חרמחב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חרמחב
לידה המאה ה־14 לפנה״ס
הרקליאופוליס מגנה, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1292 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה החדשה של מצרים (אנ')
בן או בת זוג מות-נדג'ם
אמיניה עריכת הנתון בוויקינתונים
השושלת ה-18
פרעה
1319 לפנה״ס – 1292 לפנה״ס
(כ־27 שנים)
איי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרעה חורמחב (1321 – 1293 לפנה"ס) היה האחרון למלכי השושלת ה-18 במצרים הפרעונית.

מוצאו של חורמחב מהעיר הרקליופוליס (בשמה היווני), בדרום הדלתה של הנילוס, במצרים המרכזית, אך יחוסו המשפחתי אינו ידוע במדויק. כנראה ללא שורשים מלכותיים, שימש כאיש צבא שמקורב מאוד למשפחת המלוכה. היה נשוי למות-נדג'ם שהייתה ממשפחת המלוכה, כנראה בתו של איי.

שמו נכתב לעיתים בכתבים המצריים חורמחב, ושמו המלא הוא חורמחב מרי-אמון. חורמחב פירושו "האל חור (אל הבוקר והאור, מגן הפרעונים שראשו ראש בז) ".מרי-אמון פירושו "אהוב האל אמון".

חורמחב היה בעל השפעה רבה בארמון, פיקד על הצבא והיה יועץ למלך תות ענח' אמון, שהיה בשנות העשרה שלו, ומת ללא שהותיר יורש מזרעו. ירש אותו פרעה איי שמת כעבור תקופה קצרה מאוד, ואז המליך חורמחב את עצמו למלך. שמו על כס המלכות היה ג'סר חפרור-רע סטפן-רע. שפירושו - "קדושים הם דברי רע, נבחרו של רע". חורמחב ניסה להשלים עם הכהונה של אמון-רע. הוא כנראה ביטל את שני המלכים שקדמו לו. הוא פעל למנות כוהנים מהצבא על מנת לחזק את התמיכה בו. בשנות שלטונו הוא נלחם בשחיתות בקרב הפקידות והצבא, וניסה לדאוג שכל המיסים יגיעו אליו.

חורמחב הקדיש את מרבית ימי השלטון שלו להשבת הסדר הציבורי, שנתערער לאחר מותו של אח'אנאתון וביטול הרפורמה הדתית שלו, ודיכוי המהומות שפרצו בשל כך. לקראת מותו הוא בחר בפאראמיס, הוא רעמסס הראשון, להיות יורשו, ובכך יסד את השושלת ה-19. בתקופה הרעמססית הפך חורמחב לאל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חרמחב בוויקישיתוף


הקודם:
איי
פרעוני מצרים הבא:
רעמסס הראשון