טבק (חומר גלם)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ייבוש טבק בתנור במיטלפורד, ויקטוריה, אוסטרליה מ-2018. תנור זה נבנה בשנת 1957, והועבר לפארק רוטרי בשנת 2000. תנורים מסוג זה נבנו משנות השלושים המוקדמות ועד שנות השישים המאוחרות.
עלי טבק בסמ"ה מיובשים תחת השמש בכפר קסנתי, יוון

טבק הוא מוצר המיוצר מעלי צמח הטבק (ממינים שונים), לאחר שעברו תהליך עיבוד, הכולל ייבוש ושימור. הצמח הוא חלק מהסוג "ניקוטיאנה" (אנ') וממשפחת הסולניים. בעוד שיותר מ-70 מינים שונים של ניקוטיאנה ידועים, המין הנפוץ והמוכר ביותר הוא ניקוטיאנה טבקום. המין העוצמתי יותר ניקוטיאנה רוסטיקה (אנ') נמצא גם הוא בשימוש ברחבי העולם.

הטבק מכיל ניקוטין, שהוא אלקלואיד ממכר אשר ממריץ את מערכת העצבים, והרמלה אלקלואידים (אנ').[1]

עלי הטבק המיובשים משמשים בעיקר לעישון סיגריות, סיגרים, וכטבק למקטרת ולנרגילה. הטבק נצרך גם בדרכים נוספות ובהן טבק הרחה, טבק לעיסה (אנ'), טבילת טבק (אנ'), וסנוס.

ההשפעות הבריאותיות של עישון טבק הן רבות. השימוש בטבק הוא גורם סיכון למחלות רבות, במיוחד אלה המשפיעות על הלב, הכבד והריאות, ועלול לגרום לסוגים שונים של מחלת הסרטן, ובעיקר לסרטן הריאה.

ב-2008 הכריז ארגון הבריאות העולמי על טבק כגורם תמותה מספר אחד שניתן למניעה בעולם.[2]

במדינות שונות נחקקו חוקים שנועדו להקשות על צריכת מוצרי טבק. כך, בישראל, בדצמבר 2018 אישרה הכנסת חוק להגבלת פרסום מוצרי טבק ושיווקם.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טבק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rudgley, Richard. "Tobacco: from The Encyclopedia of Psychoactive Substances". Biopsychiatry. Little, Brown and Company (1998). נבדק ב-26 בנובמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "WHO Report on the global tobacco epidemic, 2008 (foreword and summary)" (PDF). World Health Organization. 2008. p. 8. Tobacco is the single most preventable cause of death in the world today.
  3. ^ אריק בנדר, ‏הכנסת אישרה את החוק להגבלת פרסום מוצרי טבק ושיווקם, באתר מעריב אונליין, 31 בדצמבר 2018