טנוצ'טיטלאן

ערך שניתן לשפר את מקורותיו
בערך זה יש מקורות, אבל ניתן וכדאי לשפר את המקורות שכבר קיימים בו.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך שניתן לשפר את מקורותיו
בערך זה יש מקורות, אבל ניתן וכדאי לשפר את המקורות שכבר קיימים בו.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
טנוצ'טיטלאן
סמל טנוצ'טיטלאן
סמל טנוצ'טיטלאן
טנוצ'טיטלאן ואגם טקסקוקו בשנת 1519
טנוצ'טיטלאן ואגם טקסקוקו בשנת 1519
מדינה / טריטוריה האימפריה האצטקית
תאריך ייסוד 1 במרץ 1325? עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 13 קמ"ר
סיבת נטישה הכיבוש הספרדי של האימפריה האצטקית
תאריך נטישה 1521
יישובים יורשים מקסיקו סיטי
דת הדת האצטקית
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 150,000 (1521)
קואורדינטות 19°26′06″N 99°07′53″W / 19.435°N 99.13138889°W / 19.435; -99.13138889 
(למפת מקסיקו סיטי רגילה)
 
טנוצ'טיטלאן
טנוצ'טיטלאן
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של טנוצ'טיטלאן ומודל של "המקדש הראשי", המוזיאון הלאומי לאנתרופולוגיה

משיקו-טֶנוֹצְ'טִיטְלָאןנאוואטל: México-Tenochtitlánהאזנה?‏) או טנוצ'טיטלאן הייתה בירת ממלכת האצטקים אשר נוסדה בשנת 1325 באי קטן בלב אגם טשקוקו שבמקסיקו. כאשר כבשו הספרדים את העיר חיו בה כ-300 אלף תושבים. כיום ניצבת על חורבותיה בירת מקסיקו, מקסיקו סיטי.

האי המרכזי של העיר היה מוקף בכמה איים מלאכותיים שהיו מחוברים לעיר בגשרים.

העיר, רובה ככולה, קבורה מתחת לבנייני העיר מקסיקו סיטי המודרנית. חורבותיו של "המקדש הראשי" (טמפלו מאיור) ניתנות כיום לצפייה לקהל הרחב, בכיכר העיר של מקסיקו סיטי. הכיכר המרכזית, המכונה "סוקאלו" (בספרדית: Zocalo), בנויה על רחבת השוק של טנוצ'טיטלן. היא נחשפה בשנת 1978.

טנוצ'טיטלאן השתרעה על פני 8 עד 13.5 קמ"ר בצדו המערבי של אגם טשקוקו. כאשר כבשו הספרדים את אזור מקסיקו סיטי, היו במקום שתי ערי מדינה: טנוצ'טיטלאן וטלאטלולוקו.

חשיבות היסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמפלו מאיור

טנוצ'טיטלאן הייתה מרכזה של ממשלת האימפריה האצטקית, ונקראה "אלטפטל" (āltepētl) מילה מקבילה לעיר-מדינה בשפה הנאוואטלית.

בטנוצ'טיטלאן חגגו מגוון טקסים דתיים של הדת האצטקית, ואף היו בה מבנים דתיים, ביניהם טמפלו מאיור (Huēyi Teōcalli), ששימש כמקדש הראשי לאנשי טנוצ'קה ומשיקה, אותו הקדישו לאויצילופוצ'טלי (Huītzilōpōchtli), אל המלחמה, ולטלאלוק (Tláloc), אל הגשם.

בטנוצ'טילאן גם היה ארמון מוקטסומה השני (Motecuhzoma Xocoyotzin), בו היה 2 בתים וגני חיות שבהם היו מטפלים 300 אנשים בכל יום.

נפילת טנוצ'טיטלאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפילת טנוצ'טיטלאן היה האירוע המשמעותי ביותר בכיבוש הספרדי של האימפריה האצטקית.

ב-1519 ברח הקונקיסטאדור הרנאן קורטס מקובה עם 11 ספינות, 600 איש, ו-15 סוסים. הוא עצר באזור יוקטן. קורטס למד כי האזור בו שהה נשלט בידי מנהיג גדול, בעיר טנוצ'טיטלאן.

הידרדרות יחסים עם הספרדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 1519, הספרדים לקחו את מוקטסומה השני כבן ערובה, מחשש כי הוא בוגד בספרדים ומסכן אותם.

בשל אירוע זה, הספרדים ומספר ילידים ששיתפו איתם פעולה, ביניהם הטוטונקים והטלקסקלטקים, לא התקבלו בברכה בטנוצ'טיטלאן ולעיתים אף סולקו.

