חסידות פרמישלאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חסידות פרמישלאן
רבי מאיר רוזנבוים, האדמו"ר הנוכחי
רבי מאיר רוזנבוים, האדמו"ר הנוכחי
שורשים, סיווג והנהגה
דת יהדות עריכת הנתון בוויקינתונים
קבוצה תנועת החסידות
מקום ייסוד פרמישלן עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסד מאיר הגדול מפרמישלאן עריכת הנתון בוויקינתונים
אדמו"ר מאיר רוזנבוים
ארגונים ופעילות
אזורי פעילות פרמישלאן, בני ברק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חסידות פרמישלאן הייתה חסידות שפעלה בגליציה המזרחית. החסידות נוסדה על ידי רבי מאיר הגדול מפרמישלאן תלמידו של הבעל שם טוב. חסידות נוספת שיצאה מחסידות פרמישלאן היא חסידות קאליש.

מחסידות קאליש יצאו עשרות חסידויות דרך חסידות נדבורנה שרוב צאצאיה שימשו באדמו"רות. בדור האחרון, אחד מצאצאי אדמו"רי נדבורנה, רבי מאיר רוזנבוים, פתח חצר בשם "פרמישלאן". בנוסף, מספר צאצאים של אדמו"רי השושלת מכהנים בשם "פרמישלאן".

תולדות החסידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

    • בנו בכורו ויחידו של רבי מאיר היה רבי צבי שהיה חסיד סטרטין לשם נסע ללא ידיעת אביו. היה חתנו של רבי אהרן מברצ'יבה[1]. נפטר בחיי אביו.
      • רבי מרדכי אריה בנו של רבי צבי. בניו היו רבי אברהם מלבוב ורבי מאיר מפרמישלאן שהיה ממונה על ציון סבו רבי מאיר. זה האחרון כונה בשם רבי מאיר "בעל תפילה".
    • חתנו ואחיינו רבי חיים אברהם ממיקולייב, מילא את מקום חמיו. היה מפורסם כבעל מופת. היה מסתגף רבות וחילק כספים רבים לצדקה. נפטר בי"ז בניסן תרל"א. ילדיו היו: רבי מרדכי ממלא מקומו, רבי אהרן אריה וחתניו רבי מנחם מנדל אייכנשטיין מזידיטשוב והרב יצחק מלמברג.
    • כמו כן כיהן רבי צבי פרנקל-תאומים שהיה חתן רבי מאיר מפרמישלאן וממלא מקומו בפרמישלאן נפטר בשנת תרט"ו.
      • בנו וממלא מקומו רבי ישראל אריה נולד בשנת תק"צ. היה חתנו של רבי אלימלך רובין מסוקולוב, בנו של רבי אשר ישעיהו מרופשיץ. נפטר בי"ג בכסלו תרנ"א.
      • בנים נוספים של רבי צבי היו רבי בנימין מלבוב וחתנו רבי יהושע מפרמישלאן (אביהם של רבי מרדכי דוד מארצות הברית ורבי ישראל מלבוב).

הדור השישי והלאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי מרדכי שמרלר, חתן רבי חיים אברהם ממיקולייב כיהן כאדמו"ר בחיי חותנו. בניו רבי יעקב שלמה רבי מאיר ורבי צבי מילאו את מקומו:

בניו של רבי ישראל לייב בן רבי צבי פרנקל חתן רבי מאיר מפרמישלאן:

החסידות לאחר השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממשיכיו כיום הם נכדיו הרב אלכסנדר אשר בן רבי מאיר, רב קהילת אהל משה בווינה, ונכדו הרב שלמה בן-ציון הרבסט רב קהל פרמישלאן בפלטבוש-ניו יורק, ונכדו הרב אהרן בעק האדמו"ר מפרמישלאן מנשסטר.
  • רבי נפתלי מרדכי שמרלר, (בן רבי מאיר, בן רבי יעקב שלמה נכד רבי חיים אברהם ממיקולייב חתנו של רבי מאיר מפרמישלאן) כיהן בדורוחוי וביאס ולאחר מכן עלה לישראל והתיישב בעכו שם כיהן באדמו"רות בשם שאץ-פרמישלאן (בהיותו חתנו של רבי מאיר משאץ). היה חסידו של רבי ישכר דב מבעלז וכבחור נסע לבעלז שם היה מהיושבים ולמד חברותא עם הרב חיים מאיר יחיאל שפירא. שלח את ילדיו לארץ ישראל מחשש שיושפעו מהסביבה הגויית שהייתה בדורוחוי. בשנת תש"ז היה מבין האישים הבולטים ב"אגודת האדמו"רים והרבנים ברומניה" ופעל רבות בענייני יהדות. עלה לישראל בשנת תש"י. סירב לעבור לבני ברק ליד בניו באמרו שבבני ברק יש מספיק רבנים אך בעכו אין מספיק מי שיפעל בענייני יהדות. היה בעל תפילה קבוע בפסוקי דזמרא בחג השבועות אצל רבי אהרן רוקח. נפטר בכ"ז באדר תשכ"ט ונקבר בבית הקברות שומרי שבת.

צאצא נוסף, רבי יהודה לייפער מכהן כאדמו"ר מפרמישלאן באנטוורפן.

אחיו הוא רבי אלימלך לייפער, מכהן כאדמו"ר מפרמישלאן ארצות הברית. משמש כמגיד מישרים על קו טלפון פופולרי ביותר בשם 'האמנתי כי אדבר' תחת ארגון 'קול בחצרות הקודש'.

צאצאים מפורסמים של השושלת (מלבד שושלת נדבורנה) הם הרב נפתלי צבי שמרלר ראש ישיבת חיי עולם וחבר בד"צ העדה החרדית והרב אליהו שמרלר[2], שהיה ראש ישיבת צאנז.

רבי מאיר רוזנבוים, בנו של רבי דוד משה מקרעטשניף, הוא האדמו"ר מפרמישלאן בבני ברק.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גרסה אחרת ברדיצ'ב.
  2. ^ בנו של הרב יעקב ישראל בן הרב משה מאיר בן רבי מרדכי ממיקולייב.