טום קלנסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טום קלנסי
Tom Clancy
לידה 12 באפריל 1947
בולטימור, מרילנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באוקטובר 2013 (בגיל 66)
בולטימור, מרילנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Thomas Leo Clancy, Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת לויולה במרילנד, Borden Grammar School עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מותחן פוליטי עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות חומת אש, המרדף אחר אוקטובר האדום עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1982–2013 (כ־31 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ רוברט היינליין, ויליאם שייקספיר עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Wanda Thomas King
  • Alexandra Marie Llewellyn עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
tomclancy.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס ליאו (טום) קלנסי, ג'וניוראנגלית: Thomas Leo Clancy, Jr12 באפריל 1947 - 1 באוקטובר 2013) היה סופר אמריקאי.

קלנסי נחשב למייסד סוגת המותחן הטכנולוגי בספרות בשנות ה-80 של המאה ה-20, וכיום היא די נפוצה. רוב ספריו של קלנסי עוסקים ביחסים בינלאומיים, בריגול ובתרחישים גלובליים דמיוניים שהושפעו מהמלחמה הקרה. כמה מהתרחישים שכתב התבררו כמנבאים את המציאות: פיגועי 11 בספטמבר 2001 דומים לתיאורים בספריו "חוב של כבוד" (1994) ו"צו נשיאותי" (1996), ומשחק המחשב Ghost Recon 1 שיצא בשנת 2001, מתאר מתיחות צבאית בין גאורגיה לארצות הברית ורוסיה, הדומה למלחמה בדרום אוסטיה שהייתה ב-2008.

בין ספריו המפורסמים "המרדף אחר אוקטובר האדום", "סכנה ברורה ומיידית", "כל הפחדים כולם", "הקרדינל מהקרמלין", "קשת שש" ,"חוב של כבוד" וסדרת "כוח הרשת". מספר דמויות חוזרות ומופיעות בספריו של קלנסי, אך סדר הוצאת הספרים אינו לפי הכרונולוגיה של העלילה.

חלק מספריו שימשו כבסיס לסרטי קולנוע מצליחים, כגון "המרדף אחר אוקטובר האדום" בכיכובו של שון קונרי, "כל הפחדים כולם" בכיכובו של בן אפלק ו"משחקים פטריוטיים" בכיכובו של האריסון פורד. בשנת 2014 יצא הסרט "ג'ק ראיין: גיוס הצללים", שבניגוד לסרטים אחרים המבוססים על ספריו, התבסס אך ורק על הדמויות שיצר, בכיכובו של כריס פיין כג'ק ראיין[1]. בשנת 2018 יצאה הסדרה ג'ק ראיין בכיכובו של ג'ון קרסינסקי כג'ק ראיין, וגם היא התבססה אך ורק על הדמויות שיצר קלנסי ולא על ספר ספציפי.

כיום חברת משחקי המחשב Ubisoft מפתחת משחקים על שמו (שמבוססים בין היתר על ספרים שכתב כמו סדרת "Splinter Cell" ,"Rainbow Six" ,"Ghost Recon" ו-"The Division")

חלק מספריו של קלנסי נכתבו בשיתוף עם סופרים אחרים.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס ליאו קלנסי ג'וניור נולד בבולטימור שבמרילנד. הוא למד בבית ספר קתולי בטוסון ולמד ספרות אנגלית באוניברסיטת לויולה שם סיים ב-1969[2]. לפני שהוא פנה לדרכו הספרותית, ניסה להתקבל לצבא ארצות הברית, אך נכשל בבדיקות הראייה. דבר זה מנע ממנו מלהשתתף במלחמת וייטנאם. במקום זאת הוא עבד בחברת ביטוח עצמאית[3]. קלנסי עזב את חברת הביטוח כאשר זו נקנתה על ידי קבוצת משקיעים. הוא התחתן עם אשתו הראשונה וונדה בשנת 1969. הם התגרשו בשנת 1999. בשנה זו הוא התחתן בשנית עם העיתונאית אלכסנדרה מארי לוולין.

