יאיר פרג'ון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאיר פרג'ון
יאיר פרג'ון
יאיר פרג'ון
יאיר פרג'ון
לידה 1953 (בן 71 בערך)
מושב ברכיה
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה לימודי ארץ ישראל וגאוגרפיה
ראש מועצה האזורית חוף אשקלון
20072018
(כ־11 שנים)
רכז משק ברכיה
19761977
(כשנה)
פעיל בחברה להגנת הטבע
פרג'ון (נואם) בדיון עם אמילי עמרוסי, חיים ילין, ואורי אריאל

יאיר שמואל פרג'ון (נולד בשנת 1953) הוא איש ציבור שכיהן כראש המועצה האזורית חוף אשקלון משנת 2007 עד 2018.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאיר פרג'ון נולד במושב ברכיה, השלישי מבין 13 אחים ואחיות, כולם עוסקים בתחום החינוך וההוראה. בשנים 1977-1976 אף שימש כרכז משק במקום הולדתו ובמקביל עסק בהקמת חוגי סיירות במסגרת החברה להגנת הטבע.

פרג'ון התגייס לצה"ל במסגרת גרעין נח"ל, והתנדב לצנחנים לגדוד הנח"ל המוצנח. בצנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם. במלחמת יום הכיפורים, ב-6 באוקטובר 1973, יצא עם כוח שמנה 16 לוחמים למשימת חילוץ של החיילים הנצורים בתל סאקי שהיה מכותר על ידי כוחות האויב[1]. עם אור ראשון התפתח קרב קשה למרגלות התל מול כוחות סוריים עדיפים. במהלך הקרב נהרגו 14 מחבריו. פרג'ון, שנפצע קשה, הצליח לשרוד בשטח הסורי במשך שלושה ימים, ללא מים או מזון. רק עם הגעתם של כוחות המילואים לאזור, חולץ פרג'ון על ידי כוחות השריון[2][3].

את פעילותו הציבורית החל עם תום שירותו הצבאי. בימים שלאחר מלחמת יום הכיפורים סערה הארץ בעקבות ועדת אגרנט. היה קרע וחוסר אמון של הציבור בממסד ואט אט קמו קבוצות מחאה רבות שדרשו שינוי. פרג'ון שחש צורך "לקום ולעשות מעשה" החליט לחולל שינוי בקרב בני נוער בפריפריה, אזור מגוריו. פרג'ון יזם את הקמתם של חוגי סיירות בדרום- אזורים בהם לא פעלה תנועת נוער. במסגרת זו הדריך טיולים רבים בכל הארץ, נלמדו שיעורים טופוגרפיה וידיעת הארץ. במסגרת זו חבר פרג'ון לחברה להגנת הטבע ולעמותה ע"ש אורי מימון (שנפל במלחמת יום הכיפורים בעיר סואץ) וריכז את פרויקט הסיירות עבור מאות ילדים בדרום.

פרג'ון, בוגר מכללת בית ברל בלימודי ארץ ישראל וגאוגרפיה, הוא האיש אשר יזם והקים את בית ספר שדה שקמים של החברה להגנת הטבע ב-1982 באתר ניצנים הישנה וכיהן כמנהלו במשך 25 שנה.

לאורך השנים עסק בשינוי התודעה הציבורית ויחסו למשאבי הטבע, הסביבה והנוף בכללם הוביל מאבק ציבורי וסטטוטורי על ההכרה בחשיבותם הסביבתית והאקולוגית של דיונות החול שבין אשדוד לניצנים והפיכתם לשמורת טבע[4], הקים אנדרטה ארצית לזכר נשים לוחמות- "יד לאישה הלוחמת" בניצנים, במשותף עם תא"ל במיל' יצחק פונדק והמועצה לשימור אתרים ופיתח מערך הדרכה להעצמה נשית והצגת העשייה של הנשים למען המדינה מראשית הציונות ועד היום, הנחיל טיולי לילה בקרב קבוצות אוכלוסייה שונות ויזם פעילות זואולוגית וביולוגית בחולות כגון 'הבלש הצעיר' ושחזור אניית מעפילים לילדי בתי הספר.

עם היבחרו לראשות המועצה האזורית חוף אשקלון, משמש פרג'ון כיו"ר החברה הכלכלית של המועצה, חבר דירקטוריון באיגוד הספורט העממי וחבר הוועדה לניגוד עניינים מטעם משרד הפנים. פרג'ון קידם עצמאות כלכלית למועצה ופתיחת אזורי מסחר, הרחבות ביישובים, בנייה והרחבת מוסדות חינוך ופרויקטים מקדמי איכות סביבה כגון: הקמת 'שביל האור מחוף אל חוף'- שביל הליכה וטיול מחוף זיקים לחוף ניצנים לאורך כ- 50 ק"מ שיקיף את כל שטחי המועצה האזורית חוף אשקלון והנופים והאתרים המשמעותיים בתחומה.

בספטמבר 2011 נבחר פרג'ון להכלל ברשימת 100 המשפיעים ביותר בישראל לשנת 2011. מנימוקי הבחירה: "פרג'ון הבין שההשקעה הטובה ביותר היא בילדים ובנוער ויזם סדרת פרויקטים שיזניקו את רמת החינוך ביישובים ובקיבוצים שנכללים בשטח המועצה"[5].

בשנת 2014 היה זה עיתון 'גלובס' שבחר בפרג'ון, מקום 8 ברשימת ' 50 האנשים שעשו את השנה' יחד עם ראשי הרשויות בעוטף עזה תחת ההגדרה 'חזית העורף' בעקבות מבצע 'צוק איתן' ואף קיבל עם עמיתיו את אות 'אביר איכות השלטון' בנושא 'חוסן לאומי'  מטעם התנועה לאיכות השלטון.

בשנת 2019 פרג'ון חבר למפלגת חוסן לישראל בראשות בני גנץ והוצב במקום ה-48 ברשימת כחול לבן המשותפת לחוסן לישראל ולשתי מפלגות אחרות.

לקראת הבחירות לכנסת ה-24 הצטרף לרשימת מפלגת צומת בראשות משה גרין והוצב במקום השני ברשימה[6] אולם כשבועיים לפני הבחירות התפטר מהרשימה[7].

פרג'ון, תושב ניצן הוותיקה, נשוי ואב לחמישה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאיר פרג'ון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשי מועצה אזורית חוף אשקלון
אברהם בר מנחם ניסן רזניק יהודה רוטשילד שמעון כהן יאיר פרג'ון איתמר רביבו
1950 - 1956 1956 - 1959 1959 - 1991 1991 - 2007 2007 - 2018 2018 - מכהן