טריז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טריז כמכשיר ביקוע. ניתן לראות שעל הטריז לעבור מרחק גדול יותר מאשר המרחק שייווצר בין שני החלקים המופרדים. כמו כן ניתן להבחין שהכוח שהטריז מפעיל מאונך לכוח המופעל על הטריז

טריז (או יתד) הוא מכשיר שבסיסו מלבן, וממנו יוצאים שני מישורים משופעים הנפגשים בישר. טריז הוא אחד משש המכונות הפשוטות. ניתן להשתמש בו כדי להפריד שני חפצים, כדי לבקע חפץ לשנים או כדי להדק שני חלקים זה לזה. יעילות הטריז תלויה ביחס בין אורכו ובין הזווית שלו. כאשר הזווית גדולה יותר, יידרש יותר כוח, אך הפעולה תעשה מהר יותר. בדומה למישור משופע, גם בטריז יש איבוד אנרגיה כתוצאה מחיכוך. כאשר משתמשים בטריז, כמות העבודה זהה לכמות העבודה ללא שימוש בטריז, אך היתרון של טריז, הוא שניתן להפעיל פחות כוח בכל רגע נתון, משום שהעבודה נעשית על פני דרך ארוכה יותר. כאשר מבקעים בול עץ באמצעות טריז, הטריז מגדיל את הכוח שמופעל על הגוף, מכיוון שהכוח מתרכז בשפה הדקה של הטריז, אך הוא מקטין את המרחק שהגוף עובר – משום שהכוח מופנה לצדדים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקור להמצאת הטריז אינו ידוע, כיוון שהוא בשימוש אלפי שנים, אך כנראה סכיני אבן היו הכלים הראשונים בצורת טריז. במצרים העתיקה שימש טריז ברונזה כמכשיר לביקוע סלעים על מנת להכין אבנים לבניין. שיטה נוספת לבקע סלעים הייתה באמצעות החדרת טריז עץ לחריץ בסלע, והרטבת הטריז במים. לאחר שגזיר העץ ספג מים, הוא מתנפח ומבקע את הסלע לאיטו. מספר שבטי ילידים אמריקאים משתמשים בטריז עשוי קרן על מנת לבקע עצים להכנת קאנו, בתים ושאר מוצרי עץ.

דוגמאות למכשירים המתבססים על עקרון הטריז: גרזן, את חפירה, מעצור דלת, מגופים שונים, סכין, מפסלת ואפילו שיניים. אם כי האחרונים הם בעיקר מכשירי חיתוך. מסור מורכב מהרבה טריזים קטנים (שיניים) – אשר מבקעים את החומר. ישנם גם מכשירי מדידה המשתמשים בטריז על מנת למדוד מרחק בין מישורים שונים (למשל בין שתי מרצפות).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]