בשנת 1998 הצטרף לקבוצת משקיעים בראשות פטר אנג'לוס ויחד הם רכשו את קבוצת הבייסבול בולטימור אוריולס הוא גם רצה לרכוש קבוצת פוטבול (מינסוטה ויקינגס) אולם נאלץ לוותר בעקבות עלות הסכם הגירושים שלו[4].

בשנת 1996 ייסד את חברת Red Storm Entertainment לייצור ושיווק של משחקי מחשב המבוססים על ספריו. המשחק הראשון שהחברה הוציאה היה Politika שיצא בשנת 1997. החברה נקנתה בשנת 2000 על ידי החברה הצרפתית Ubisoft.

טום קלנסי נפטר ב-1 באוקטובר 2013, בגיל 66.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ג'ק ראיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המרדף אחר אוקטובר האדום (1984) - ספרו הראשון של קלנסי. מספר על מרדף בן 18 ימים אחרי צוללת סובייטית חדישה שמפקדה, תת-אדמירל/אמ"ב (אלוף-משנה-בכיר) מרקו אלכסנדרוביץ' רמיוס, מנסה לערוק למערב[5]. בספר מופיעה לראשונה דמותו המוכרת ביותר בספריו של קלנסי, ג'ק ראיין, היסטוריון ומנתח מודיעין של ה-CIA. הספר עובד לסרט בכיכובו של שון קונרי כמרקו, וסם ניל כקצין רוסי אחר, קמארוב.
  • משחקים פטריוטיים (1987) - ספר שני (אם כי ראשון כרונולוגית). בספר מעורב ג'ק ראיין במלחמה שמנהל ה-IRA נגד בריטניה, וזאת בעקבות סיכול ניסיון התנקשות בנסיך מווילס. הספר עובד לסרט, בו מגלם האריסון פורד את ג'ק ראיין.
  • הקרדינל מהקרמלין (1988) - המשך ישיר לספר "המרדף אחרי אוקטובר האדום". סיפורו של הקרדינל (קולונל מיכאל "מישה" פיליטוב), המרגל הבכיר ביותר שהפעילה ארצות הברית במשרד ההגנה הסובייטי. הספר מתרחש על רקע מרוץ חימוש שמנהלות ארצות הברית וברית המועצות להשגת נשק נגד טילים בליסטיים, על רקע המלחמה באפגניסטן ואחרי איבוד הצוללת הגרעינית.
  • סכנה ברורה ומיידית (1989) - מלחמה חשאית שמנהל ה-CIA נגד קרטלי הסמים הקולומביאנים[6]. הספר עובד לסרט בכיכובו של האריסון פורד.
  • כל הפחדים כולם (1991) - טרוריסטים פלסטינים שמאוכזבים מהתמוטטותה של ברית המועצות, משיגים נשק גרעיני ומפוצצים אותו על אדמת ארצות הברית.
  • חוב של כבוד (1994) - ג'ק ראיין מוזעק לתפקיד היועץ לביטחון לאומי של הנשיא, שנתיים אחרי התפטרותו מהחיים הציבוריים כתוצאה מסירוב הפקודה שלו ב"כל הפחדים כולם" לנשיא. הוא מעורב במלחמה שפורצת בין יפן לארצות הברית. בסוף הספר מתרסק מטוס נוסעים יפני על גבעת הקפיטול בארצות הברית.
  • צו נשיאותי (1996) - המשך ישיר ל"חוב של כבוד". ג'ק ראיין מושבע לנשיא בעל כורחו ומגוון אויבים צצים ומנסים לנצל את המצב. האויב הראשי בספר הוא האייתולה של איראן.
  • הדוב והדרקון (2000) - מתאר מתיחות בין סין לרוסיה שמסתיימת בפלישה סינית לסיביר כדי להשתלט על אזור עשיר בנפט וזהב שהתגלה. בעקבות זאת, ארצות הברית מחליטה מספר החלטות אנטי-סיניות כמו הכרה בעצמאות טאיוואן ויציאה לעזרת רוסיה לשם מניעת כיבוש סיביר על ידי צבא סין העממית.
  • ארנב אדום (2002) - הספר חוזר לשנות השמונים והוא מתאר ניסיון של ראש הקג"ב הרוסי להתנקש באפיפיור. יצא ב-2002 אבל כרונולוגית הוא ממוקם לפני "הקרדינל מהקרמלין", ומיד לאחר אירועי "משחקים פטריוטיים".
  • שיני הנמר (2003) - הספר הראשון בו מופיע בנו של ראיין כדמות אקטיבית. הספר טרם תורגם לעברית. הספר מתאר את פעילותו של ג'ק ראיין הבן בסוכנות ביון בדיונית בשם "הקמפוס" אשר פועלת בחשאי בשם ביטחון המולדת.
  • חי או מת (2010) - ספר ההמשך לשן הנמר עוסק בפעולתו של ארגון הקמפוס, אשר בו חבר ג'ק ראיין הצעיר יחד עם ג'ון קלארק ודומינגו שאבז, כדי ללכוד את האמיר, הטרוריסט המסוכן בעולם (המבוסס על דמותו של אוסאמה בן לאדן). במהלך הספר מחליט ג'ק ראיין האב לשוב ולהתמודד בשנית על משרת נשיא ארצות הברית.
  • נעול (2012) - ספר ההמשך לחי או מת. הספר עוסק בניסיונותיו של ארגון הקמפוס למנוע מקצין צבא פקיסטני מלפתוח במלחמה גרעינית בין הודו לפקיסטן. כמו כן מתוארת מערכת הבחירות לנשיאות והמאבק בין ג'ק ראיין האב לנשיא קילטי הרץ לכהונה נוספת, כאשר במהלכה פועלים אנשיו של קילטי להפללת ידידו הוותיק של ראיין, ג'ון קלארק, בעקבות מעלליו הישנים במסגרת סוכנות הביון המרכזית.
  • חומת אש (2013) - ספר ההמשך לנעול. הספר עוסק בניסיונותיה של הרפובליקה העממית של סין להשיג שליטה על אזור ים סין הדרומי, מה שמוביל להתנגשות ישירה בינה לבין ארצות הברית בראשות הנשיא ג'ק ראיין, אשר זכה בנשיאות מחדש בסוף הספר הקודם.

