טיפוס (תעופה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטוס בואינג 737 של חברת אנטר אייר הפולנית מטפס

בתעופה, טיפוס או נסיקה הוא שלב שבו כלי טיס נוסק מעלה. כמו כן, זהו השלב הלוגי שבא מיד לאחר ההמראה וקודם לשיוט. את הטיפוס נעשה בהדרגה עד שכלי הטיס מגיע לרום טיסה מוסכם מראש[1].

ביצוע טיפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטוס עושה שימוש בדחף הגובר על כוח הגרר המופעל עליו ומשיג עילוי. בנוסף הטייס עשוי להרים את אף המטוס ועל ידי כך לשנות את הכיוון בו פועל הדחף ועל ידי כך ליצור רכיב אנכי המושך את המטוס כלפי מעלה ומתווסף לעילוי הקיים.

המטוס יפסיק לעלות ברגע שכוח מנועיו לא יוכל להתגבר על הכוחות המתנגדים לו, כלומר המטוס יגיע לסייג הרום שלו. לחלופין, הטיפוס ייפסק כאשר הטייס ינמיך את עוצמת המנועים בכוונה תחילה ויאזן את אף המטוס למטרת שמירה על גובה אחיד וכניסה למצב שיוט.

שלב הטיפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, הטיפוס מתבצע מיד לאחר המראת המטוס והוא קודם לשלב השיוט. המטוס נוסק עד לגובה ידוע מראש אותו קובע הטייס בהתאם להנחיות שניתנו לו ממגדל הפיקוח. בטיסות ארוכות, טיסות מסחריות בעיקר, המטוס מטפס, נכנס למצב שיוט וחוזר חלילה. ככל שהדלק במטוס אוזל כך המטוס קל יותר וניתן לטפס עימו לרום גבוה יותר.

ככל שמתקדמים בשלב הטיפוס, קצב הטיפוס (ידוע גם בשם "קצב נסיקה") הולך ויורד. זאת מאחר שככל שנוסקים האוויר נהיה דליל יותר.

ניתן גם להשיג טיפוס מבלי להיעזר במנועים. דבר זה קורה באזורים בהם ישנה פעילות עזה של רוחות וזרמי אוויר עולים, אך רוב המטוסים אינם מותאמים לטיפוס פסיבי. כניסה לאזור זה כרוכה בסכנה ולרוב רק דאונים מטפסים באופן פסיבי.

השלב ההפוך לטיפוס הוא הנמכה, שלב בו מורידים את גובה המטוס בהדרגה.

מהירויות טיפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מהירויות-V

בתלות בסוג כלי הטיס ותנאי הטיסה או השדה ממנו ממריאים ישנן מספר סוגי מהירויות טיפוס אופייניות בכוח מנוע מלא, כאשר השליטה על מהירות האוויר עצמה מושגת על ידי זווית האף (עלרוד) של המטוס, ככל שהזווית גבוהה יותר המהירות קטנה.

מהירות טיפוס בטוח (V2):

מהירות זאת אופיינית למטוסים מרובי מנועים ומושגת ניתוק מהקרקע מהר ככל הניתן, תפקידה הוא להבטיח טיסה בטוחה במקרה ויש כשל באחד המנועים. המהירות מחושבת לכך שברגע שיש כשל המטוס יוכל לטפס, לבצע הקפה ולנחות בבטחה בכוח של המנועים הנותרים.

מהירות זווית טיפוס מרבית (Vx):

מהירות זאת מקנה את קצב הטיפוס המרבי של המטוס יחסית למרחק. בפועל מהירות זאת מקנה את משך הטיפוס הארוך ביותר מבין כל פרופילי הטיפוס בכוח מלא, אך בטווח המרחקים הקצר ביותר. מהירות זאת קריטית כאשר ישנו מכשול שיש לעבור, או טווח גבהים שהמטוס המטפס נדרש לעבור בטווח הקצר ביותר, לפי נהלים והוראות הבקרה האווירית.

מהירות קצב טיפוס מרבי (Vy):

מהירות זאת מקנה את קצב הטיפוס המרבי של המטוס יחסית לזמן. כלומר מהירות זאת מקנה את הזמן הקצר ביותר להשגת גובה מסוים. מהירות זאת משמשת בדרך כלל לטיפוס לאחר המראה אחרי שמושגת מהירות טיפוס בטוח, או לטובת טיפוס דרך טווח גבהים שהמטוס צריך לשחרר בזמן הקצר ביותר על פי הגדרת הבקרה והנהלים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]