טובורג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: מנוסח כמו פרסומת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: מנוסח כמו פרסומת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
פחית של בירה טובורג

טובורג היא חברת בירה דנית שנוסדה בשנת 1873 בנמל במחוז הלרופ, מצפון לקופנהגן, דנמרק. מאז 1970 היא חלק מקבוצת קרלסברג. הבירה המוכרת ביותר של החברה היא "טובורג פילזנר" שיוצרה לראשונה בשנת 1880.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמת המבשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבשלת טובורג הדנית, הוקמה ב-13 במאי 1873, כאשר קבוצת אנשי עסקים בראשות היהודי הדני פיליפ ו' היימן רכשה חלקת אדמה הכוללת נמל באזור הילרופ שבדנמרק. הקבוצה הקימה את מפעל הייצור הראשון של טובורג, והשתמשה בנמל הפרטי עבור ייצוא של הבירה, בדגש על מדינות דרום אמריקה, שהיו שוק חדש ומבטיח. חזון הייצוא של טובורג נחשב חדשני במיוחד באותה התקופה והיווה פריצת דרך בחשיבה העסקית של מבשלות בירה ביבשת אירופה.

מקור שמה של המבשלה באכסניית טוס (בדנית: Thuesborg), ששכנה באזור המבשלה בסוף המאה ה-17.

טובורג החלה בשיווק בירה לאגר בהירה לשוק הדני ב-1875, וב-1880 הייתה המבשלה הראשונה לשווק בירה פילזנר-לאגר בדנמרק. 

פוסטר "האיש הצמא" של טובורג

התפתחות המותג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1888 השתתפה טובורג בתערוכה הנורדית התעשייתית לחקלאות ולאמנות, והציגה מגדל בצורת בקבוק טובורג בגובה 26 מטרים. הבקבוק הענק, ניצב עד היום בשטח המבשלה הראשונה של טובורג בהלראפ, והפקק שבראשו הוא נקודת תצפית על האזור כולו. 

בשנת 1900 פרסמה טובורג את הפוסטר "האיש הצמא", שאויר בידי האמן הדני אריק הנינגסן. הפוסטר הודפס לראשונה בנובמבר 1900, והיה מסימני הזיהוי הבולטים של טובורג בגרמניה ובדנמרק לאורך שנים. כתר המלוכה הדני התווסף לסמל המבשלה בשנת 1914, כאשר טובורג נבחרה לספק המשקאות הרשמי של בתי המלוכה בדנמרק.

החזון העסקי הייחודי של טובורג בדגש על ייצוא, הביא את בירת טובורג לכל קצוות תבל כבר בתחילת המאה ה-20, גם ליפו ולירושלים. כבר בשנת 1908 ניתן היה למצוא מודעות פרסום לטובורג בעיתונות המקומית.

טעמי טובורג ברחבי העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבשלת טובורג משווקת בירות ביותר מ-70 מדינות ברחבי העולם, ב-10 טעמים שונים, ביניהם טובורג ירוק, טובורג אדום, טובורג גולד, טובורג לימון, טובורג טוויסט, טובורג שחור ועוד. הבירות נבדלות זו מזו בטעמן ובאחוזי האלכוהול במשקה.

בירת חג המולד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בירת חג המולד של טובורג ה- JULEBRYG משווקת במהדורה מוגבלת למשך 10 שבועות בלבד בכל שנה. הבירה המיוחדת הושקה לראשונה בנובמבר 1981, ומאז מושקת בכל שנה ביום השישי הראשון של חודש נובמבר, שזכה לכינוי J-Day.

במסגרת יום ההשקה החגיגי של הבירה מתלבשים עובדי המבשלה בדנמרק בחליפות סנטה קלאוס כחולות ומבלים את היום כולו במשאיות בירה ובכרכרות רתומות לסוסים ברחבי הערים המרכזיות של דנמרק, על מנת להפיץ לראשונה את חביות הבירה באופן רשמי וחגיגי לאלפי בתי עסק ופאבים שהזמינו את הבירה המיוחדת חודשים מראש.

בשל עיצוב התווית של הבירה, המציג פתיתי שלג לבנים על רקע כחול, נודעה הבירה בשם "בירת השלג", ו-J-Day נודע בתור יומו של השלג הראשון.

טובורג בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בירה טובורג היא בין הבירות הוותיקות והמוכרות בשוק הישראלי, כבר מתחילת המאה ה-20. משנת 1995 טובורג מיוצרת בארץ באופן בלעדי, על ידי מבשלות בירה ישראל באשקלון.

המתכון של בירה טובורג המשווקת בישראל מתבסס על מהדורת חג המולד של טובורג. טעם הבירה בישראל הוא תוצאה של פיתוח מתכון, המכיל שלושה סוגי לתת שונים, בראשם לתת הקארה אמבר.

טובורג במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם השנייה נכבשה דנמרק על ידי צבא גרמניה, ונותרה תחת שליטה נאצית בין השנים 19401945.

רבים מעובדי טובורג היו חברים במחתרת הדנית, שפעלה לשחרור דנמרק משליטת גרמניה, ומפעלי טובורג שמשו להסתרה של עשרות יהודים, שהוברחו לשוודיה באמצעות הנמל הפרטי של המבשלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טובורג בוויקישיתוף