הדמויות בסדרת ג'ק ראיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק ראיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון פטריק ראיין, המכונה "ג'ק", הוא הדמות המפורסמת ביותר שיצר קלנסי. הוא אמריקאי ממוצא אירי. בנם של אמט ראיין, שוטר ובלש במחלק רצח במשטרת בולטימור, אשר שירת במלחמת העולם השנייה בדיוויזיית הצנחנים ה-101, וקתרין, אשר עבדה כאחות. הוא גדל כנוצרי קתולי ודעותיו הפוליטיות הן כנראה רפובליקניות, אף שהדבר לא מוזכר במפורש. עם סיום לימודיו בבוסטון קולג' התגייס לחיל הנחתים, עבר קורס קציני חי"ר וסיים אותו בהצטיינות[7]. ראיין הספיק לשרת כמפקד מחלקה מספר חודשים, עד שנפצע פציעה חמורה בגבו, לאחר התרסקות מסוק במהלך תרגיל צבאי של הנחתים בים התיכון, בגלל התאונה סובל ראיין מפחד טיסה. לאחר שחרורו משירות צבאי השלים דוקטורט בהיסטוריה מטעם אוניברסיטת ג'ורג'טאון[8]. לאחר מכן שימש כמרצה חוקר וגם כסופר להיסטוריה צבאית ימית. ראיין נשוי לקרוליין (קתי), רופאת עיניים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, אב לשלושה וגר בבולטימור, מרילנד. לראשונה מופיע ראיין בספר "המרדף אחרי אוקטובר האדום", שם הוא משמש כמנתח מודיעין זוטר ב-CIA, המוצא עצמו מתפקד כסוכן חשאי במבצע סיוע לעריקת קציני צוללת טילים רוסית. במהלך המבצע פעל ראיין באומץ ובהצלחה ובין היתר הרג סוכן חשאי רוסי, בקרב יריות[9] ומנע ממנו לפוצץ את הצוללת. על פעולתו קיבל את כוכב המודיעין, העיטור הגבוה ביותר שסוכנות הביון המרכזית מחלקת לאנשיה. לאור פעולותיו המתוארות בספר "הקרדינל מהקרמלין" הוענק לראיין עיטור כוכב מודיעין נוסף. ובעבור מעורבותו בחילוץ צוותי חיל הרגלים שפעלו במבצע מיוחד בקולומביה ("סכנה ברורה ומיידית") הוענק לו כוכב מודיעין נוסף שעצם דבר הענקתו סווג כסודי ביותר[10]. לאורך ספריו מתאר קלנסי את התקדמותו בקריירה של ראיין, לעיתים בגלל מעורבותו בפרשיות הביטחוניות שמופיעות בספרים: בספר "כל הפחדים כולם" הוא כבר סגן ראש ה-CIA; ב"חוב של כבוד" הוא מתמנה ליועץ לביטחון לאומי של הנשיא; לאחר שמטוס שמתרסק על בית הנבחרים בסוף הספר, ראיין מתמנה לנשיא ארצות הברית. בספר "צו נשיאותי", מנהל ראיין את מלחמתה של ארצות הברית באיראן, לאחר שזו האחרונה מתקיפה אותה בנשק ביולוגי[11], ואף מורה על חיסולו של האייתוללה של איראן[12]. בהמשך, לאחר סיום כהונתו כנשיא ארצות הברית, ובעקבות הירצחו של ידידו הטוב רובי ג'קסון במהלך הבחירות לנשיאות וכתוצאה מכך בחירתו של יריבו הפוליטי המושבע קילטי לתפקיד נשיא ארצות הברית, מחליט ראיין לרוץ פעם נוספת בבחירות לנשיאות ארצות הברית, ונבחר פעם נוספת לכהונה הרמה[13].

