יאן ואן אייק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאן ואן אייק
Jan van Eyck
דיוקן, ככל הנראה פורטרט עצמי של הצייר. בחלקה העליון של המסגרת חרוטות המילים "ככל יכולתי", המופיעות גם בעבודות נוספות של האמן. בחלקה התחתון חרוטות המילים "יאן ואן אייק יצר אותי ב-21 באוקטובר 1433. היצירה בשמן על עץ אלון מוצגת בגלריה הלאומית בלונדון.
דיוקן, ככל הנראה פורטרט עצמי של הצייר.
בחלקה העליון של המסגרת חרוטות המילים "ככל יכולתי", המופיעות גם בעבודות נוספות של האמן. בחלקה התחתון חרוטות המילים "יאן ואן אייק יצר אותי ב-21 באוקטובר 1433.
היצירה בשמן על עץ אלון מוצגת בגלריה הלאומית בלונדון.
לידה 1390?
מאסייק (אנ'), בישופות לייז', האימפריה הרומית הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 ביולי 1441 (בגיל 51 בערך)
ברוז', פלנדריה, ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה St. Donatian's Cathedral עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות הפלמים הפרימיטיביים, הרנסאנס הצפוני עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי רובר קמפן עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות נישואי הזוג ארנולפיני, תמונת המזבח של גנט, לוקה מדונה, דרזדן טריפטיך, Madonna of Chancellor Rolin עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Margareta van Eyck עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאן ואן אייקהולנדית: Jan van Eyck; סביבות 13909 ביולי 1441) היה צייר פלמי מהמאה ה-15, מהראשונים שציירו בשמן. בניגוד לטענה הנפוצה, ואן אייק לא המציא את הציור בשמן, אולם הוא שכלל את השיטה והביא אותה לרמה גבוהה מאוד. יאן נמנה עם משפחת הציירים ואן אייק, והיה אחיו הצעיר של הוברט ואן אייק.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאריך לידתו לא ידוע, אולם הוא נולד הרבה אחרי אחיו הוברט, שלקח אותו תחת חסותו כ"מתלמד". תחת הדרכה זו למד יאן לצייר. בהמשך הפך אותו הוברט לשותף, ושניהם הפכו לציירי החצר של הנסיך פיליפ השלישי מבורגונדיה.

לאחר שעזב את חצרו של הנסיך ב-1421 הפך יאן אדון לעצמו, ועבד כצייר בהאג. הוא חזר מהאג ב-1424 וחזר לשירותו של פיליפ, שהיה בשלב זה הדוכס מבורגונדיה. הוא נותר בשירותו של פיליפ, שהיה תמיד נדיב אליו, עד מותו.

פעמים רבות שימש בשליחות הדוכס כאיש אמונו, ונראה כי כמו פטרונו, היה ואן אייק בתנועה מתמדת. בין השאר ביקר בפורטוגל ובספרד, והנופים שראה שם שמשו אותו בציוריו. ב-1428 היה חבר במשלחת ששלח פיליפ לליסבון כדי לבקש את ידה של איזבלה מפורטוגל. דיוקן הכלה שצייר שכנע את הדוכס סופית. לאחר שובו השתקע בברוז' (עיר בבלגיה של ימינו) ונשא אישה. נולדה לו בת שהפכה בהמשך לנזירה. פיליפ מימן את טקס הטבלת הילדה, והיה זה אך סימן אחד להערכה הרבה שרחש הדוכס לצייר.

הוא נפטר בברוז' ונקבר שם ב-9 ביולי 1441.

בין ציוריו המפורסמים ניתן למנות את "נישואי הזוג ארנולפיני", שצויר בשנת 1434, ואת "תמונת המזבח של גנט" שצוירה על-ידו ועל-יד אחיו הוברט.

למרות שהיו לו תלמידים מעטים, ואיש מהם לא הגיע לרמתו-שלו, הייתה ליצירתו של יאן ואן אייק השפעה רבה על סגנון הציור של ציירים; לא יהיה זה מוגזם לומר שהשפעתו כיוונה את סגנון הציור באירופה שמצפון להרי האלפים במשך מאה שלמה כמעט.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Harbison, Craig, Jan van Eyck: The Play of Realism, Reaktion Books; Expanded edition, 2012. מסת"ב 978-1861898203
  • Till-Holger Borchert, Jan Dumolyn and Maximiliaan Martens, Van Eyck, Thames & Hudson; 1st edition, 2020 מסת"ב 978-0500023457
  • Martens, Maximiliaan P.J. and Born, Annick, Van Eyck in Detail, Reaktion Books; Expanded edition, 2020. מסת"ב 978-9461300591

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאן ואן אייק בוויקישיתוף
"נישואי הזוג ארנולפיני" - תמונה קלאסית של יאן ואן אייק שמסמלת את השלווה והיציבות שבמוסד הנישואים. הצייר עצמו משתקף במראה העגולה התלויה מאחורי הזוג.