יאקות אל-חמאווי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאקות אל-חמאווי
ياقوت الحموي الرومي
לידה 1179
קונסטנטינופול, האימפריה הביזנטית
פטירה 1229 (בגיל 50 בערך)
חלב, הסולטנות האיובית
ענף מדעי גאוגרפיה, היסטוריה
מקום מגורים סוריה
מקום קבורה Al Khaisaran cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות ממוצא יווני
תרומות עיקריות
עבודות בנושא גאוגרפיה והיסטוריה של התקופה שמבוססות על מקורות שאבדו.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יַאקוּ֫ת בן עבדאללה א-רוּמִי אל-חַמַוִי (11791229; מערבית: ياقوت الحَمَوي الرومي, תעתיק מדויק: יאקות אלחַמַוי אלרומי) היה ביוגרף וגאוגרף ערבי מוסלמי, ככל הנראה ממוצא יווני. אל-חמווי ידוע בכתביו ומאמריו האנציקלופדיים אודות העולם המוסלמי.

שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוש השם "יאקות" הוא אבן אודם (רובי); השם "א-רומי" מעיד על מוצאו היווני (ביזנטי), והשם "אל-חמווי" מעיד על מוצא או קשר לעיר חמה (שבימינו ממוקמת בסוריה).

חייו והשכלתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאקות נולד בקונסטנטינופול. הוא נמכר כעבד, ומאוחר יותר עברו הוא ואדונו לעיר בגדאד. לאחר שזיהה את כישוריו, החל אדונו של יאקות להקנות לו חינוך. הוא שוחרר מעבדות בשנת 1199 והחל לפרסם מאמרים. בשנת 1213 הוא התחיל את מסעו, שבמהלכו ביקר בתבריז, בדמשק ובמוסול. תמיכתו בח'וארג' סיבכה אותו והוא ברח בשנת 1216 מדמשק למרב שבשטח טורקמניסטן של ימינו. במרב הוא עבד במשך שנתיים בספריות העשירות שהיו במקום. עקב סכנות של פלישת ג'ינגיס חאן לאזור, הוא נמלט לחלב, בה החל לחבר את ספרו "מועג'ם אל-בולדאן" (ראו להלן). הוא ביקר באלכסנדריה בשנת 1227 ומת בחלב ב-1229.[1]

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשיבותו של יאקות כחוקר נעוצה בכך שעבודותיו מבוססות על מקורות שמצא בספריות במרכז אסיה, אשר אבדו ברובם כעבור שנים ספורות, במהלך כיבוש האזור על ידי המונגולים.

מועג'ם אל-בולדאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו העיקרי של יאקות, הלקסיקון הגאוגרפי-ספרותי המקיף "מועג'ם אל-בולדאן" (בערבית: معجم البلدان, בתעתיק מדויק: מֻעְגַ'ם אל-בֻּלְדָאן, כלומר "לקסיקון המדינות" או "מילון המדינות"), חובר בשנים 1224-1228 (יאקות השלים אותו כשנה לפני מותו). זהו קובץ מקומות מרכזיים בתרבות הערבית ובעולם הערבי, מסודרים בסדר אלפביתי לפי שמותיהם, עם אופן הגייתם, גיזרונם מערבית או משפות אחרות ומיקומם. לתיאורו הגאוגרפי של כל מקום הוסיף יאקות מידע היסטורי ואתנוגרפי, לרבות אנקדוטות וסִיפֵּרִים, רישומים ותיאורים הנוגעים לכיבושים מוסלמיים, שמות שליטים ופרטים ביוגרפיים עליהם, מונומנטים, ידוענים מקומיים, וכן פרוזה ושירה רלוונטיות שמהוות מידע בעל ערך היסטורי-ספרותי רב.[2]

הנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שמו של יאקות רחוב בירושלים, צפונית מזרחית לעיר העתיקה בוואדי אל-ג'וז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "יאקות", אנציקלופדיה בריטניקה, מהדורת 1911.
  2. ^ ראו מועג'ם אל-בולדאן (בערבית) באתר shamela.ws
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים ובנושא אסלאם. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.