ג'ון קלארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון קלארק, המוכר גם כ"קלי" או "מר קלארק", נולד בשם ג'ון טרנס קלי, והוא אמריקני ממוצא אירי. קלארק התגייס לצי האמריקני והתנדב לקומנדו הימי[14]. הוא לחם ב"קבוצת הכוחות המיוחדים ה-3" במלחמת וייטנאם[15]. במהלך המלחמה חילץ קלי את בנו הטייס של אדמירל מקסוול. לאחר שהשתחרר מן השירות הצבאי, עבר למרילנד, שם ניהל מבצע חיסול פרטי כנגד מספר סוחרי סמים בעיר, והביא בו לידי שימוש את מיומנותיו כלוחם שרכש בקומנדו הימי, לאחר שאלו רצחו את אהובתו, זונה לשעבר. במקביל גייסו אדמירל מקסוול ואדמירל גריר את קלי לסייע לסיירת חיל הנחתים ול-CIA לתכנן מבצע מיוחד בווייטנאם לחילוץ עשרים שבויי מלחמה אמריקנים, טייסים ברובם, שנחשבו למתים והוסתרו על ידי צבא צפון וייטנאם. קלי ביצע חדירה ראשונית וסיור בקרבת המחנה, ומהמודיעין שאסף המליץ לבטל את הפשיטה לחילוץ השבויים. לפני שחולץ מן השטח לכד קלי קצין חיל אוויר רוסי. לכידתו סייעה ל-CIA להשלים עסקת חילופי שבויים, ובכך אפשר קלי את חזרתם לארצות הברית. לאחר המבצע נאלץ קלי לביים תאונה שבה לכאורה נהרג, על מנת שלא להיעצר בידי אביו של ג'ק ראיין, ונוצרה עבורו זהות חדשה בשם "ג'ון טרנס קלארק". קלארק החל לעבוד עבור ה-CIA, כאיש האגף לפעולות מיוחדות, ונודע כאיש המבצעים הטוב ביותר באגף. ברוב ספריו של קלנסי, מר קלארק משמש כמדריך ב"חווה" (בית הספר של ה-CIA), וסוכן למשימות "שחורות", חצי צבאיות, של ה-CIA. בין היתר שימש כקצין המבצעים בפעולות החשאיות בקולומביה שתוארו בספר "סכנה ברורה ומיידית"[16]. בין משימותיו המפורסמות של קלארק - חילוץ משפחתו של ראש הקג"ב ("הקרדינל מהקרמלין"), חילוץ צוותי חיל הרגלים שפעלו במבצע מיוחד בקולומביה ("סכנה ברורה ומיידית")[17], לכידת המחבלים האחראים לפיצוץ הגרעיני בדנבר ("כל הפחדים כולם"), חילוץ רה"מ היפני קוגה משבי ("חוב של כבוד"), ההתחקות אחר המתקפה הביולוגית שביצעה איראן כנגד ארצות הברית[18], חיסולו של האייתוללה של איראן ("צו נשיאותי")[12] ועוד. בספר "קשת שש" הוא מקים יחידה ללוחמה בטרור באירופה, שמורכבת מלוחמים ממדינות נאט"ו ומישראל. על המבצע לחילוץ בנו הטייס של אדמירל מקסוול הוענק לקלי צלב הצי, ובהמשך שודרג העיטור על ידי הנשיא ראיין למדליית הכבוד

