טמפלהוף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טמפלהוף
Tempelhof
מידע
עיר ברלין
שטח 12.2 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה 59,728 (30 ביוני 2015)
קואורדינטות 52°28′00″N 13°23′00″E / 52.4667°N 13.3833°E / 52.4667; 13.3833
שכונות נוספות בברלין

לחצו כדי להקטין חזרה

האקנפלדהפאלקנהאגנר פלדהאזלהורסטזימנסשטאטשטאקןשפנדאווילהלמשטאטגאטוקלאדופרונאוהייליגנזההרמסדורףויידמנסלוסטליבארסקונרדסהההטגלבורסיגוואלדהויטנאומרקישס פירטלרייניקנדורףבלנקנפלדהבוךפרצזיש בוכהולץקארו (שכונה)וילהלמסרורוזנטאלנידרשנהאוזןבלנקנבורגפנקו (שכונה)היינרסדורףשטאטראנדזידלונג מאלכופרנצלאואר ברגוייסנזהמאלכווארטנברגפאלקנברגנוי-הוהנשנהאוזןאלט-הוהנשנהאוזןפנפפולליכטנברגרומלסבורגפרידריכספלדהקרלסהורסטמרצאןהלרסדורףביסדורףקאולסדורףמאלסדורףשרלוטנבורג-נורדוסטנדשרלוטנבורגגרונוולדהאלנזהשמארגנדורףוילמרסדורףודינגגזונדברונןמואביטמיטה (שכונה)האנזה פירטלטירגארטןקרויצברגפרידריכסהייןואנזה (פרבר)ניקולאסזהצלנדורףדאהלם (ברלין)שטגליץליכטרפלדהלאנקוויץפרידנאושנברגטמפלהוףמריינדורףמריינפלדהליכטנראדהנויקלןבריץבוקובוקוגרופיוסשטאטרודואלט-טרפטופלנטרוואלדבאומשולנווגאוברשנוויידהיוהאניסתאלנידרשנוויידהאדלרסהוףקפניקפרידריכסהאגןראנסדורףאלטגליניקהבוהנסדורףגרינאומיגלהייםשמקוויץברנדנבורג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כנסיית הכפר בטמפלהוף בנויה על חומות המבצר הטמפלרי לשעבר
חלק מטרמינל בשדה התעופה טמפלהוף
שדה התעופה לשעבר טמפלהוף
כיכר הרכבת האווירית

טמפלהוףגרמנית: Tempelhof) הוא רובע בדרום ברלין, בירת גרמניה. ברובע, הקרוי על שם מסדר הטמפלרים שהתיישבו במקום, גרים כ-200 אלף בני אדם.

הרובע גובל בקרויצברג (Kreuzberg) בצפון, בנויקלן (Neukölln) במזרח, בשטגליץ (Steglitz) בדרום-מערב, בשנברג (Schöneberg) בצפון-מערב ובדרום היא גובלת במדינת ברנדנבורג.

כבר ב-1220 הוקמה כנסיית הכפר בטמפלהוף (Dorfkirche Tempelhof) שבנויה מאבנים שנמצאו בשדות (Feldsteine), היא אחת מהעתיקות בכל אזור ברנדנבורג. אחרי התפזרות המסדר הטמפלרי במקום, עבר המקום לרשות המסדר היואניטי וב-1435 נמכר השטח למדינת ברלין.

בשנת 2001 אוחד הרובע במסגרת רפורמת הרבעים של ברלין עם רובע שנברג. הרובע המאוחד נקרא טמפלהוף-שנברג, אף שבפועל מקובל השימוש בשמות הישנים. הרובע מורכב מהאזורים מריינדורף (Mariendorf), מריינפלדה (Marienfelde), ליכטנראדה (Lichtenrade) וטמפלהוף. יש לה ברית ערים תאומות עם נהריה.

שדה התעופה טמפלהוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – נמל התעופה ברלין טמפלהוף

חלק מהרובע שימש כשדה אימונים וצעדות עבור פרידריך השני מלך פרוסיה וב-1897 שימש השדה להמראת ספינת האוויר הראשונה בעולם, על ידי דוד שוורץ. ב-1909, אורוויל רייט קבע שיא עולמי בטיסת גובה, כשהמריא מהשדה לגובה של 172 מטרים וב-1923 נקבע המקום כשדה תעופה, אחד מהראשונים בעולם. בשנת 1930 נחתה ספינת האוויר (הצפלין) גראף צפלין במקום לאחר חציית האוקיינוס האטלנטי. ב-1939 נפתח על ידי הנאצים שדה התעופה המרכזי של טמפלהוף (Zentralflughafen Tempelhof). שדה התעופה הברוטליסטי מתאפיין בארכיטקטורה שהייתה אופיינית לתקופה הנאצית ולאדריכל אלברט שפר.

בזמן הסגר על ברלין הטיסו בעלות הברית המערביות אל העיר ברכבת אווירית למעלה מ-2.3 מיליון טון מזון ומצרכים בסיסיים. מרבית מטוסי הרכבת האווירית הגיעו לשדה התעופה טמפלהוף. על שם המבצע נקראות הכיכר שמול שדה התעופה וכן תחנת המטרו במקום Platz der Luftbrücke (כיכר הרכבת האווירית).

לאחר איחוד ברלין היה טמפלהוף הקטן מבין שלושת שדות התעופה של העיר. ייחודו היה במיקומו במרכז העיר, אך מגבלות הרעש שהלכו והתרחבו הותירו המראה ונחיתה של מטוסים קטנים. בשנת 2008 הופסקה הפעילות האווירית במקום, כחלק מתהליך הדרגתי של סגירת כל שלושת שדות התעופה והחלפתם בנמל התעופה הבינלאומי ברלין ברנדנבורג.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב אוכלוסיית השכונה היא ממעמד הביניים, בעיקר משפחות ועובדי עירייה. בשכונה אין אתרי תיירות ראויים לציון פרט לשדה התעופה. אזור טמפלהוף מאופיין בבתי קומות והאזורים האחרים מאופיינים בעיקר בבתים פרטיים של המעמד הבינוני.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]