בסוף שנת 2017 החלה הטלוויזיה החינוכית לשדר סדרת פודקאסטים נוספת, בת שלושים פרקים, המספרת את סיפורה של מלחמת העולם השנייה. את סדרת הפודקאסטים הפיק מלחי יחד עם רני שחר ובעזרת צוות נרחב של חוקרים וכותבים. הפודקאסטים מספרים את סיפורה של המלחמה על פי סדר כרונולוגי בכל החזיתות ומביא סיפורים עלומים לקדמת הבמה. מלחי גם הפיק פרויקט בשם "גיבורים נשכחים", יחד עם בית אבי חי, בו מסופר על דמויות יהודיות וישראליות יוצאות דופן שנשכחו מהתודעה הציבורית. בשנת 2016 החל להפיק פודקאסט נוסף בשם "סיפור אחר", לזכרה של שירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים בקיץ 2015.[6] הפרויקט נוצר בשיתוף משפחתה של בנקי ובעזרת מימון המונים.

בשנת 2017 החל להגיש עבור מיזם הפודקאסטים של תאגיד השידור הציבורי את הפודקאסט הפילוסופי "לא סופי", לצידו של ד"ר אושי שוהם קראוס, ואת הפודקאסט "היסטוריה לילדים".

נכון לשנת 2017, הפודקאסט "קטעים" הוא הפודקאסט העצמאי השני המואזן ביותר בישראל על פי נתוני אתר ICast.

בתוך הפודקאסט "קטעים" ישנן מיני סדרות רבות כגון אמנקאסט, אנו מכריזים בזאת, אין כמו בבית, קפה חשיש ופיראטים, הסקרן הגדול בהיסטוריה, מכונות חושבות ועוד.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2002 היה חלק מצוות כותבים אשר עסק בפיתוח ספר מקצועי בשם ASE 12.5 Performance and Tuning, העוסק בתחום פיתוח ושיפור מחסני הנתונים בתחום התוכנה.

ב-2017 הוציא את הספר "הסיפורים הטובים בהיסטוריה".[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יובל מלחי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יובל מלחי, [1], ASE 12.5 Performance and Tuning, 1998, איך לשפר את ביצועי מחסני הנתונים
  2. ^ יובל מלחי, מאה שנים למערכה על גליפולי, 27 באפריל 2015, בתוכנית לונדון את קירשנבאום
  3. ^ יובל מלחי, על הצהרת בלפור, 2 באוקטובר 2017
  4. ^ סודות משפחתיים - מפגש שישי | בית אבי חי, באתר www.bac.org.il
  5. ^ יובל מלחי,סיפורו של איש האס אס, 21 בספטמבר 2016
  6. ^ יובל מלחי ורני שחר,פרויקט הדסטרט לזכר שירה בנקי, 1 בנובמבר 2016
  7. ^ יובל מלחי,הסיפורים הטובים בהיסטוריה