דומינגו שאבז[עריכת קוד מקור | עריכה]

דומינגו שאבז, המכונה "דינג", הוא אמריקאי ממוצא היספני אשר גדל בלוס אנג'לס. דינג שירת כמפקד כיתה בדרגת סמל בחיל הרגלים בצבא ארצות הברית, בין השאר באוגדת חיל הרגלים השביעית הקלה. בין היתר הוכשר דינג בפורט בנינג בבית הספר לסיירים[19]. לאחר מבצע בקולומביה (המתואר בספר "סכנה ברורה ומיידית") גייס קלארק את שאבז לשורות ה-CIA[20]. הוא הוצב באגף לפעולות מיוחדות, שם הפך לשותפו ותלמידו של קלארק. בהמשך נשא לאישה את בתו של קלארק.

ג'יימס גריר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס גריר - גריר הוא אדמירל לשעבר בצי האמריקני אשר שירת כמפקד צוללת ועבר למודיעין הצבאי. לאורך הספרים הראשונים שכתב קלנסי הוא משמש כסגן המנהל לביון (סמ"ב) ב-CIA. גריר נפטר ממחלת הסרטן במהלך עלילת הספר "סכנה ברורה ומיידית". ידוע כאביו הרוחני של ג'ק ראיין וכידידו הטוב, אשר היה הגורם המרכזי מאחורי גיוסו של ראיין לסוכנות המודיעין המרכזית.

אבי בן יעקב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם בן יעקב - בן יעקב, המכונה "אבי", הוא אלוף לשעבר בצה"ל המשמש כסגן ראש המוסד, וכמקבילו של ראיין בעת שהלה שימש כסגן מנהל ה-CIA לביון בספר "כל הפחדים כולם". עם גיוסו לצה"ל התנדב בן יעקב לחטיבת הצנחנים. בצנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם, קורס מ"כים חי"ר וקורס קציני חי"ר, ולקח חלק במבצעים מיוחדים רבים. בן יעקב התקדם בתפקידי הפיקוד בחטיבה עד שגויס למוסד בידי רפי איתן בשנת 1968[21]. בין היתר לחם בן יעקב ברבות ממלחמות ישראל, ואף שימש כמפקד גדוד בצנחנים[22]. בינו לבין ראיין ישנם יחסי ידידות והערכה הדדית. בין היתר סייע בן יעקב בשיתוף פעולה מודיעיני ומבצעי בפרשות שתוארו בספרים "כל הפחדים כולם", "צו נשיאותי"[23] ו"קשת שש"[24].

