יהודה דוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה דוד
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1953 (בן 71 בערך)
אלג'יר
ענף מדעי רפואה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יהודה ג'אן לוק דוד (נולד ב-1953) הוא רופא מנהל מחלקת כירורגיית כף היד במרכז הרפואי קפלן. התפרסם במאבקו וניצחונו בתביעת דיבה שהגיש נגדו אביו של מוחמד א-דורה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוד נולד באלג'יר והיגר עם משפחתו לצרפת בגיל 8. למד רפואה בצרפת וב-1976, בהיותו בן 23, עבר לישראל, ועשה חלקים מההתמחות שלו במרכז הרפואי שערי צדק ובבית החולים תל השומר. בשנת 1980 עלה לישראל באופן רשמי. ב-1985, בהיותו בן 32, גויס לצה"ל ושירת כקצין רפואה בדרגת רס"ן. במלחמת לבנון השנייה התנדב לשרת במילואים ולחם עם גדוד 932 של חטיבת הנח"ל. על פועלו במלחמה זכה בצל"ש מטעם אלוף פיקוד המרכז[1]. בשנת 2007 הדליק משואה בטקס יום העצמאות, כנציג צה"ל. באותה שנה סיים את לימודיו באוניברסיטת תל אביב, שם קיבל תואר שני במדע המדינה. במהלך השנים חזר בתשובה.

ב-2012 הצטרף למפלגת הבית היהודי, כמתמודד בבחירות המקדימות למועמדי המפלגה לכנסת. הקשר שלו למפלגה זו נוצר למעלה משנה קודם לכן, כאשר איילת שקד לחצה, בעזרת תנועת "ישראל שלי", על גורמי ממשל ישראלים שונים, למען מימון הגנתו וערעורו במשפט הדיבה שהגיש נגדו ג'מאל א-דורה. שקד גם הפגישה אותו עם נפתלי בנט ובבחירות הפנימיות לראשות המפלגה הוא הודיע אכן, תחילה, על תמיכתו בבנט. בשלב מסוים אף היה מנהל מערכת הבחירות הפנימית של בנט במגזר הצרפתי והצפון אפריקאי. בהמשך העביר את תמיכתו לדניאל הרשקוביץ שלבסוף פרש מהמירוץ.

בנובמבר 2012, יומיים לפני הבחירות המקדימות לרשימה לכנסת הודיע על פרישתו, כדי להתמקד בטיפול במחלת הסרטן שלקה בה[2]. בבחירות עצמן הוצב למרות פרישתו במקום ה-28 ברשימה המשותפת עם האיחוד הלאומי[3]. בשנת 2014 הודיע כי בכוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות מדינת ישראל[4], אך לבסוף לא השתתף במירוץ.

באפריל 2013 הוענקה לו תעודת הצטיינות ממפקד האוגדה שלו, על התגייסותו למבצע עמוד ענן בצו חירום למרות מחלתו[5].

דוד הוא מומחה באמנויות הלחימה ג'ודו, קראטה וג'ו ג'וטסו, ובעל חגורה שחורה דאן 2. שירת עד 2013 בחטיבת הצנחנים. נשוי לנטלי ואב לשתי בנות ובן. תושב יהוד.

פרשת מוחמד א-דורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרשת מוחמד א-דורה

ד"ר דוד התפרסם במאבקו בג'מאל א-דורה, אביו של מוחמד א-דורה. הוא טען בשעתו, כי ג'מאל א-דורה משקר בטענותיו נגד צה"ל, לפחות בנקודה מסוימת אחת, אותה הוא (דוד) הכיר אישית. א-דורה האב הראה פצעים שהיו לו על ידיו וטען כי אלה הם פצעי היריות שירה בו צה"ל, באותה תקרית בה נהרג לטענתו בנו. דוד טען כי הפצעים על ידיו של ג'מאל א-דורה הם פצעים, שהוא עצמו, ד"ר דוד, טיפל בהם בשנת 1994, שש שנים לפני פרשת מוחמד א-דורה, וכי הם נגרמו לג'מאל א-דורה על ידי החמאס, ב-1992. לדברי דוד, ג'מאל א-דורה היה משתף פעולה של ישראל, אנשי החמאס גילו זאת ותקפו אותו בסכינים ובגרזנים ועקב כך הוא סבל משיתוק בידיו. בבית החולים שיפא בעזה לא הצליחו לשפר את מצבו והוא נשלח לטיפול ושיקום בתל השומר, שם עבד ד"ר דוד כמומחה לכירורגיית כף היד[6].

א-דורה הגיש תביעת דיבה בצרפת כנגד דוד, ובאפריל 2011 הערכאה הצרפתית הנמוכה יותר קיבלה את טענותיו והרשיעה את דוד בהוצאת דיבה[7][8].

במהלך המשפט, א-דורה, ותומכיו הביאו שלל "ראיות" על טיפוליו הרפואיים, שהראו שהפציעות בידיו אירעו כביכול בשנת 2000, כלומר בשנת התקרית. דוד הביא ראיות נגדיות, שבערכאה הצרפתית העליונה נקבע שהן מראות שיש לדחות את כל טענות א-דורא. לדוגמה: א-דורא הביא את התיק הרפואי מבית החולים המלכותי בירדן, שבו טופל לטענתו אחרי התקרית. התיק היה אמור להוכיח את טענתו על מקור פצעיו. דוד, בתגובה, הביא דו"ח ממעבר הגבול בגשר אלנבי, שמראה שא-דורא עבר שם לכיוון ירדן, יומיים אחרי התאריך שמופיע על התיק הרפואי מירדן.

שנה לאחר מכן, בפברואר 2012, קיבל בית המשפט העליון בצרפת את ערעורו של דוד וזיכה אותו מאשמת הוצאת דיבתו של ג'מאל א-דורה[9]. בית המשפט קבע בניגוד לערכאה דלמטה, כי ד"ר דוד אכן ניתח את ג'מאל בבית החולים תל השומר ב-1994 ויכול היה אכן להעיד לגבי אותם פצעים בהם טיפל בניתוח, ובהמשך לכך ולאור זאת קיבל את ראיותיו ודחה את תביעת הדיבה נגדו. את הערעור מימנה מדינת ישראל ולא ד"ד דוד אישית, בניגוד למה שהיה בערכאה הראשונה. המימון ניתן כיוון ש"הוא לא נלחם מלחמה אישית ופרטית, אלא נלחם למען המדינה"[10]. כך קבע משה יעלון, המשנה לראש הממשלה דאז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]