טל מנשה

טל מנשה
טל מנשה - מבט ממזרח
טל מנשה - מבט ממזרח
טל מנשה - מבט ממזרח
מידע
עיר מועצה אזורית שומרון עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 1991 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°28′58″N 35°09′38″E / 32.482777777778°N 35.160555555556°E / 32.482777777778; 35.160555555556
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טל מנשה - מבט על החרמון

טל מנשה היא שכונה של ההתנחלות חיננית בגוש שקד שבצפון-מערב השומרון הממוקמת בסמוך להתנחלוית שקד וריחן למעשה המקום מתפקד כיישוב קהילתי דתי עצמאי השייך למועצה אזורית שומרון, היישוב הוא הקטן ביותר בגוש יישובי שקד.

שמו של טל מנשה הוא על שם נס גיזת הצמר של גדעון, שהיה משבט מנשה (ספר שופטים, פרק ו', פסוקים ל"המ'). על פי המסורת, הנס התרחש בסמוך למיקום היישוב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טל מנשה החלה בשנת 1991 כגרעין התיישבות של בוגרי הטכניון ובוגרי כולל מר"ץ ממבשרת ציון, אשר ביקשו להתיישב מצפון לג'נין. באופן זמני התגוררו חברי הגרעין המייסד במושב שדה יעקב שבעמק יזרעאל. לאחר שיצחק רבין נבחר לראשות הממשלה ב-1992, הופנו חברי הגרעין להתיישבות בצמוד ליישובים שקד וחיננית. מכיוון שבאותה תקופה כבר לא הכריזה הממשלה על הקמת יישובים חדשים מעבר לקו הירוק, הוקמה טל מנשה באופן רשמי כשכונה של חיננית, אך עם מזכירות ומוסדות נפרדים ונציג נפרד במועצה האזורית שומרון. כיום היישוב שייך למסגרת של תנועת אמנה השייכת לזרם הפוליטי של גוש אמונים.

לקראת הבחירות לראשות מועצה אזורית שומרון, בנובמבר 2007, החליט היועץ המשפטי לממשלה שלטל מנשה לא יהיה נציג נפרד במועצה האזורית ולא יהיה לה ועד מקומי נפרד, אלא היא תוכלל בתוך חיננית במסגרת של ועד משותף (החלטות דומות ניתנו גם לגבי ההתנחלויות נופי פרת ושבות רחל). עתירה של שני היישובים לבג"ץ, בבקשה לנציגים נפרדים, נדחתה. בבחירות התמודדו שתי רשימות: רשימה של אנשי טל מנשה בשיתוף עם חלק מאנשי חיננית שכונתה "ביחד" ורשימה של חלק אחר מתושבי חיננית. בבחירות למועצה האזורית נבחר נציג מטל מנשה, ובבחירות לוועד המקומי נבחרו שלושה נציגים של רשימת "ביחד", שניים מהם מטל מנשה ואחד מחיננית ושני נציגים מהרשימה האחרת. בעקבות תוצאות הבחירות פנו אחדים מתושבי חיננית ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה נוספת להפריד בין היישובים[1].

בבחירות למועצה האזורית שומרון בנובמבר 2012 לא התקיימו בחירות בחיננית וטל מנשה. הנהלות האגודות של שני היישובים הגיעו להבנות על אופן חלוקת התפקידים ביניהם ובכך ממשיכים להתקיים זה בצד זה שתי קהילות המוגדרות כיישוב אחד אך מתפקדות לכל דבר ועניין כיישובים נפרדים.

בשנת 2013 אושרה התב"ע הראשונה של היישוב.

הרכב האוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטל מנשה מתגוררות כ-140 משפחות. התושבים עוסקים במגוון רחב של עבודות - עובדי הייטק לצד אנשי חינוך ועובדים סוציאליים, קבלני בניין וסוחרים, שכירים ועצמאים. ביישוב גרים ישראלים ותיקים וכן עולים מצרפת, מגרמניה, מארצות הברית, מדרום אמריקה ומחבר המדינות.

טבע בתחומי היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בוסתן בראשית" בטל מנשה

כחלק מתפישת ההשתלבות בסביבה הטבעית, הוקמו בטל מנשה מספר פארקים ציבוריים:

  • "בוסתן בראשית" - פארק חורש טבעי בשילוב צמחים המוזכרים במקורות: שבעת המינים, משל יותם, גבעת שיר השירים ועוד. בפארק קיימים מתחם פיקניק ונקודת תצפית לאזור. בפארק נשתלו פקעות רבות שנאספו במסגרת "הצלת פקעות" משטחי בנייה.
  • "שביל בטבע" - שביל באורך כ-500 מטר, שנפרץ בטבע של חורש טבעי ונטוע, ובו אורנים, אלונים, אלות, וכן פריחה של פקעות רבות (כלנית, רקפת, אירוס, כרכום, חצב ועוד).
  • "שביל ביער" - מסלול מעגלי באורך של 3 ק"מ, שמתחיל בסמוך לבית הספר "טללי אורות" ביישוב.
  • פינת חי, הכוללת בעיקר עיזים וטווסים.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

טל-מנשה מורכב מאוכלוסייה דתית תורנית. אורחות חיי התושבים מתנהלים לפי ההלכה היהודית ובהנחיית הרב ראובן עוזיאל, רב היישוב והרב האזורי של צפון השומרון.

בטל מנשה מוסדות חינוך לגיל הרך, גני ילדים ובית ספר יסודי תורני אזורי בשם "טללי אורות" (בו לומדים כ-200 תלמידים). בבית הספר קיים 'גן תלמודי', אשר התלמידים שותפים בו לעבודה חקלאית, פינת חי פעילה, חדר מחשבים וכדומה. בגיל העל-יסודי לומדות הבנות באולפנית בפרדס חנה, והבנים בישיבה התיכונית בחריש, בישיבת בני עקיבא כפר הרואה, ועוד.

מ-2004 פעלה בטל מנשה במשך מספר שנים מדרשה לבנות ("מדרשת טל מנשה"), ששילבה שירות לאומי עם לימודים תורניים עבור בנות השירות הלאומי באזור. המדרשה פעלה תחת חסותו של הרב חיים דרוקמן, שהרצה אחת לחודש במדרשה. וסניף של תנועת הנוער בני עקיבא.

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת בטל מנשה

בטל מנשה קיים בית כנסת אחד מרכזי, בו מתקיימים כל מנייני התפילה, זאת על פי התפיסה של אחדות הקהילה ומניעת ריבוי ופיצול מניינים. נוסח התפילה מעורב ונקבע על פי נוסח החזן. כל ערב מתקיים לימוד משותף של "הדף היומי" בגמרא. כמו כן מתקיימים שיעורים של רב היישוב, הרב ראובן עוזיאל, בנושאי פרשת השבוע, תנ"ך, תלמוד בעיון, שיעורי נשים, כמו כן, מתקיים "סדר ערב" פעם בשבוע, לילדים הצעירים.

התפילות מתקיימות כיום בבית הכנסת "טל-גנים", שהוקם על ידי משרד הביטחון משרידי בית הכנסת של היישוב המפונה גנים.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטל מנשה פועלים מקווה לנשים, ספרייה, ו"חדר נוער" בו מתקיימת אחת לשבוע פעילות לכל שכבת גיל בכיתות ז'-י"ב על ידי רכז הנוער. ביישוב מתקיימים מופעי תרבות בתקופת החגים, חוגי תורה לילדים, פעילויות בספרייה, וחוגי ספורט לילדים. כמו כן מתקיימים ערבי נשים לנשות היישוב והסביבה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]