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דן מוראי - איש ה-FBI וחברו הטוב של ראיין. מונה על ידי הנשיא ראיין לתפקיד ראש ה-FBI ("צו נשיאותי").

הזוג פולי - אדוארד ומרי פאט פולי. זוג מרגלים, שג'ק ראיין הכיר כשהיה ב-CIA. מופיעים לראשונה מבחינה כרונולוגית בספר "ארנב אדום". שימשו בתפקידים רבים ב-CIA ואף מונו לראשיה.

רוברט אנדרו ג'קסון - ג'קסון, המכונה "רובי", הוא קצין בצי האמריקני וטייס קרב המתמחה בהטסת מטוסי F14. הוא חברו הקרוב ביותר של ראיין. ג'קסון מופיע או מוזכר לאורך כל סדרת הספרים. בספר "הדוב והדרקון" מינה ראיין את רובי לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית. בהמשך העלילה, כפי שתוארה בספרי ההמשך, תמך ראיין במועמדותו של רובי לתפקיד הנשיא, אולם במהלך הקמפיין גזען מדרום ארצות הברית מתנקש בחייו. בסרט משחקים פטריוטים רובי מגולם על ידי סמואל ל. ג'קסון.

ספרים בכיכובם של דמויות משניות מהסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ללא חרטה (1993) - הספר מתרחש בשנות השבעים, במהלך מלחמת וייטנאם. סיפור מלחמתו הפרטית של ג'ון טרנס קלי (ג'ון קלארק) בסוחרי סמים שרצחו את חברתו. במקביל עוזר קלי לבצע מבצע לשחרור שבויים אמריקאים מהשבי בווייטנאם. במהלך הספר מופיעה לרגע קט דמותו של ג'ק ראיין אשר הוא בנו של אמט ראיין, בלש המשטרה החוקר את נסיבות מותם של סוחרי סמים שהרג קלארק.
  • קשת שש (1998) - סיפורה של יחידת הקומנדו ללוחמה בטרור של נאט"ו, שמקים ג'ון קלארק. כרונולוגית, עלילת הספר מתרחשת לאחר הספר "צו נשיאותי", אם כי ג'ק ראיין לא מוזכר כנשיא אלא רק במרומז.

ספרים בדיוניים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סערה אדומה עולה (1986) - ספר שבו מתאר קלנסי כיצד תיראה מלחמת העולם השלישית בגרסתה הקונבנציונלית בין ברית נאט"ו לברית המועצות. הספר נכתב על בסיס משחק המלחמה "הארפון 3" ביחד עם לארי בונד.
  • SSN ‏ (1996) - הספר מספר על מלחמת צוללות בין ארצות הברית לסין בעקבות פלישה סינית לאיי ספרטלי (איים הממוקמים בדרום הים הסיני).
  • כנגד כל האויבים (2010) - הספר מתאר מלחמה של רשויות ארצות הברית נגד סוחרי סמים במקסיקו וקשר בין סוחרי הסמים לקבוצות טרור מפקיסטן ואפגניסטן.

סדרת חדר מלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכתבה בשיתוף עם סטיב פייצ'ניק וג'ף רובין

הדמויות בסדרת חדר מלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול הוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול הוד - הוד הוא ראש עיריית לוס אנג'לס לשעבר המשמש כמנהל החמ"ל. למרות היותו אזרח, חסר כל רקע צבאי או מודיעיני, הוד מתגלה כמנהל שקול, מתוחכם הבקי בדיפלומטיה ובמגבלות הכוח.

