טיסת ניסוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמדת מהנדס ניסוי במטוס הניסיוני של האיירבוס A380

טיסת ניסוי הוא תחום בהנדסת אווירונאוטיקה המתמקד באיסוף נתונים ומידע במהלך טיסה כחלק מתהליך הפיתוח וההסמכה של כלי טיס או מערכות מוטסות. התחום מתעסק בבניית מכשור, כלי טיס ניסיוניים, אפיון ניסויים וניתוח הנתונים המופקים מהם.

ניסויי הטיסה הם שלב בתכון אווירונאוטי המתבצע לרוב לאחר פיתוח ראשוני וייצור או התאמת כלי טיס לניסוי ובחינה מתאימים שיאפשרו למלא שתי מטרות עיקריות:

  1. זיהוי כשלים הנדסיים בעיצוב כלי הטיס או המערכת.
  2. הוכחת העיצוב, יכולת, ביצועים ותכונות בטיחות בהתאם לדרישות ולמפרט הלקוח, הרשויות ותוכנית הפיתוח.

לעיתים מייצרים כלי טיס ניסיוני ייעודי למטרות מחקר ופיתוח וטיסותיו מיועדות לבחינת האלמנטים הניסיוניים בשביל לחקור את התכונות שלהם.

טיסות ניסוי יכולות לנוע מבחינה של רכיב ספציפי, מערכת או אף כלי טיס שלם. כלי הטיס המשמשים לניסוי כוללים רקטות, טילים, מטוסים וכלי טיס חלליים בעלי יכולת שימוש חוזר. לכן טיסות ניסוי יכולות לארוך החל מכמה שניות וכלה במספר שנים.

למרות התפתחות בדיקות קרקעיות של הציוד על ידי סימולציה, מנהרת רוח וכדומה, עדיין קיים צורך בטיסה מאוישת במתארי אמת על מנת להכניס כלי טיס, או מכלול בכלי, לשירות.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז ניסויי טיסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרכז ניסויי טיסה

בחיל האוויר הישראלי פועל מרכז ניסויי טיסה, שמבצע את כל ניסויי הטיסה של החיל. המרכז, הפועל כטייסת מחזיק את רוב סוגי מטוסי הקרב הקיימים בחיל האוויר, וקולט מסוקים ומטוסי תובלה כשמתעורר צורך לניסוי. הטייסת שוכנת בבסיס תל נוף של חיל האוויר.

מטוסי הטייסת נושאים מכשירי מדידה וניסוי רבים ומכונים "מטוסים ממוכשרים". בין המכשירים נמצאים מדי זווית התקפה (זווית אלפא) וזווית החלקה (זווית בטא) רגישים במיוחד, מכשירי טלמטריה העוקבים, מתעדים ומשדרים לתחנת קרקע הממוקמת במבנה הטייסת את כל נתוני הטיסה בזמן אמת, ומצלמות ייחודיות המכוונות אל גוף המטוס לצורך תיעוד ניסויי הטלת חימוש. מכשור מוסף מותקן במטוסים על פי הצורך. כך, לדוגמה, בעת ניסויי סחרור, מותקן בזנב מטוס הניסוי מצנח מיוחד המיועד לייצב את המטוס במקרה של אובדן שליטה. על המטוסים יש סימוני ייחוס (ריבועים שחורים־לבנים בגודל אחיד) לצורך מדידת מרחקים והשוואה בעת פענוח הצילומים. סימונים אלה מוצמדים בעת הצורך גם על חימוש או מכשור חיצוני אחר.

יחידת ניסוי טילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם הבקרה הישן של יחידת ניסוי טילים, שפעל עד 2010
ערך מורחב – יחידת ניסוי טילים

יחידת ניסוי טילים 151 היא יחידה בחיל האוויר הישראלי, שיעודה הוא ביצוע ניסויי טיסה בטילים ובאמצעי לחימה אחרים עבור חיל האוויר הישראלי וגופים נוספים כגון תעשיות הנשק הישראליות. היחידה שוכנת בבסיס פלמחים, שם ישנו שדה ניסויים המשמש אותה (מסומן במפות טיסה כ"מטווח 82"). לעיתים פורסת היחידה לאתרים אחרים, כאשר מתעורר צורך לבצע ניסויים מסוכנים במיוחד, או כשמתעורר הצורך בטווח גדול יותר של מרחק כדי למדוד נתונים מסוימים.

היחידה מצוידת במערכות מכ"ם ומערכות תצפית אלקטרואופטיות המאפשרות לבצע מעקב אחר שיגורם ומעופם של אמצעי הלחימה. על חלק מאמצעי הלחימה מותקנים משדרי טלמטריה, המשדרים נתונים שונים כמו מהירות וגובה הטיסה.

התעשייה האווירית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התעשייה האווירית לישראל עורכת טיסות ניסוי למטוסים שהיא מפתח או משביחה. בטיסת הניסוי ה-92 של המטוס "ערבה" שפיתחה התעשייה האווירית, שנערכה ב-19 בנובמבר 1970, התרסק המטוס, ושלושה מארבעת אנשי הצוות שבו נהרגו.[1]

בינואר 2012 התרסק כטב"ם מדגם "איתן" מתוצרת התעשייה האווירית, במהלך טיסת ניסוי.[2] יתר המטוסים מדגם זה הושבתו עד לפתרון הבעיה, וכעבור שמונה חודשים תוקנה התקלה והמטוסים חזרו לטוס[3].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיסת ניסוי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]