טים אלן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טים אלן
Tim Allen
לידה 13 ביוני 1953 (בן 70)
דנוור, קולורדו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Tim Allen עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Timothy Alan Dick עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1975
מקום לימודים
  • אוניברסיטת מערב מישיגן
  • אוניברסיטת מרכז מישיגן
  • תיכון סיהולם עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Jane Hajduk (2006–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.timallen.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טימות'י אלן דיקאנגלית: Timothy Allen Dick; נולד ב-13 ביוני 1953) הוא שחקן וקומיקאי אמריקאי, זוכה פרס גלובוס הזהב. ידוע בעיקר מכיכובו בקומדיות המצבים "שפץ ביתך" ו"גבר מי שנשאר אחרון". ומתפקידיו בסרטי דיסני "סנטה במשרה חלקית" ו"צעצוע של סיפור".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן נולד בדנוור, קולורדו שבארצות הברית. הוריו הם מרת'ה קת'רין, עובדת שירות ציבורי, וטימות'י דיק, סוכן נדל"ן. אביו נהרג בתאונת דרכים כשאלן היה בן 11. לאחר שנתיים נישאה אמו בשנית לאהוב נעוריה. משפחתו עברה לגור בדטרויט כשהיה בן 13. הוא למד בבית הספר התיכון סיהולם בבירמינגהם, מישיגן.

הוא למד באוניברסיטת מישיגן המרכזית, ולאחר מכן עבר לאוניברסיטת מישיגן המערבית ב-1974. מאוחר יותר זכה לתואר של כבוד (אירוע עליו בוססה עלילת פרק ב"שפץ ביתך").

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן התחיל את הקריירה שלו בתור סטנד-אפיסט. במסגרת התערבות עם חבר, השתתף בערב קומדיה במועדון בדטרויט. לאחר מכן עבר ללוס אנג'לס והצטרף שם לצוות מועדון הקומדי סטור. הוא התארח כסטנד-אפיסט בתוכניות אירוח ובתוכניות שונות נוספות.

אלן צבר פרסום רב כשעלתה הסדרה המצליחה "שפץ ביתך" ב-1991 ברשת ABC, בה גילם את טים טיילור, מנחה תוכנית "עשה זאת בעצמך" בטלוויזיה. הסדרה ירדה בשנת 1999.

ב-1994 שיחק בסרטו המצליח ביותר, "סנטה במשרה חלקית" והוציא ספר רב-מכר בשם "Don't Stand Too Close to a Naked Man".

ב-1995 דיבב את קולה של הדמות באז שנות-אור (Buzz Lightyear) בסרט האנימציה שובר הקופות "צעצוע של סיפור" של דיסני, ובסרטי ההמשך.

בשנת 2010 ביים את סרטו הקולנועי הראשון "מטורף מבחוץ", קומדיה בכיכובם של ג'יי קיי סימונס וסיגורני ויבר.

בשנים 2011–2017 כיכב בתור מייק בקסטר בסיטקום "גבר מי שנשאר אחרון" של רשת ABC, לצד הקטור אליזונדו. ב-2018 עברה הסדרה לרשת FOX, שהפיקה את העונות השביעית, השמינית והתשיעית של הסדרה.

בשנת 2022 החל לככב בדמותו המיתולוגית של סקוט קלווין / סנטה קלאוס במיני-סדרה "סנטה במשרה חלקית – ההרפתקה ממשיכה" עבור שירות "דיסני+" ומהווה המשך לעלילות סדרת סרטי "סנטה במשרה חלקית".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן התחתן עם לורה דיבל ב-7 באפריל 1984. בשנת 1989 נולדה בתם היחידה וב-2003 הם התגרשו. בעבר ניהלה דיבל חברת כלי עבודה שנושאים את שמו של אלן. ב-7 באוקטובר 2006 התחתן אלן עם בת זוגו השחקנית ג'יין היידוק.

אלן הוא רפובליקני, והוא תמך במתמודדי המפלגה לבחירות 2016 ג'ון קייסיק, ולאחר מכן בדונלד טראמפ.

ב-2 באוקטובר 1978 נעצר אלן בשדה התעופה הבינלאומי קלמזו-בטל קריק, ארצות הברית על אחזקת 1.4 פאונד של קוקאין. הוא הלשין על סוחרי סמים אחרים על מנת להקטין את עונשו ממאסר עולם לשלוש עד שבע שנים, מהן ריצה לבסוף 28 חודשים בבית הסוהר בסנדסטון, מינסוטה. ב-24 במאי 1997 נעצר אלן בשעת נהיגה תחת השפעת אלכוהול. הוא הודה באשמה ונגזרו עליו קנס ומאסר על תנאי. עקב כך נדרש להיכנס לטיפול.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אל תעמדו קרוב מדי לגבר עירום (1994)
  • I'm Not Really Here‏ (1996)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טים אלן בוויקישיתוף