מייקל רוג'רס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייקל "מייק" רוג'רס - רוג'רס, המכונה "מייק", הוא מייג'ור גנרל בצבא ארצות הברית המשמש כסגנו של הוד בחמ"ל, האחראי על הצד הצבאי והפעלת צוות המחץ - יחידת העילית של החמ"ל. יוצא הכוחות המיוחדים שלחם בווייטנאם ופיקד על חטיבת חי"ר ממוכנת במלחמת המפרץ[25]. רוג'רס הוא בעל תואר דוקטור בהיסטוריה צבאית מטעם אוניברסיטת טמפל. לאורך הסדרה בולט רוג'רס בנטייתו לצאת לשדה ולפעול עם הכוחות המיוחדים.

סדרת כוח הרשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון נוצר על ידי טום קלנסי וסטיב פייצ'ניק והסדרה נכתבה על ידי סטיב פרי.

הסדרה מתארת את המרחב הקיברנטי העתידי בו פשעים יכולים להתבצע ללא צורך לצאת מהבית וכן על ידי מספר אנשים שאינם קרובים פיזית אחד לשני. בעולם כזה, ה-FBI מקים כוח המתמחה בפשעים וירטואליים כאלו. הכוח מורכב מלוחמים וממומחים למרחב הקיברנטי. הסדרה מתרחשת בשנת 2010 ונכתבה כספרים למבוגרים.

  • כוח הרשת (1998)
  • שאיפות נסתרות ‏ (1999)
  • Night Moves ‏ (1999)
  • Breaking Point ‏ (2000)
  • Point of Impact ‏ (2001)
  • Cybernation ‏ (2001)
  • State of War ‏ (2003)
  • Springboard ‏ (2003)
  • Changing of the Guard ‏ (2005)
  • The Archimedes Effect ‏ (2006)

סדרת סיירי כוח הרשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכתבה בשיתוף עם סטיב פייצ'ניק

הסדרה מתארת את העולם הדיגיטלי העתידי (שנת 2025) שבו האינטרנט היא בעצם רשת של מציאות מדומה (המרחב הקיברנטי). בכלל הספרים בסדרה מתוארים טרוריסטים וירטואליים אשר פוגעים ברשת או מנצלים את הרשת לפשעים. בסדרה זו שהיא מעיין המשך לסדרת כוח הרשת, הכוח שהוקם על ידי ה-FBI אינו מספיק והם נדרשים להיעזר באנשים אשר מסיירים ברשת הרבה זמן. סיירים אלו שחלקם ילדים, באים לעזרת ה-FBI לפענוח הפשעים.

  • ונדלים וירטואליים
  • משחק קטלני
  • אחד הוא המספר הכי בודד
  • The Ultimate Escape
  • End Game
  • Cyberspy
  • The Great Race
  • Shadow of Honor
  • Private Lives
  • Safe House

סדרת משחקי כוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושת הספרים הראשונים בסדרה נכתב שיתוף עם מרטין גרינברג. האחרונים נכתבו על ידי ג'רום פרייסלר.

  • פוליטיקה (1997)
  • אכזר. קום (1998)
  • משמר הצללים (1999)
  • Bio-Strike‏ (2000)
  • Cold War‏ (2001)
  • Cutting Edge ‏ (2002)
  • Zero Hour ‏ (2003)
  • Wild Card ‏ (2004)

סדרת ספלינטר סל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספלינטר סל
  • מבצע ברקודה
  • תבוסה
  • נפילה
  • conviction

