יהדות ניו זילנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
בית הכנסת שברחוב פרינסס באוקלנד: תמונה מראשית המאה העשרים

יהדות ניו זילנד היא קהילה יהודית צעירה יחסית, הפרוסה על פני שני האיים המרכזיים של ניו זילנד.

נכון למפקד האוכלוסין ב-2013, מצויים בניו זילנד מעל ל-6,000 יהודים, המהווים כ-0.1% מאוכלוסיית המדינה.

היסטוריה של יהדות ניו זילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת הישן באוקלנד, אשר משמש כיום כחלק מקמפוס אוניברסיטת אוקלנד

הקהילה הוקמה בשנת 1840, לאחר שניו זילנד הפכה לקולוניה בריטית. מאז הקמת הקהילה זכו היהודים במדינה לשוויון זכויות מלא. במהלך המאה ה-19 עברו כמה מאות יהודים, בעיקר מבריטניה לניו זילנד, והקימו קהילה באוקלנד. שמואל אהרון גולדשטיין היה רב הקהילה במשך 54 שנים עד לשנת 1934.

בסוף המאה ה-19 התרחבה הקהילה היהודית עם הגיעם של פליטים מרוסיה הצארית. בתקופה זו הגיעו גם יהודים מלבנון לדרום האי הדרומי והקימו את בית הכנסת הדרומי ביותר בעולם, בעיר דנידין. בראשית שנות ה-20 הוסיפו יהודים בודדים להגיע לניו זילנד. הקהילה התרחבה משמעותית בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20, בעקבות הגירת פליטים יהודים מאירופה. אלו הקימו קהילה גם בעיר וולינגטון. במחצית השנייה של המאה ה-20 הגיעו לניו זילנד יהודים מישראל ויהודים אמריקנים. בשנים שמאז נפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה הגיעו אלפי יהודים דרום-אפריקנים לניו זילנד. רבים מהם מיהרו להגר לאוסטרליה עם קבלת האזרחות הניו זילנדית. כיום הקהילה היהודית מונה בין 7000 ל-15,000 יהודים. בשל ריחוקה של ניו זילנד מאירופה, פליטי שואה רבים שהחליטו 'לברוח מיהדותם' בחרו בניו זילנד בשל היותה המקום המרוחק ביותר, לפחות מבחינה תפיסתית. בשני העשורים האחרונים, בשל פטירתם של בני הדור הנ"ל, מגלות משפחות רבות בניו זילנד אודות מוצאן היהודי. באופן יחסי למספר היהודים בניו זילנד הרי שיש בה מספר עצום של יהודים שגילו את יהדותם בגיל מאוחר יחסית.

מבחינה דתית הקהילה המקורית שהוקמה בניו זילנד הייתה אורתודוקסית אך כבר בשנות העשרים של המאה ה-20 הוקמה בה קהילה רפורמית. גודלה הקטן של הקהילה הביא לכך שהחיכוך בין רפורמים לאורתודוקסים היה קטן בהשוואה למקומות אחרים בעולם ועל פי רוב נשמר המבנה האחיד של הקהילה.

בנובמבר 2004 נפתח לראשונה בית חב"ד במרכז העיר קרייסטצ'רץ'. הבית נהרס לחלוטין ברעידת אדמה הגדולה שהתרחשה בעיר בראשית 2011, ונפתח שוב מחדש בשנת 2017. בהמשך נפתח בית חב"ד באוקלנד. בית זה פעיל במשך כל השנה, ובפעילויותיו משתתפים בני הקהילה היהודית והמבקרים. כמו כן נפתח בית חב"ד בוואנקה שבאי הדרומי. בית זה פעיל במהלך עונת המטיילים בקיץ.

בני זילנד נמצא גם בית הכנסת היחיד בעולם שהוא גם רפורמי וגם אורתודוקסי, ופועל באישור סמכויות דתיות אורתודוקסיות. בית הכנסת בקרייסטצ'רץ' משתייך לאיגוד בתי הכנסת האורתודוקסים של חבר העמים הבריטי אך זכה לאישור הרב הראשי של בריטניה וחבר העמים לקיים בתוכו תפילות רפורמיות וטקסים רפורמים. כך, למרות שמדובר בבית כנסת אורתודוקסי, הרי שמתקיימות שם אחת לשבועיים תפילות ללא מחיצה, מסידור רפורמי. בנוסף מגיעים אליו חברי קהילה שאינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה האורתודוקסית.

דמוגרפיה של יהדות ניו זילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית היהודים חיים באוקלנד. בנוסף, ישנה קהילה יהודית גדולה בוולינגטון, וקיימות קהילות בקריסטצ'רץ' ובדנידין. בניגוד לתפוצות יהודיות אחרות, בהן הקהילה מרוכזת כמעט רק בערים, הרי שבתפוצה הניו זילנדית אחוז לא מבוטל מהקהילה היהודית מפוזר בעיירות, בכפרים ובחוות ברחבי ניו זילנד, ועוסק בחקלאות או בתעשייה זעירה - זאת, בהתאם למבנה הסוציו-אקונומי הכללי של ניו זילנד.

יהדות ניו זילנד היא אשכנזית ברובה. המיעוט שמוצאו מזרחי מורכב בעיקר מצאצאי המהגרים היהודים-לבנונים בדנידין, ומישראלים ממוצא מזרחי שהיגרו לניו זילנד.

ייצוג בפוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סר ג'וליוס ווגל, ראש הממשלה היהודי הראשון של ניו זילנד (18731875, 1876)

שלושה ראשי ממשלה של ניו זילנד היו יהודים: ג'וליוס ווגל (Vogel), שכיהן בשנות השבעים של המאה ה-19, פרנסיס בל, שכיהן במשך 20 יום בלבד, ב-1925, וג'ון קי, שנבחר לתפקידו ב-2008 וכיהן בתפקיד עד דצמבר 2016.

לפחות חמישה ראשי ערים של אוקלנד היו יהודים, ובכלל זה ראש העיר שכיהן במשך הזמן הממושך ביותר בניו זילנד: דב מאיר רובינסון, שהיה ראש עיריית אוקלנד בין 1959 ל-1965 ובין 1965 ל-1980.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת הישן בדנידין

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]