טבח טמפלו מאיור[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחסים בין הספרדים לטנוצ'קנים ולאצטקים בכלל, החלו להחמיר בתחילת מאי 1520, כאשר האצטקים החלו להתכונן לפסטיבל טוקסקטל, לכבוד טזקטליפוקה, אחד מאלי הדת האצטקית. הם כיבדו את כבודו של האל בשביל שהגשם ימשיך לשטוף את הנחלים.

בזמן זה, מוקטסומה השני אישר את הטקס, אך התחיל לחשוש ממלחמה עם הספרדים ושקל לברוח מהעיר.

פדרו דה אלוואראדו, קונקיסטאדור ספרדי ושליט גואטמלה במאה ה-16, הוזמן לטקס האצטקי, אך קיבל הנחיה מהרנאן קורטס לשמור על הסדר בין הספרדים למשיקנים.

למרות המאמץ לשמור על הסדר, הספרדים בפיקוד פדרו, שחלק ממטרתם הייתה כפיית הדת הנוצרית על המקומיים, נתקפו זעם בשל טקסי הקרבת קורבן האדם ועבודת האלילים, טבחו באצטקים וניתצו פסלים במקדשים. בתגובה, התארגנו האצטקים בהנהגת אחיו הצעיר של מוקטסומה השני, ותקפו את הספרדים. מוקטסומה השני ניסה לפשר, עלה על אחת הבמות בניסיון לקרוא לרגיעה, אולם נרגם באבנים על ידי הקהל ומצא את מותו.

בטבח טמפלו מאיור נהרגו מספר רב של אצטקים וייתכן שגם ספרדים, אך הסיפור נתון למספר פרשנויות ולא תועד באופן מקיף. יש אף הטוענים כי הסיבה להרג ההמוני הייתה בשל כמות הזהב שבה החזיקו אנשי הדת האצטקית.[1]

הספרדים ברחו מהעיר מייד לאחר הטבח.

המרד האצטקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1520, האימפריה האצטקית בהנהגתו של קואיטלאואק, ארגנו מערך צבאי של מעל ל-20,000 אצטקים. הם תכננו לתקוף את הספרדים ואת הטלקסקלטקים.

ב-30 ביוני 1520, התקבצו בנהר טקסקוקו והתכוננו למרד.

ב-1 ביולי 1520, הספרדים יצאו מאזוריהם ונתקלו באנשי צבא קאווטלי (בתרגום מנאוואטל: לוחמי הנשרים). האצטקים החלו "לצפור" מטמפלו מאיור ולתקוף את הספרדים ואת שותפיהם מכל כיוון. על פי תיעודים מאותה התקופה, השתמשו בסירות, חרבות, חניתות, חיצים ואבנים ממולאים שנזרקו בעוצמה באמצעות קלעים.

במרד, שהספרדים כינו מחדל ו-"La Noche Triste" (בתרגום לעברית: הלילה העצוב), בין 400 ל-800 ספרדים נהרגו, טבעו או נתפסו על ידי האצטקים, בעוד 4,000 ילידים טלקסקלטקים נהרגו.

עם זאת, גם מספר רב של אצטקים נהרגו, בנו של מוקטסומה השני, צ'ימלפופוקה, נהרג. גם הנסיך טלאטקצין נהרג. אך האצטקים ניצחו והשיגו שליטה גדולה על טנוצ'טיטלאן.

המצור על טנוצ'טיטלאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שהתנהלו קרבות רבים בין האימפריה האצטקית לבין האימפריה הספרדית, שהורכבה בעיקר מספרדים וטלקסקלטקים, המצור על טנוצ'טיטלאן הוא שהוביל ישירות לנפילת הציוויליזציה האצטקית ולניצחון של האימפריה הספרדית.

האימפריה האצטקית זיהתה את הסכנה, ולכן בנתה מערך צבאי של 80,000 אצטקים ו-400 סירות מלחמה. בשביל לעמוד בלחץ, האימפריה הספרדית שיתפה פעולה עם 200,000 ילידים, ביניהם ילידים מהקונפדרציה של טלקסקלה (Tlahtōlōyān Tlaxcallan), מטזקוקו, מצ'לקו ומעוד אזורים.

הכוחות האצטקים הושמדו והאצטקים נכנעו ב-13 באוגוסט 1521.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טנוצ'טיטלאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Massacre of Aztec in the Great Temple, HISTORY CRUNCH - History Articles, Biographies, Infographics, Resources and More (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של מקסיקו ובנושא איים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.