ספרים לא-בדיוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מותו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אהרון לפידות, ד"ש מהמלחמה הקרה, באתר ישראל היום, 17 בינואר 2014.
  2. ^ Google Groups
  3. ^ ביוגרפיה של טום קלנסי מאתר biblio.com
  4. ^ ביוגרפיה מאתר biography.com
  5. ^ טום קלנסי, "המרדף אחר אוקטובר האדום", הוצאת מעריב, 1987, עמוד 95, "'בסדר, ד"ר ראיין, כולנו מחכים. מה רוצה הרמיוס הזה לעשות?' 'אדוני הנשיא, הערכה שלנו מהמידע הזה היא שאוקטובר האדום מנסה לערוק לארצות הברית.".
  6. ^ טום קלנסי, "סכנה ברורה ומיידית", הוצאת מעריב - הד ארצי, 1991, עמוד 497, "מישהו החליט כי הסמים הפכו ל'סכנה ברורה ומיידית' - זה ציטוט - לביטחונה של ארצות הברית. רק לאדם אחד יש סמכות לומר זאת בצורה ממשית. ואם הוא עושה כן יש לו סמכות לעשות משהו בקשר לזה".
  7. ^ טום קלנסי, "המרדף אחר אוקטובר האדום", הוצאת מעריב, 1987, עמוד 297, "'מוטב שתניח לי לטפל בזה, פעם הייתי קצין בחיל הנחתים.' ולאימונים שעברתי בקוואנטיקו, חשב לעצמו, היה קשר קטן מאוד לזה".
  8. ^ טום קלנסי, "סכנה ברורה ומיידית", הוצאת מעריב - הד ארצי, 1991, עמוד 413.
  9. ^ טום קלנסי, "המרדף אחר אוקטובר האדום", הוצאת מעריב, 1987, עמודים 301–302, "ראיין צלל אל מאחורי צינור הטילים מספר אחד. הוא נחת על צדו השמאלי, מתעלם מהכאב שהצית אש בזרועו בעוד הוא מתגלגל ומכוון את האקדח אל המטרה. האיש היה בפנייה כאשר פלט ראיין שישה כדורים. ראיין לא שמע את עצמו צועק. שני כדורים פגעו. הסוכן הורם מעל הסיפון והתקפל מעוצמת הפגיעה. אקדחו נשמט מידו בעודו נופל פרקדן על הסיפון".
  10. ^ טום קלנסי, "כל הפחדים כולם", הוצאת מעריב, 1992, עמוד 22.
  11. ^ טום קלנסי, "צו נשיאותי", הד ארצי הוצאה לאור, 1998, עמודים 734-735.
  12. ^ 1 2 טום קלנסי, "צו נשיאותי", הד ארצי הוצאה לאור, 1998, עמודים 839-843.
  13. ^ טום קלנסי, "נעול", מודן הוצאה לאור, 2012, עמודים 392-396.
  14. ^ טום קלנסי, "הקרדינל מהקרמלין", הוצאת מעריב - הד ארצי, 1990, עמוד 216.
  15. ^ טום קלנסי, "סכנה ברורה ומיידית", הוצאת מעריב - הד ארצי, 1991, עמוד 497, "הצטרפתי לקומנדו של הצי. רוב הזמן בדרום מזרח אסיה".
  16. ^ טום קלנסי, "סכנה ברורה ומיידית", הוצאת מעריב - הד ארצי, 1991, עמוד 481.
  17. ^ טום קלנסי, "קשת שש", הוצאת מעריב, 1999, עמודים 144-145.
  18. ^ טום קלנסי, "צו נשיאותי", הד ארצי הוצאה לאור, 1998, עמוד 674.
  19. ^ טום קלנסי, "סכנה ברורה ומיידית", הוצאת מעריב - הד ארצי, 1991, עמודים 39-41.
  20. ^ טום קלנסי, "קשת שש", הוצאת מעריב, 1999, עמוד 32.
  21. ^ טום קלנסי, "כל הפחדים כולם", הוצאת מעריב, 1992, עמוד 92.
  22. ^ טום קלנסי, "כל הפחדים כולם", הוצאת מעריב, 1992, עמוד 135.
  23. ^ טום קלנסי, "צו נשיאותי", הד ארצי הוצאה לאור, 1998, עמוד 165.
  24. ^ טום קלנסי, "קשת שש", הוצאת מעריב, 1999, עמוד 28.
  25. ^ טום קלנסי, סטיב פיצ`ניק וג'ף רובין, "חדר מלחמה", "הוצאת מעריב", 1995, עמוד 59.
  26. ^ רשימת רבי המכר של הוושינגטון פוסט